• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Das nog niet goed gekeurd toch? Maar die Walen zijn sowieso grotendeels anti EV. Geen idee waarom.
Dat taksvrij blijven rijden niet meer kan, snap ik wel. Maar tzou logisch zijn als men ook rekening houdt met milieubelasting.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
70
58
Opgepast met uw milieubelasting héé …is nu toch wel al geweten dat een elektrische auto bij fabricage net zoveel milieu vervuilend kan zijn als een gewone auto …enkel het rijden is misschien milieuvriendelijker (wegens geen uitstoot maar hebben ook nog bandenslijtage , remstof enz ) maar omdat ze nog maar “juist” op de markt zijn kunnen ze dat nu nog niet echt weten denk ik (gezien ze regelmatig in brand schieten zijn ze in ieder geval niet CO vriendelijker héé . ;) )

Achja , alles heeft zijn voor en nadelen héé .
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.530
162
66
Toch een beetje uit de context gerukt, met elektrische wagens zetten we wel degelijk een stap in de goede richting kwa belasting op ons milieu en klimaat, je moet het in en breedte context zien.

Bovenop een klimaatvriendelijker alternatief, vervuilen ze niet de lucht, zijn ze stiller, heb je meer binnenruimte, en ze zijn ook nog eens een pak vinniger en sneller - lees meer rijcomfort - dan een conventionele wagen. Ik begrijp niet waarom je nu nog een benzine of diesel zou willen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Opgepast met uw milieubelasting héé …is nu toch wel al geweten dat een elektrische auto bij fabricage net zoveel milieu vervuilend kan zijn als een gewone auto …enkel het rijden is misschien milieuvriendelijker (wegens geen uitstoot maar hebben ook nog bandenslijtage , remstof enz ) maar omdat ze nog maar “juist” op de markt zijn kunnen ze dat nu nog niet echt weten denk ik (gezien ze regelmatig in brand schieten zijn ze in ieder geval niet CO vriendelijker héé . ;) )

Achja , alles heeft zijn voor en nadelen héé .
De productie van de accu is milieubelastender inderdaad. Maar die accu’s zijn nu al 95% recyclebaar, alleen zijn er nog niet nog genoeg in omloop om daar alle grondstoffen uit te halen. Maar ik zit dat wel gebeuren dat binnen dit en 10 jaar de accu’s grotendeels uit recyclage komen en dus de productie ervan niet meer zo milieubelastend is.
Mijn LFP accu is er trouwens al ene zonder kobalt.

Doorheen de levensduur scoort een EV dan wel veel beter dan een ICE wagen waardoor aan het einde van de rit die veel minder vervuilend is dan een ICE.

Ik heb de mijne sinds begin augustus en ik rij voorlopig voor 85% op stroom dat rechtstreeks uit mij zonnepanelen komt. In de winter zal dat niet meer lukken, maar mijn doel is om voor 50% op zelf geproduceerde stroom te rijden.

En ik heb trouwens ook aandelen bij BeauVent die investeren in windmolens en zonneparken. Dus ik denk dat de ecologische voetafdruk van mijn wagen (en huis met warmtepomp) wel ver onder het gemiddelde ligt.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
70
58
Toch een beetje uit de context gerukt, met elektrische wagens zetten we wel degelijk een stap in de goede richting kwa belasting op ons milieu en klimaat, je moet het in en breedte context zien.

Bovenop een klimaatvriendelijker alternatief, vervuilen ze niet de lucht, zijn ze stiller, heb je meer binnenruimte, en ze zijn ook nog eens een pak vinniger en sneller - lees meer rijcomfort - dan een conventionele wagen. Ik begrijp niet waarom je nu nog een benzine of diesel zou willen.
Wat is er hier uit de context gerukt ?
De productie methodes voor elekltrisch of brandstof lopen nagenoeg gelijk …enkel bij de brandstof uit er een verschil .

Tja , als je dat in een brede context ziet kan je dat ook zeggen van gewone brandstof aangedreven auto’s (die zijn ook al voor meer dan 96% recycleerbaar en productie methodes zijn ook al veel verbeterd maar 100 % zuiver zal het mijne inziens nooit worden ..net zoals bij elektrische voertuigen …wees open minded en blijf realistisch )

En dat tweede …nogmaals dat is ieder zijn mening maar in mijn ogen zijn dat geen plus punten voor een elektrische auto.
Het enigste wat nu in het voordeel spreekt voor elektrisch rijden is het feit dat je er bijna geen taxen op moet betalen (dus gewoon geldgebied en ik denk dat milieu bij de meesten zelfs niet op de agenda staat en vanaf dat ze moeten gaan betalen en er minder of geen subsidie‘s zijn dat de interesse sterk zal dalen .


Jij bent duidelijk pro maar volgens mij heb je nu oogkleppen op . Zoals je zelf al gezegd hebt …zie het ruim en zie alle voor en nadelen …niet alleen de voordelen .
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
70
58
De productie van de accu is milieubelastender inderdaad. Maar die accu’s zijn nu al 95% recyclebaar, alleen zijn er nog niet nog genoeg in omloop om daar alle grondstoffen uit te halen. Maar ik zit dat wel gebeuren dat binnen dit en 10 jaar de accu’s grotendeels uit recyclage komen en dus de productie ervan niet meer zo milieubelastend is.
Mijn LFP accu is er trouwens al ene zonder kobalt.
Niet genoeg van in poductie ????
Die batterijen zitten nu denk ik overal al in gaande van laptop’s telefoons, gereedschap ….enz
Doorheen de levensduur scoort een EV dan wel veel beter dan een ICE wagen waardoor aan het einde van de rit die veel minder vervuilend is dan een ICE.
Levensduur kan hun nog maar weinig zinnigs over gezegd worden volgens mij ,juist omdat ze nog niet lang genoeg op de markt zijn …
Ik heb de mijne sinds begin augustus en ik rij voorlopig voor 85% op stroom dat rechtstreeks uit mij zonnepanelen komt. In de winter zal dat niet meer lukken, maar mijn doel is om voor 50% op zelf geproduceerde stroom te rijden.
Dat zou voor mij nu ook de enige reden zijn om elektrisch te rijden …maar dan moet je ze wel liggen hebben en een laadpunt voort de deur hebben .
En ik heb trouwens ook aandelen bij BeauVent die investeren in windmolens en zonneparken. Dus ik denk dat de ecologische voetafdruk van mijn wagen (en huis met warmtepomp) wel ver onder het gemiddelde ligt.
Dis is voor mij “onzin” …het is niet omdat je investeerd in bedrijven die milieu vriendelijke producten promoten of gebruiken dat daardoor uwen ecologische voetafdruk doordat ineens verkleint….is net zoals bedrijven nu schone lucht aankopen om milieuvriendelijker over te komen …wat is het nut lokaal blijven ze vervuilend .
Het is niet omdat Sidmar of Umicore zonnepanelen leggen of windmolens zetten dat ze daardoor minder milieubelastend gaan zijn ..
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Via Ecopower koop je die stroom van onder andere die molens terug in he.
En Ecopower heeft wel nog 30% elektriciteit nodig hun klanten te kunnen voorzien op windstille en zonloze dagen, maar ze verkopen dan wel op andere momenten hun overschotten aan andere leveranciers zodat ze netto evenveel groene energie geproduceerd hebben als in totaal verkocht.

En aan een EV moet je niet beginnen als je thuis niet kan laden op de oprit of garage. Ofja, ik zou dat toch niet willen. Het gemak van thuisladen is dat je maar in 5% van al jouw ritjes langs een publieke laadpaal moet. Als je eens op vakantie gaat of een echt verre rit maakt.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.530
162
66
@skoebie ik denk toch dat elektrisch rijden een stap in de goede richting is, je hebt gelijk dat de productie ong evenveel of net iets meer vervuilend is. toch denk ik dat we problematiek van productie wel kunnen nog verbeteren, tzal niet zonder slag of stoot lukken maar er is een perspectief. Daar tegenover staat dat een brandstofmotor vervuilend is voor milieu en mens en ook nog eens heel veel co2 uitstoot, daar kunnen we bijna geen winst meer boeken. De omslag naar hernieuwbare energie, heeft ook nog eens een boost aan de electrificatie van de maatschappij en dus elektrisch rijden.

Ik wou de voordelen van een electrische wagen eens onderlijnen, omdat er veel focus is mbt nadelen. Al snel wordt de vergelijking met diesel gereduceerd tot een discussie mbt tot laden en bereik. Die argumenten zijn valide, maar je moet ook de nadelen van een diesel of benzine kunnen erkennen, ze bieden minder binnenruimte, ze maken meer lawaai en zijn niet zo vinnig en snel als een electrische wagen, dit zijn punten die je ook mag meenemen in je aankoopbelissing.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.487
311
93
En aan een EV moet je niet beginnen als je thuis niet kan laden op de oprit of garage. Ofja, ik zou dat toch niet willen. Het gemak van thuisladen is dat je maar in 5% van al jouw ritjes langs een publieke laadpaal moet. Als je eens op vakantie gaat of een echt verre rit maakt.

Ik heb momenteel nog geen laadpaal en op het werk zijn er ook geen. Ik ga 1x per week laden aan de snellader en ervaar het nog niet echt als een probleem. Uiteraard zal laden thuis of op het werk gemakkelijker zijn, maar het is ook geen drama. Toch niet als je maar een beperkt aantal km's doet wekelijks...
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
70
58
Krikri , ik ben akkoord met dat elektrisch rijden een stap in de goede richting is maar minsten 50 jaar te laat .
Zelfs als we nu allemaal overstappen naar elektrisch rijden in de EU gaat dit weinig tot niets bijbrengen aan een verbeterd klimaat terwijl de rest van de wereld gewoon zijn ding blijft doen ..

Nu over de voordelen van elektrisch rijden kan inderdaad eeuwig blijven discussiëren maar wat jij opnoemt als voordeel ???
Laten we eerlijk zijn , in de prijsklasse van uwen Tesla (denk een goeie €80.000 of meer ) …denk je dat je daar echt wagens hebt die niet ruim zijn ? (Jaguar bv soit zelfs mijne oude CX had veel binnenruimte en die koste niet zoveel dat was in vergelijking met de meeste auto’s toen en zelfs nu gewoon een paleis ) …meer lawaai ….ja je gaat de motor horen als je die afbeult maar bij gewoon rijden heb ik meer last van windgeruis en bandgeluiden …wat je bij elektrische auto’s ook hebt en ja …als jij doortrekt moet je uwe kop maar eens buiten steken en je zal uwe elektromotor ook horen huilen (ik hoor ze zelfs als ze mij hier passeren in het straat en ik ben al 55 jaar …dus mijn gehoor gaat achteruit . ;)
Vinnig en snel ….in die prijsklasse ….tja die gaan ook in 4 sec naar 100 als je ze op de staart trapt maar ja dat is nu nog in het voordeel van uwe elektromotor maar het praktisch nut ???. Wat ben ik ermee in ons plat landje dat die op 3 sec op zijn 100 zit en voor mij persoonlijk is dat van geen tot weinig belang ;)

Buiten nu het financieel voordeel op een elektrische auto zie ik voor mij persoonlijk weinig andere voordelen( en we laten het milieu effe buiten beschouwing want dit is ook nog steeds niet 100 % zeker ) …enkel kosten ze nu jammer genoeg een arm en een been maar dat gaat in de toekomst hoop ik snel veranderen mits massa productie en dan hoop ik ook dat we geen € 1000 moeten gaan bijleggen voor elke bijkomende km dat die kunnen afleggen op hun batterij .
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
70
58
Ik heb momenteel nog geen laadpaal en op het werk zijn er ook geen. Ik ga 1x per week laden aan de snellader en ervaar het nog niet echt als een probleem. Uiteraard zal laden thuis of op het werk gemakkelijker zijn, maar het is ook geen drama. Toch niet als je maar een beperkt aantal km's doet wekelijks...
Akkoord Spinkx , voor mijn persoonlijk gebruik zou ik ook zo kunnen werken aangezien die dan maar max 20 km per dag zou doen en zo af en toe eens 100 km op een dag …voor kleintje afstanden oké maar voor dagelijks grotere afstanden …toch mijn bedenkingen als ik zo alle dagen 20 min aan een paal moet gaan laden om deze 70% vol te krijgen wat bij een brandstof motor 4 min betekent voor 1000 km …
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Ja, als je dagelijks meer als 400km moet afleggen, zou ik ook passen voor een EV denk ik. Alhoewel dat snelladen zeer snel gaat. Zeker als je maar 100 of 200km extra nodig hebt. Dan ben je 5 tot 10 minuten terug weg.

Maar kwa prijs valt het relatief gezien wel mee. Ik heb 42k voor mijn Tesla model 3 betaald. Daarvoor kon ik niet een Passat of A4 kopen met dezelfde optielijst. Ook geen taks, inschrijving en de verzekering is ook gunstig voor EV’s.

Kijk je naar de MG EV4 dan begint het al op 32k en door zijn lage kW’s zal de verzekering nog een stuk goedkoper zijn.
Ook die nieuwe BYD is betaalbaar.

Kijk je naar VW, Audi, BMW, dan is elektrisch rijden wel duur.
Natuurlijk wil ook niet iedereen 30-40k aan een auto geven en dan is elektrisch rijden nog niet mogelijk denk ik. Maar dat zal ook wel komen eens het tweedehands aanbod grotwe wordt over enkele jaren.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
70
58

Als ze di waar kunnen maken ziet de toekomst er nog goed uit . ;)


Wat mij stoort is waarom zo een groot multimediascherm in het midden …waarom geen gewoon klassiek dashboard met eventueel een kleiner scherm voor de gps of dergelijke ….film kijken of facebooken mag je toch niet als je aan het rijden bent . ;à)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.530
162
66
ziet er mooi uit. eens we aan effectieve ranges bereiken van +500KM,wordt het toch voor bijna iedereen haalbaar

...mij storen al die knopjes en frulletjes in de wagen, gewoon lekker clean OLED touch screen & spraakbesturing anno 2023 :)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73

Als ze di waar kunnen maken ziet de toekomst er nog goed uit . ;)


Wat mij stoort is waarom zo een groot multimediascherm in het midden …waarom geen gewoon klassiek dashboard met eventueel een kleiner scherm voor de gps of dergelijke ….film kijken of facebooken mag je toch niet als je aan het rijden bent . ;à)
Goedkoper en eenvoudiger, dat zeker en vast.
Er kan niks aan kapot, snellere auto-assemblage (al spaar je maar 30 seconden uit voor het plaatsen van modules + bekabeling; 30sec x duizenden auto's per dag en alles gewoon software-driven.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Ja, de wagens/uitvoeringen met grotere accu's zitten helaas boven die prijs range.
De MG4 ziet er mij de interessantste uit.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.277
211
68
Wel bizar om in die lijst de Skoda Enjaw iV 60 te zien, want zit toch echt wel boven de 40.000
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
70
58


Die zijn er echt wel mee bezig héé . ;)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.530
162
66
Elektrisch is de weg vooruit naar mijn mening, teveel voordelen tov traditionele verbrandingsmotor.