• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het grote VPN topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
MMM overal AP's zetten of hangen?
Hangen wordt moeilijk, niet voorzien (utp uit plafond)
1 router die tot achteraan de tuin max 30m of tot op zolder raakt (2de verdiep) is onrealistisch?
Ik heb nu op zolder wel een apple dinges staan (kan niet op de naam komen)

Je spreekt van overal van die ubiquit AP dingen te plaatsen maar zelf heb je ook een aparte router miktrotik...


Die heb ik nu niet he, ik heb enkel de orange modem/router

Ik wil ook een vpn instellen
om wat safer te zitten
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
AP's hoeven niet altijd opgehangen te worden.
1 AP staat beneden in de TV-kast, vertikaal opgesteld dus volgens stralingspatroon neemt die ook de tuin mee. Op het 1e verdiep nog een 1 AP opgezet die probleemloos dan ook de zolder meeneemt. Nu hier is wel veel "open" dat helpt ook maar zolder is voor wel dikke betonvloer met voldoende staal in enz.


Er zijn tegenwoordig wel blitse routers met veel antenne's enz maar of je met 1 device goede dekking gaat hebben ... dunno...

Een AP = AP en geen router, vandaar dat je nog een router/firewall nodig hebt. Ofwel gebruikt je de Orange box / Telenet / BBOX3 / whatever van je provider ofwel zet je "een eigen" device en in mijn geval een Mikrotik, maar Ubi heeft ook die producten en da noemt dat "Security Gateway"
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Jij zet dus toch ook een eigen device na je telenet modem/router
en dan AP's
Ik veronderstel dat jij een vpn ingesteld hebt op je miktrotik

Dus jij zou een ubi security gateway kopen en daarna met 1 of 2 ubi AP's werken?

Ik wil vooral stabiel netwerk, apart gasten netwerk
vpn in mn router
vlans (denk ik)
voldoende , en snelle dekking
bereikbaar in de tuin en tot op zolder
kids nemen namelijk snel een ipad mee naar boven

komt er eigenlijk op neer, hoe zou je het aanpakken mocht je een huis kopen en daar wifi willen uitbouwen
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Heb hier de deco 5 set van TP-link gezet.
Bij het installeren wordt de eerste deco (die je met uwe modem verbind ) geconfigureerd als een router.(gebeurt via een tablet of dergelijke met een blutooth verbinding, die heb je nodig enkel bij de configuratie of activering van iedere deco die je plaatst ,nadien nietmeer)
Nadien. Zet je gewoon deco’s bij op plaatsen waar je WiFi acces wilt (enkel een stroombron nodig en je moet het WiFi signaal ontvangen van een andere deco )
Heb er hier nu 3 staan
Eentje in mijn tuinhuis , eentje in de living en eentje in een slaapkamer op het eerste verdiep.
Heb nu overal wifi (enkel kelder nog niet geprobeerd maar als dat nodig mocht zijn zet ik gewoon een deco bij en deze wordt opgenomen in het netwerk.)
De deco’s maken onderling nog eens verbinding met elkaar en ja kan dus het één en ander instellen zoals parental controle en ook wie er wel of niet verbinding mag maken en ook op welke dagen de kids een verbinding mogen maken en voor hoelang.

Zoek eens in Google , mischien een oplossing voor u. ;)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Met een router gaat ge geen 30m ver graken, ik heb bereik tot ong. 20m.
Ald je kan is het beter om de ap's via een ethernet backbone te laten werken. Wil je een ubi, moet je eens nadenken over de edgerouter i.p.v. de sec gateway. De edgerouter is krachtiger, heeft meer functies en poorten, maar kost ong. Evenveel, imo betere koop. Er is ook een youtube filmke dat ze beiden vergelijkt... hierzo...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
[QUOTE="Skank, post: 51532, member: 4"
komt er eigenlijk op neer, hoe zou je het aanpakken mocht je een huis kopen en daar wifi willen uitbouwen[/QUOTE]

Zorgen dat je alvast overal wat UTP stekkers hebt steken. Wireless bridges ben ik niet zo voor, Powerline over den ellentrik *kan* stabiel zijn, in een nieuwbouw meestel wel OK denk ik.
Mogelijks heb je tot 3 AP's nodig maar dat hangt echt af van de de woning (beton/staal vs houtskeletbouw ofzo) zal je moet uittesten en eventueel AP bijzetten indien nodig.
Je hebt ook binnen het UBI gamma "LR" AP's (LongRange) die iets verder gaan als de PRO's die ik heb, maar deze 2 voldoen voor mijn behoeften.
Je kan opteren om zo'n Security Gateway mee te kopen, langs WAN-kant dan een kabelke naar uwe Orange model et voila. de LAN-kant is dan je intern netwerk richting switch waar ook je AP's ergens ophangen. Heb je ook TV van die mannen ga je mogelijks met VLAN's moeten werken want die TV zit daar ook op aparte VLAN? (zoals Proximus TV)
Dunno, ik gebruik die spullen niet.

Met Cloudkey of een Ubuntu-VM-met-UBI-software kan je de boel dan volledig inregelen, beheren etc.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Bij Telenet zit de Digibox ook op een aparte vlan, dus de kan is groot dat het bij orange ook zo is.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Welke VPN gebruiken jullie? Met Black Friday die er aan komt gaan er allicht verschillende goeie promo's komen. Onlangs Windscribe geprobeerd maar die was veel te traag. Mijn downloads gingen maar aan 2MB ipv mijn Max van 20MB dat ik momenteel heb.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
krikri, jij had toch die asus
ik twijfel nog steeds om dergelijke (maar dan welke huidige?) router te kopen (indien nodig met AP's) of te gaan voor ubiquity
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
FF zitten kijken naar ubiquity
de edgerouter kost rond de 100 euro
dan heb ik nog geen wifi
dan zou ik 2 a 3 AP's nodig hebben
- 1x in de tvkast (deze zou dan zo goed als bijna helemaal onderaan komen, boven de grond, achter een gesloten kast (geen probleem?)
Vraag is dan ook of de tuin volledig zal meegenomen worden?)
- 1x eerste verdiep, waar hangen, leggen? in de bureau? voeding + utp hebben, op zich geen probleem, terug in een kast tegen de buitenmuur (niet optimaal), centraal in de gan heb ik geen voeding en utp
- 1x op zolder indien nodig, gaat door muren?

welke AP van ubi? Blijkbaar heb je heel wat soorten pros en non pros
kostprijs AP is niet weinig
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Idd ik heb een asus. Voor mij is die genoeg. Heb overall dekking.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Sorry iets te snel geweest ik heb een netgear. inzou ik overwegen om een asus te nemen.
Als je dekking kan krijgen met een router is dat nog ltijd het beste, dn vermijd je te moeten schakelen tussen de verschillende Ap.

Mijn guestnewerken kan ik makkelijk via router app op gsm aan en uitzetten. Ik kan ook via die appelleert toestellen blokkeren,makkelijk als ik wil dat de kinderen stoppen met surfen.

Ik blijf erbij dat een goede av suite + home router een zeer goede oplossing is.

Als je niet toekomt met een router, kan je met router + AP werken, zowel asus, netgear, ubiquity hebben die. Let erop dat ze roaming ondersteunen!

Omdat ikzelf overall utp in huis heb heet het geen zin om een aantal AP met wireless backbone te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Netgear R7800 (Nighthawk X4S). Als je huis het toelaat gaat de voorkeur naar een single systeem met goeie range, dan een mesh. Deze staat na een paar jaar nog steeds op #1 bij SmallNetBuilder met uitstekende range en throughput (https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view).

Ik gebruik die zelf in AP mode + een Mikrotik CRS125 als router (+VPN), maar da's waarschijnlijk overkill. De Netgear op zich is zelf een goeie router, met VPN.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Netgear R7800 (Nighthawk X4S). Als je huis het toelaat gaat de voorkeur naar een single systeem met goeie range, dan een mesh. Deze staat na een paar jaar nog steeds op #1 bij SmallNetBuilder met uitstekende range en throughput (https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view).

Ik gebruik die zelf in AP mode + een Mikrotik CRS125 als router (+VPN), maar da's waarschijnlijk overkill. De Netgear op zich is zelf een goeie router, met VPN.


Ja die review is v 2016 vandaar nog steeds op 1
Hoe staat deze tov die dat ik opgesomd heb?
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Die nummer 1 is hedendaags he, maw presteert nog steeds beter dan de huidige modellen.

Hoe in vgl met andere modellen kan je gewoon ook vergelijken daar. Je kan ze gewoon in de lijst opzoeken. De Asus 86u is nieuwer en presteert overall minder bv
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Die nummer 1 is hedendaags he, maw presteert nog steeds beter dan de huidige modellen.

Hoe in vgl met andere modellen kan je gewoon ook vergelijken daar. Je kan ze gewoon in de lijst opzoeken. De Asus 86u is nieuwer en presteert overall minder bv

Dus beter dan alle opties die ik zei?
Getracht te vergelijken maar lukt niet. Erg vervelende website