• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Tja , gebeurt tegenwoordig wel meer .
Heb ook zo een paar krassen staan maar owee als jij dat bij hen doet …
Ik probeer dit te vermijden maar soms gebeurt het wel eens dat mijn deur de andere raakt maar dan doo ik mijn deur stilletjes open …ik gooi die niet open en dan kijken of er geen schade is . (gewoonlijk geen omdatik zo een plastic heb die eerst raakt normaal )

Soit heb eens geprobeerd met remmen op de motor maar bij gewoon lossen blijft die gewoon uitlopen tot hem stilstaat maar hij schakelt ook maar laat terug (dus geen remmen op de motor ) maar als ik het rempedaal wat ingedrukt hou dan schakelt die wel terug op de vitessen maar echt remmen op de motor doet hem niet (denk dat dit de afdaalfunctie is voor in de bergen . ;) )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
verdorie, iemand te hard zn portier opengewaaid. Nu is er een deuk in de nieuwe auto, zal voor de verzekering zijn.
Heb het wel op camera via sentry mode. Ziet te persoon doodleuk z'n deur uitzwaaien tegen de auto, dan eens te kijken wat er aan de hand is, eens wrijven en dan ervandoor.
Dat is zuur. En de nummerplaat is niet te zien op het filmpje? :(
Weet niet als het zin heeft om de beelden met de persoon zijn hoofd binnen te brengen bij de politie...
Tja , gebeurt tegenwoordig wel meer .
Heb ook zo een paar krassen staan maar owee als jij dat bij hen doet …
Ik probeer dit te vermijden maar soms gebeurt het wel eens dat mijn deur de andere raakt maar dan doo ik mijn deur stilletjes open …ik gooi die niet open en dan kijken of er geen schade is . (gewoonlijk geen omdatik zo een plastic heb die eerst raakt normaal )

Soit heb eens geprobeerd met remmen op de motor maar bij gewoon lossen blijft die gewoon uitlopen tot hem stilstaat maar hij schakelt ook maar laat terug (dus geen remmen op de motor ) maar als ik het rempedaal wat ingedrukt hou dan schakelt die wel terug op de vitessen maar echt remmen op de motor doet hem niet (denk dat dit de afdaalfunctie is voor in de bergen . ;) )
Op mijn vorige auto had ik ook zo'n deuk boven het achterwiel. Dat is echt niet van zachtjes er tegenaan te zetten in een smalle parking, maar gewoon van open te smijten.
Regeneratief remmen is moeilijk te vergelijken als je het nog niet hebt meegemaakt. Maar ik perfect op van 90 tot stilstand komen op 200-300m als ik het gaspedaal loslaat. Dat is echt hetzelfde als vrij hard remmen met een brandstof wagen. Wil je normaal afremmen, dan laat je eigenlijk nog een beetje de voet rusten op het gaspedaal om iets minder hard af te remmen. Deze ochtend heb ik 1x mijn rempedaal moeten gebruiken omdat het op oranje sprong op een rit van 40km.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Dat zal niet lukken vrees ik. Ik heb een dossier aangemaakt bij leasemaatschappij, zal voor de omnium verzekering zijn.

Regenatief remmen is nie mogelijk op een benzine wagen. Je kan ervaring elektrisch rijden moeilijk vergelijken met een benzine, je moet het ervaren. De wagen reageert veel sneller op je inputs en ligt ook stabiel op de weg ( 4 wiel aandrijving + gewicht laag bij de grond door batterij).
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
De nieuwe tesla model 3 is gelanceerd.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-3-grondig-vernieuwd-en-verbeterd/

hij krijgt een vernieuwde look, en vind het interieur er wel beter uitzien.
Maar blijft toch een gemiste kans om een aantal pijnpunten aan te pakken, zeker nu de concurrentie toch wel forse stappen vooruit maakt..

Ik haal met m’n tesla op autostrade in de zomer een bereik van ong 300 KM, dat moet toch beter kunnen.
Voorts zou een HUD, verbeterde vering en beter audiosysteem er ook wel mogen inzitten voor de prijs.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Filmpje nog niet gezien van toekomstrig elektrisch rijden in Nederland ?
Daar gaan ze blijkbaar elektrische auto’s belasten op gewicht en omdat die zwaarder zijn dan de benzine versie wordt elektrisch rijden bijna 2 maal zo duur …..hopelijk ziet er gene minister dat of ze komen hier ook op gedachten . ;)
Dat dat geen wegenwacht of iff betalen niet ging blijven duren wist iedereen die een beetje logisch kan nadenken al . ;)


Over uw bereik , hopelijk krijgen we dan gene strenge winter met vries temperaturen van - 10 of lager want anders zou het goed kunne zijn dat ge uwen oprit nog niet afgeraakt . ;)
(Alléé dat kunt ge nu ook al voorhebben met een achterwiel aangedreven auto als het gesneeuwd heeft . ;) )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
De nieuwe tesla model 3 is gelanceerd.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-3-grondig-vernieuwd-en-verbeterd/

hij krijgt een vernieuwde look, en vind het interieur er wel beter uitzien.
Maar blijft toch een gemiste kans om een aantal pijnpunten aan te pakken, zeker nu de concurrentie toch wel forse stappen vooruit maakt..

Ik haal met m’n tesla op autostrade in de zomer een bereik van ong 300 KM, dat moet toch beter kunnen.
Voorts zou een HUD, verbeterde vering en beter audiosysteem er ook wel mogen inzitten voor de prijs.
Een beter audio systeem en vering zit er op. Een HUD helaas niet. De efficientie is ook 8% omhoog door de luchtweerstand te verlagen. Met de 18" wielen zit die long range nu op 670km WLTP. Zal in de praktijk wel ietsje minder zijn, maar blijft bovengemiddeld denk ik.
300km is aan de lage kant, maar dat is wellicht tussen de fastchargers van 10 naar 80%? Dus dan gebruik je maar 70% capaciteit i.p.v. de volle 100%.
Dit weekend in Limburg gezeten en een enkele rit was 200km waarvan 15-20km steenweg en de rest autostrade. Dan was ik 45% kwijt met mijn Model 3 RWD.
Filmpje nog niet gezien van toekomstrig elektrisch rijden in Nederland ?
Daar gaan ze blijkbaar elektrische auto’s belasten op gewicht en omdat die zwaarder zijn dan de benzine versie wordt elektrisch rijden bijna 2 maal zo duur …..hopelijk ziet er gene minister dat of ze komen hier ook op gedachten . ;)
Dat dat geen wegenwacht of iff betalen niet ging blijven duren wist iedereen die een beetje logisch kan nadenken al . ;)


Over uw bereik , hopelijk krijgen we dan gene strenge winter met vries temperaturen van - 10 of lager want anders zou het goed kunne zijn dat ge uwen oprit nog niet afgeraakt . ;)
(Alléé dat kunt ge nu ook al voorhebben met een achterwiel aangedreven auto als het gesneeuwd heeft . ;) )
Dat is weer heisa van de anti-ev mensen. Nederland taxeert inderdaad op gewicht, maar voor diesel en benzine geld een ander tarief. Waarbij benzine goedkoper is dan diesel. Dus als er een goedkoper EV tarief komt, blijft een EV wel interessant.

Wat betreft de winter denk ik dat het wel meevalt. Minder range ja, maar de oprit afgeraken zal wel lukken.
Ik denk dat brandstofwagens meer start problemen hebben als het -10°C is.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Dit weekend in Limburg gezeten en een enkele rit was 200km waarvan 15-20km steenweg en de rest autostrade. Dan was ik 45% kwijt met mijn Model 3 RWD
Ik heb een model y, die verbruikt iets meer denk ik. Ik rij wel 140 soms zelfs 150, 160 moet wel regelmatig naar Parijs en Frankfurt, verbruik is van 100% naar 12%. Het verbruik wipt snel omhoog eens je 140 vs. 120 rijd.
Op zich vind ik het geen probleem, ik moet zelden verder dan 350 km per dag rijden, en meestal gaan we met vliegtuig op vakantie, maar concurrenten BMW en Mercedes doen het wel beter, dus ja….

Zou je eens je gemiddeld verbruik eens na op je Dashboard en laat dat eens weten? Ik heb een gemiddeld verbruik van 174Wh/km op een totaal van 160000 KM. Ben benieuwd naar jullie verbruik….
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Over uw bereik , hopelijk krijgen we dan gene strenge winter met vries temperaturen van - 10 of lager want anders zou het goed kunne zijn dat ge uwen oprit nog niet afgeraakt . ;)
(Alléé dat kunt ge nu ook al voorhebben met een achterwiel aangedreven auto als het gesneeuwd heeft . ;) )

Sorry, maar dat Slaat nergens op.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Ik heb een model y, die verbruikt iets meer denk ik. Ik rij wel 140 soms zelfs 150, 160 moet wel regelmatig naar Parijs en Frankfurt, verbruik is van 100% naar 12%. Het verbruik wipt snel omhoog eens je 140 vs. 120 rijd.
Op zich vind ik het geen probleem, ik moet zelden verder dan 350 km per dag rijden, en meestal gaan we met vliegtuig op vakantie, maar concurrenten BMW en Mercedes doen het wel beter, dus ja….

Zou je eens je gemiddeld verbruik eens na op je Dashboard en laat dat eens weten? Ik heb een gemiddeld verbruik van 174Wh/km op een totaal van 160000 KM. Ben benieuwd naar jullie verbruik….
Ja, inderdaad dan schiet het snel de hoogte in. Ik weet als het zoveel beter is bij Mercedes en BMW aan die snelheden? Mijn neef heeft een EQB en die haalt 200Wh/km en die rijdt nooit te snel. Dat gewoon een lompe bak en jouw Model Y is een gestroomlijnde rakket in vergelijking.

Ik moet eens kijken, maar de laatste keer zat ik rond de 135Wh/km all time als ik me goed herinner. Toen we die 200km gedaan hebben, zat ik tekens op 140-145Wh/km. Cruise control op 125km/h en 100km/h op de Antwerpse ring.
Ook al een een stukje 150km/h gedaan, maar dan loopt het snel op. Op mijn dagelijkse routes (E40) zit ik constant in de traject controles dus 125km/h is een automatisme geworden. En sindsdien ook al lang geen boete meer gehad 😅
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.486
311
93
Ik zal bij de mijne ook eens kijken naar verbruik (Y LR AWD 20"). Ik heb hem sinds begin augustus en ben heel tevreden van de wagen... Als je thuis kan laden is al die bs van range voor 80% van de chauffeurs niet van toepassing. Ik doe 15 km enkel woon-werk. Dus voor mij is een EV de perfecte wagen. Op reis ga ik ook meestal met de vlieger. Als je de verhalen mag horen van afgelopen zomer zijn er eigenlijk weinig klachten van EV-rijders. Nog nooit zo relax aangekomen op de eindbestemming om dat ze meer moeten stoppen waardoor ze ook meer pauze nemen.

In Wallonië is er trouwens ook al een tax op gewicht. Voor iemand die op de baan moet en 100'den km doet op een dag is een EV momenteel minder gemakkelijk. Maar dit chauffeur blijft een minderheid...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Voor de duidelijkheid, ik rij enkel 150 160 op de Duitse snelweg. Laden is idd heel makkelijk geworden, op de snelweg naar Parijs heeft ebij elk tankstation nu snelladers, staat ook duidelijk aangegeven op de borden langs de weg, waar ik in het begin nog nerveus werd van een batterij stand 30%, maak ik me nu pas zorgen onder de 10%.

Je raakt er heel snel mee vertrouwd, eerlijk gezegd ik zou geen benzine of diesel meer willen, elektrisch rijden is veel plezanter, je hebt onmiddelijk vermogen, 4 wiel aandrijving en de wagen stuurd heel direct en precies, om nog maar van de extra binnenruimte te zwijgen…
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Je raakt er heel snel mee vertrouwd, eerlijk gezegd ik zou geen benzine of diesel meer willen, elektrisch rijden is veel plezanter, je hebt onmiddelijk vermogen, 4 wiel aandrijving en de wagen stuurd heel direct en precies, om nog maar van de extra binnenruimte te zwijgen…
Sorry se , maar al wat gij nu aan voordeel opnoemt hebt ge ook op diesel of benzine ….de C4 waar ik nu mee rijdt stuurt ook precies en heel licht , zit gemakkelijk en heeft een zee van binnen ruimte en meer als voldoende vermogen bij vertrekken en accelereren ….enkel wat hem niet heeft is vierwieler aandrijving maar dat hebben ook niet alle elektrische auto’s standaard .

(en ik maak mij pas zorgen over tanken op 900 km . ;) )

En iedereen weet toch dat een elektrische auto veel minder range heeft bij koude temperaturen …en ja achterwiel aangedreven auto’s kunnen in problemen geraken als de sneeuw aanvriest op de straat en voornamelijk wanneer het een beetje omhoog gaat …daarom ook dat het meestal eerst de vrachtwagens zijn die de brug nietmeer over geraken en heb toen genoeg bmw’s zien staan die gewoon weg niet vooruit geraakten …maar dat van die oprit afraken was wel humoristisch bedoelt héé . :p

(Maar voor de zekerheid nog eens , ik ben niet tegen elektrisch rijden moest het niet zijn voor de kostprijs en het laden zou ik er al lang enen aangeschaft hebben maar nu ..nee , nu niet in de toekomst ..wie weet maar dat wil ik dan ook nog zelf kunnen beslissen en niet gedwongen worden . )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Ik zal bij de mijne ook eens kijken naar verbruik (Y LR AWD 20"). Ik heb hem sinds begin augustus en ben heel tevreden van de wagen... Als je thuis kan laden is al die bs van range voor 80% van de chauffeurs niet van toepassing. Ik doe 15 km enkel woon-werk. Dus voor mij is een EV de perfecte wagen. Op reis ga ik ook meestal met de vlieger. Als je de verhalen mag horen van afgelopen zomer zijn er eigenlijk weinig klachten van EV-rijders. Nog nooit zo relax aangekomen op de eindbestemming om dat ze meer moeten stoppen waardoor ze ook meer pauze nemen.

In Wallonië is er trouwens ook al een tax op gewicht. Voor iemand die op de baan moet en 100'den km doet op een dag is een EV momenteel minder gemakkelijk. Maar dit chauffeur blijft een minderheid...
Voor mij is een dagje werken 80km in totaal en dat kost me 18% batterij. Ik wacht op de nieuwe Smappee laadpaal, dus ik doe het nu via het stopcontact op de oprit. Werkt eigenlijk prima. Een uurtje of 4-5 in het stopcontact is 100km er bij. Zelfs als moest ik dagelijks 200km moeten rijden, zou het nog steeds te doen zijn met een stopcontact. Een laadpaal biedt natuurlijk wel meer comfort, loadbalacing, solar laden etc dus ik verlang er wel naar.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Een goede reference is de ev database..


Toeval of niet voor de model y geven ze een realistisch verbruik van 172 Wh/km, en voor de model 3 142Wh/km.
Das dus heel dicht in de buurt met wat we hier rapporteren op de website.

De afstand op op de autostrade wordt op de website berekend met een snelheid van 110 KM/uur. Je moet er rekening mee houden dat die afstand wel snel toeneemt als je sneller rijd, ik verlies ruim 30% bereik als ik aan 130 a 140 rij.

Persoonlijk maak ik bij lange ritten eerder korte stops 10 a 15 minuten, om dan te laden van 40% tot 60 a 70%, opladen tot 100% doe ik bijna nooit onderweg, de laadsnelhied neemt snel af eens je boven de 70% zit (wordt begrenst door de laadpaal niet de auto)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Sorry se , maar al wat gij nu aan voordeel opnoemt hebt ge ook op diesel of benzine ….de C4 waar ik nu mee rijdt stuurt ook precies en heel licht , zit gemakkelijk en heeft een zee van binnen ruimte en meer als voldoende vermogen bij vertrekken en accelereren ….enkel wat hem niet heeft is vierwieler aandrijving maar dat hebben ook niet alle elektrische auto’s standaard .
Uwen c4 heeft een vermogen van 100PK en een koppel van 205 NM, de tesla heeft een vermogen van 500pk, en een koppel van 500Nm met vierwielaandrijving, het koppel hen je ook mettteen volledig, zegt genoeg denk ik.

Achterwielaangedreven wagen hebben ondertussen elektronische ondersteuning bij het rijden waardoor je wagen niet meer wegsloot bij kort indraaien bochten, ik vond dat ik net sneller kon indraaien dan bij voorwielaandrijving.
Bij vierwielaandrijving is het sturen nog preciezer.

Gaan eens met een tesla rijden, dan zal je het wel voelen ;-)
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Sorr , de mijne heeft 130 PK aan boord en dat is meer als genoeg om vlotjes te rijden …500 pk is gewoon overkill of ge moet een remorque van 3 ton willen trekken .

En ja , als ge eens doortrekt bij een stoplicht zult gij sneller weg zijn ..;tot uw batterij leeg is na een paar keer doortrekken . ;)

(Is net als die, launchcontrol …als ge dat 5 keer achtereen doet kan uwen auto binnen voor een nieuwe ambriage . ;) )
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Laat maar, we zijn een beetje naast elkaar aan het praten vrees ik. Gaat niet over snel optrekken of racen, maar rijcomfort.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Toeval of niet voor de model y geven ze een realistisch verbruik van 172 Wh/km, en voor de model 3 142Wh/km.
Das dus heel dicht in de buurt met wat we hier rapporteren op de website.
Deze ochtend nog even gekeken toen ik naar het werk reed. All time (2000km) is mijn gemiddeld verbruik 134Wh/km.
Maar ik rij wel een mix van autostrade en 50/70/90 banen.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Laat maar, we zijn een beetje naast elkaar aan het praten vrees ik. Gaat niet over snel optrekken of racen, maar rijcomfort.
Dat is ook voor iedereen verschillend en ik heb nu niet het gevoel dat ik comfort tekort kom en wees eerlijk …hoeveel keer heb jij dat vermogen van 500 Pk al moeten aanspreken in een landje als Belgie waar je bijna overal maar 30 km/u mag ;)
Ze zouden beter dat extra vermogen omzetten naar meer rijbereik met minder pk (200 is al meer als genoeg ) met dezelfde batterij.
Moest ik nu elektrisch willen gaan neig ik meer naar Kia en eventueel de Peugeot 508 eventueel BYD ook maar geen tesla . ;)
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
In Wallonië is er trouwens ook al een tax op gewicht. Voor iemand die op de baan moet en 100'den km doet op een dag is een EV momenteel minder gemakkelijk. Maar dit chauffeur blijft een minderheid...

(waar rook is is gewoonlijk ook vuur . ;) )