• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Nog enen die tegen 90 km/u op de autostrade gaat rijden tussen de vrachtwagens zodat hem minder verstookt . ;)

(laatste tijd zie ik dat veel dat die elektrische auto’s gewoon tussen de vrachtwagens rijden tegen 90 op de autostrade . ;) )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Nog enen die tegen 90 km/u op de autostrade gaat rijden tussen de vrachtwagens zodat hem minder verstookt . ;)

(laatste tijd zie ik dat veel dat die elektrische auto’s gewoon tussen de vrachtwagens rijden tegen 90 op de autostrade . ;) )
Als mijn tank bijna leeg was en ik wou niet rond rijden voor een pomp station, hing ik ook achter een vrachtwagen te tuffen ;-) Dan kon ik aan 3l/100km naar huis rijden en op 200m van mijn deur tanken.

De range valt wel goed mee en ik ben niet bepaald een zuinige chauffeur. Heb op papier 490km range en na 220km rijden zit ik met een werkelijk verbruik van 430-450km per lading. En iedere ochtend met een volle accu vertrekken wil zeggen nooit meer gaan "tanken" tenzij ik verder dan 400km moet. Dat gebeurd 2x per jaar ofzo en dat super chargen gaat wel snel.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: PreDaToR

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Nog enen die tegen 90 km/u op de autostrade gaat rijden tussen de vrachtwagens zodat hem minder verstookt . ;)

(laatste tijd zie ik dat veel dat die elektrische auto’s gewoon tussen de vrachtwagens rijden tegen 90 op de autostrade . ;) )

range valt eigenlijk goed mee hoor.

Ben ondertussen al meerdere malen naar Parijs en Frankfurt gereden. Dit gaat vlotjes met 1 lange ( 30 a 40 minuten) of 2 korte (15'/20') stops.
Net genoeg tijd om eens naar toilet te gaan of een koffie te drinken, of een stop bij de Mc donalds.

Bij gewoon werkverkeer, of tripjes in het binnenland is er helemaal geen probleem daar je elke morgen start met een volle batterij.
Eigenlijk vind ik dit zelfs beter dan op benzine, daar je niet meer hoeft te tanken.

ps. Ik heb mijn rijstijl niet aangepast bij overschakeling naar elec wagen, rijden vlotjes 130 tot 140 op de franse Autostrade, 150 op de Duitse.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: broodro0ster

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
ps. Ik heb mijn rijstijl niet aangepast bij overschakeling naar elec wagen, rijden vlotjes 130 tot 140 op de franse Autostrade, 150 op de Duitse.
Hmm, da's best durven.
Als er in FR "120" op een bord staat, dan staat m'n cruise op 123 (en dat is reeel dus 120 al verschillende keren met radars getest) want da's daar toch 0-tolerance? Geen "correctie" enz ?)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Hmm, da's best durven.
Als er in FR "120" op een bord staat, dan staat m'n cruise op 123 (en dat is reeel dus 120 al verschillende keren met radars getest) want da's daar toch 0-tolerance? Geen "correctie" enz ?)
in Frankrijk mag je 130 op de peage als er geen regen is ;-), 10KM erover riskeer ik wel ( buiten zomervakantie)
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Eigenlijk vind ik dit zelfs beter dan op benzine, daar je niet meer hoeft te tanken.
Dit klopt wel niet héé , in principe tank je nu elke dag ….wanneer je hem in de pries steekt . ;)

Ik tank 1 keer op de week (alléé dees week zal het 2 keer zijn ) en dan kan ik 1000 km ver rijden en ik moet ook niet tanken onderweg . ;)

Niet dat ik tegen elektrisch rijden ben héé maar persoonlijk vind ik ze nu te duur in aankoop en dan dat laden als je zelf geen paal kunt zetten …daarom dat hybride nu mijn voorkeur geniet maar ook nog altijd vezels te duur . ;)
 

PreDaToR

Active Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
205
46
36
Pff ik sta ook zowat negatief tegen dat elektrisch rijden.
Nuja mijn volgende zal verplicht een elektrische worden en ik zal me toch moeten aanpassen maar op zich niks zo makkelijk als een diesel imo
Ik ben naar Italië gereden ermee aan 1 stuk 1400km, 1 keer moeten tanken (ik kan 1200km rijden met 1 tank) ik rij altijd snachts, zalig rijden en ook geen "gezever" van de kinderen dat ze moeten pissen of honger hebben, die slapen bijna de volledige rit telkens :)
Nuja aan het zwembad gepraat met een Nederlander met een Tesla long range, wat hij vertelde sprak me wel wat aan, hij moest maar 20minuten stilstaan om volledig opgeladen te zijn en hij plande dat gewoon goed in, al moet ik dan 3 x 20 min stilstaan snachts, dno of dat zo plezant is dusja dat zal een serieus verandering van mindset moeten zijn en prolly overdag rijden zoals hij deed en hij selecteerde dan mooie plaatsen om op te laden. Nuja ik ben blijkbaar alleen maar negatief voor die ene vakantie per jaar :-D beetje onnozel i know maar toch :p
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
@skoebie, je hebt gelijk, maar ik had het over iets anders, namelijk dat je elektrisch thuis kan laden terwijl je je voor benzine moet verplaatsen /stoppen onderweg.

P PreDaToR , ik denk dat de nederlander toch wel heel positief inschat, voor een trip van 1400 km zou ik toch 5 of 6 keer moeten stoppen voor 15 minuten. (Long range model y).
Ver op reis gaan met de elec wagen is een uitdaging, zeker op wintersport vakantie wannneer je bereik ook nog eens fors verminderd omwille van de (vries)kou.
Moet wel zeggen dat er nog heel veel vooruitgang wordt gemaakt in range. Laatste nieuwe BMW i4 geeft al een effectieve range in de buurt van 500KM, straks komt er een nieuwe versie uit van de tesla model 3 en y, die zullen ook wel een groter bereik krijgen denk ik.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
nu gadgets voor de tesla beginnen kopen :)
heb destijds een screenprotector gekocht alsook organizers voor de middenconsole.
Ik heb hier zo'n Spigen matte glass screen protector gekocht. Ik hoop er goed aan gedaan te hebben door de matte te nemen ipv de normale. Maar ik moet er hem nog opleggen. Bij het afhalen was de bescherming al van het scherm en er stonden al vingers op. Dit weekend eens proberen kuisen.

Als heb ik totaal geen last met reflecties van de zon en een standaard ipv matte protector houdt de kleur wel iets mooier en het beeld scherper. Ik twijfel nog om te ruilen.

Zo'n bakje voor de midden console in 2 op te delen wil ik ook nog. Nu ligt m'n zonnebril wel heel diep.
Dit klopt wel niet héé , in principe tank je nu elke dag ….wanneer je hem in de pries steekt . ;)

Ik tank 1 keer op de week (alléé dees week zal het 2 keer zijn ) en dan kan ik 1000 km ver rijden en ik moet ook niet tanken onderweg . ;)

Niet dat ik tegen elektrisch rijden ben héé maar persoonlijk vind ik ze nu te duur in aankoop en dan dat laden als je zelf geen paal kunt zetten …daarom dat hybride nu mijn voorkeur geniet maar ook nog altijd vezels te duur . ;)
Goh, zoals Krikri zegt kun je het thuis op uw oprit he. Nooit meer rond rijden voor een tankstation.
Thuis komen en de stekker er in. En de volgende ochtend ben je terug vol.

Ik was ook eerst niet zo voor elektrisch en meer voor hybride, maar dan eens wat research gedaan en een test rit met beide auto's en elektrisch sprak me dan toch mee aan dan hybride.
Hybride is meestal 3.5h laden voor de batterij vol te krijgen en je hebt dan maar 50km elektrische range. Is uw batterij plat, dan zit je met een gigantisch verbruik van 9-11l/km. Eigenlijk alleen maar ideaal als je dagelijks thuis en op het werk kunt opladen. Of je enkel rond de kerktoren wilt rijden.
Of als je echt heel ver wilt kunnen rijden, maar dan moet je wel het hoog verbruik voor lief nemen.

Bij elektrisch kun je op 1.5h 100km bijladen op uw oprit (11kW) en met een auto die 22kW ondersteunt, is dat zelfs maar 45min. Maar 22kW is meestal enkel op de duurdere modellen. Op zich kan ik uit de voeten met 1x per week op te laden op mijn oprit.
Wil je ver rijden met een EV, dan moet je om de 300km wel even stoppen aan een fast charger om te laden. Dan sta je maximaal 20min stil. In mijn geval ga ik dat waarschijnlijk maar 2-5x per jaar nodig hebben als we eens een verre uitstap doen of op vakantie gaan.
Binnenkort gaan we een weekje naar een vakantiehuisje in Limburg en das 200km bollen voor mij. Dat kan ik perfect in 1 trok doen en op de parking van het domein zijn laadpalen, dus ik ga hem daar ook zonder problemen kunnen volladen om dag uitstapjes te doen en aan het eind van de week terug te keren. Dus het valt op zich allemaal wel mee.

Alleen als je geen oprit of garage hebt, dan ljkt een EV mij wel een gedoe. Als je uitsluitend bij publieke palen moet gaan laden, lijkt me dan wel een last.

Pff ik sta ook zowat negatief tegen dat elektrisch rijden.
Nuja mijn volgende zal verplicht een elektrische worden en ik zal me toch moeten aanpassen maar op zich niks zo makkelijk als een diesel imo
Ik ben naar Italië gereden ermee aan 1 stuk 1400km, 1 keer moeten tanken (ik kan 1200km rijden met 1 tank) ik rij altijd snachts, zalig rijden en ook geen "gezever" van de kinderen dat ze moeten pissen of honger hebben, die slapen bijna de volledige rit telkens :)
Nuja aan het zwembad gepraat met een Nederlander met een Tesla long range, wat hij vertelde sprak me wel wat aan, hij moest maar 20minuten stilstaan om volledig opgeladen te zijn en hij plande dat gewoon goed in, al moet ik dan 3 x 20 min stilstaan snachts, dno of dat zo plezant is dusja dat zal een serieus verandering van mindset moeten zijn en prolly overdag rijden zoals hij deed en hij selecteerde dan mooie plaatsen om op te laden. Nuja ik ben blijkbaar alleen maar negatief voor die ene vakantie per jaar :-D beetje onnozel i know maar toch :p
Zoals je zegt is het maar 1x per jaar he. Koffie'tje drinken, benen strekken, keer plassen en de 20min zijn bijna om. Uw kinderen kunnen gewoon blijven slapen in de wagen tijdens het laden, die moeten niet persee uitstappen. Je zult alleen een uurtje later aankomen op de bestemming. Allé, als het zelfs een uur zal zijn want met uw brandstofwagen stop je wellicht ook eens voor te eten en te plassen.
Maar ik was ook eerst van dezelfde gedacht hoor. Tot ik eens ben gaan testrijden en verrast was. Daarna wat opzoek gedaan over EV rijden en het blijkt dan eigenlijk wel allemaal goed mee te vallen.

krikri krikri : in een model 3 LR kan het misschien wel met 602km wltp. De eerste rit kun je wellicht 500km rijden in praktijk als je thuis met 100% vertrekt. Daarna telkens gaan fast chargen om de 300-350km tot 80%. Met 3 stops geraak je dan toch wel 1400-1500km ver.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik heb de normale spigen protector en zeer tevreden van. Ook zitten kijken naar de matte, maar die zou wel wat impact hebben op kleur en beeld scherpte. Heb het display steeds op dark modus staan.
 

PreDaToR

Active Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
205
46
36
Het was een model 3 om duidelijk te zijn, nieuw, het was zijn 2e tesla en deze had een beduidend langere range zei hem.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Kwestie van dat laden of nooit tanken vind ik nu geen voordeel ..heb hier quasi op wandelafstand 2 tankstations waar ik ieder morgen voorbij rijdt .
als ik moet tanken is het doorrijden , stoppen , pistool erin en 4 min tanken max en doorrijden voor de rest van de week (normaal en soms 2 weken ) …ook kwestie van kostprijs denk ik nu dat diesel nog iets goedkoper gaat uitvallen dan elektrisch (als je geen rekening houdt met opbrengst zonnepanelen ;) ) …

en eerlijk gezegd weet ik nu niet waar hier het dichts bijzijnde publieke laadstation is .(kan zijn bij de Colruyt maar dat is niet dicht bij mijn deur . ;) )

Ik heb hoop voor waterstof (want in Lokeren zijn ze nu die pijpleiding aan het leggen en deze dient enkel maar voor transport van waterstof ) maar dat heeft nog altijd dezelfde problemen als elektrisch ….duur en niet genoeg plaatsen om te tanken …
Als ik op reis ga wil ik gewoon in mijne auto stappen en genieten zonder dat ik tussenstops moet plannen of speciaal moet omrijden om te kunnen tanken ….want ge komt overal wel een tankstation tegen . ;)

(Ge kunt misschien een topic openen over elektrisch rijden waar iedereen dan zijn bevindingen en gedachten kan posten en misschien ook wat het nu kost om elektrisch te rijden (dan niet theoretisch maar wel praktisch want in theorie geraakt die tesla 600 km ver maar in de praktijk .…)
en dan deze berichten overzetten .
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Denk dat het moeilijk is om uit te leggen /vergelijken wat het vershil is tssn elec en benzine rijden. Je moet het ondervinden denk ik.

Voor de rest "kloppen" de cliches wel - althans die stroken met mijn ervaringen..
1) het is veel prettiger rijden met een elec wagen dan met benzine.. single pedal driving, snelle reactietijd, stiller, meer ruimte binnen, pre heating /coooling, Software aansturing...
2) het is eerder een kwestie uw gedrag aan te passen dan wel echte problemen met laden/tanken
3) een laadpaal thuis zou ik heel sterk aanbevelen - gaat gewoon sneller en minder gedoe.
4) voor mensen die in de stadwonen, en thuis niet kunnen laden lijkt me een elec wagen niet praktisch op dit moment.

al bij al wil ik niet meer terug naar benzine, ben zeer tevreden van de tesla - maar perfect is hij nog niet.

Hier een aantal minpunten:
1) vering is (veel) slechter dan mn mercedes
2) SW updates en features zijn niet overal hetzelfde (om de een of andere reden hebben we in België nog geen goede herkenning van verkeersborden, terwijl dit vb. in States en Duitsland wel is gereleased)
3) ruitenwissers detecteren moeilijk motregen

Tip voor de tesla owners: als je hem meerdere dagen achterlaat op een parking zet je best sentry mode uit. ( de onze had last van vampire drain - 7% per dag - sentry mode daarna uitgezet en had geen leegloop meer)
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
1 ) wat bedoel je juist met single pedaal aandrijving ? Dat je gas geeft en remt met hetzelfde pedaal ?(want dan vraag ik mij af hoe jij een noodstop gaat uitvoeren ?.)(heb hier eens voor gegoocheld en is dus infeite remmen op de motor alleen elektrisch duwen ze het terug naar de batterij en brandstof wordt omgezet in warmte , dus bij elektrisch rijden net zoiets als bij een elektrische vorklift met automaat …als ge de pedaal lost remt die van zichzelf al . ;) )
Rij nu met een automaat en buiten dat ervaar ik ook deze voordelen …dat is niet aan het elektrisch rijden voorbehouden volgens mijn bescheiden mening .
Mijne auto is ook stil bij het rijden (buiten het windgeruis soms op de autostrade ) , hij is ruim , heb ook zo een software paneel maar om mijn ruitenwissers op te zetten moet ik niet eerst door een menu gaan maar gewoon een knopje omzetten …reactie tijd van de motor is vlotjes zeker als ik hem op sport (maar begrijp wel wat je bedoelt daarmee . ;) ) en er zijn auto’s die ook de optie hebben pre heating en cooling hebben (bestaat volgens mij al langer voor vrachtwagens ) …

2 ) dat is juist het probleem dus …ik wil mijn gedrag niet aanpassen ….ik wil gewoon tanken wanneer ik wil en waar ik wil zonder dat ik 20 kaarten in mijne zak moet hebben (bankkaart zou genoeg moeten zijn en voor het buitenland eventueel de visa (maar daar zouden ze mee bezig zijn heb ik eens opgevangen ergens ) )

3) daar ben ik volledig mee akkoord maar dan moet je ook mogelijkheden hebben om uwen auto voor de deur te kunnen zetten of in de garage (en ik woon in een rijpwording dus geen optie . ;) )

4) ook mee akkoord maar wat zijn dan de alternatieven …ze gaan ons dwingen om naar elektrisch te gaan met het huidig beleid (geen verkoop meer van brandstofproblemen toegelaten , hogere wegentaksen , hogere verzekeringen , hogere prijzen aan de pomp , verbieden om nog in het centrum en omgeving te mogen rijden …enz. )

5) wat als ze de voordelen van elektrisch rijden gaan afschaffen …En u gaan belasten op aantal PK .

Hier in het straat staat nu een chinese BYD en deze ziet er mooi uit maar net zoals de tesla alles via software bedienen blijkbaar want het Dashboard ziet er maar kaal uit zonder knopjes en hendeltjes …wat als de software niet meer werkt ? `
Kan je dan nog uw lichten aansteken , wilt hem dan nog starten , en software is hackbaar ….
 
Laatst bewerkt:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Voor punt 1 heb je het waarschijnlijk over een Tesla. Als ik een elektrische wagen moet kiezen heb de keuze uit een VW ID.3, Renault Megane of een Peugeot 308 maw alle nadelen van een elektrische auto maar geen voordelen. Dus voorlopig heb ik terug een benzine gekozen en hopelijk heb ik binnen 4 jaar meer keuze.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
one pedal driving is dat je niet hoeft te remmen en de auto zelf tot volledige stilstand komt als je hem lat "uitbollen". Werkt heel goed. in geval val nood kan je natuurlijk steeds het rempedaal intrappen.
ik heb slechts 1 laadkaart en kan daar bijna overal mee laden, als je laad bij een tesla supercharger moet de die kaart zelfs nie gebruiken, gewoon auto aansluiten en alles gebeurt automatisch.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Dat doet dus iedere auto …als ge het gaspedaal lost komt die dus tot stilstand als je hem laat uitbollen En als ge te lang uitbolt zal er wel iets anders zijn dat hem tot stilstand brengt . ;)
Weet nu niet of mijne automaat ook remt op de motor .Ga dat achtereen eens proberen als ik nog eens op een verlaten weg ben dan gewoon gas lossen en laten bollen en kijken of hij terug schakelt . ;)


(Trouwens net een verhaal gelezen over een nieuwe tesla 3 met 5000 km op zijne teller die ineens niet meer remde omdat de klauwen los waren gekomen . Best eens nakijken denk ik . ;) )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
One pedal drive is toch wel heel iets anders hoor. Je moet daar mee gereden hebben om te weten wat het is. Dat remt even hard of zelfs harder als je normale omstandigheden zou remmen. Ik doe soms ritjes zonder mijn rempedaal te gebruiken op de hele rit.
Enkel als je echt alles moet dicht smijten in nood, gebruik je de rem schijven via het rempedaal.

Als ik eens aan de PC zit, zal ik hier afsplitsen en een draadje elektrisch rijden maken. Maar die voorlopig maar hier verder, ik verhuis het dan wel.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
verdorie, iemand te hard zn portier opengewaaid. Nu is er een deuk in de nieuwe auto, zal voor de verzekering zijn.
Heb het wel op camera via sentry mode. Ziet te persoon doodleuk z'n deur uitzwaaien tegen de auto, dan eens te kijken wat er aan de hand is, eens wrijven en dan ervandoor.