• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het grote VPN topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik ga het volgende doen
1 ap voor living
1 ap voor bureau 1ste verdiep

+ edgerouter (zeker niet de USG?)
Kan ik mn huidige switch behouden?
Eventueel wel later een extra PoE switch

Hoe verbind ik dan alles?

Dan zit ik ook goed voor de toekomst?
En dan zou ik normaal sneller verbinding hebben voor wifi? En bekabeld?
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Je kan je huidige switch behouden. Plaatse de edge tussen je Telenet router en je huidige switch.
Tip: noteer eerst je WiFi wachtwoord en naam, anders ga je miserie hebben met het herconfigureren van al iot devices ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Euh die controller, is dit een apart toestel? of zit dit in de router?
Ben ff niet meer mee, en wat kan je met die controller?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Heb je ervaring met Docker op je unraid? Anders kan je de Unifi controller daar indraaien.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Yes, maar ik heb nog niks van unify he
moet nog bestellen

maar krikri zegt dat die controller niet nodig is met de edgerouter X
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Waar die unify spullen kopen?
De router? (2 stuks)
De AP's (zou bundle vana 5 kopen) en delen met iemand
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Volgend bericht op tweakers, doet me nu helemaal twijfelen ivm welke AP's en welke router

skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:12:
Met de edgerouter heb je geen controller nodig (imo een voordeel). Ik bemerk bij nalezen op internet dat de edgerouter wel wat voordelen heeft:
1. Stabieler en krachtiger os​
Zowel de USG als ERX draaien op EdgeOS. Qua stabiliteit doen beiden ook sowieso niet voor elkaar onder. Voordeeltje van de ERX is dat je EdgeOS zelf beheert en dat niet via de (beperkende) tussenlaag van de controller gaat.
2. Betere HW​
Valt niet echt te vergelijken. De USG is een EdgeRouter Lite in vermomming (zelfde hardware, maar ander/aangepast OS). Wat ik er altijd van begrepen heb is dat de ERX geen hardware offloading heeft maar dat goed maakt door de krachtigere CPU. De USG (en ER Lite) hebben dan weer wel hardware offloading en maken daar dus weer veel mee goed. Afhankelijk van de features die je wilt gebruiken is de USG dus net zo goed. Beiden kunnen gewoon 1Gbit/s routeren (zowel tussen VLANs als WAN <=> LAN).
3. Goedkopere prijs​
Correct
4. Meer poorten​
Correct. Maar de ERX is dan wel relatief uniek in dat je ook iets aan die poorten hebt. Consumenten routers zijn 3-in-1 apparaten. Access point, (hardware) switch en internet gateway. De meeste routers van Ubiquiti zijn echter alleen het laatste, de internet gateway. Meer poorten heb je dus niet perse veel aan. Dit omdat bij het gecombineerd gebruik van meerdere poorten het verkeer door het OS/CPU moet. Maar zoals gezegd, de ERX is daar relatief uniek in, en deze heeft wel een ingebouwde hardware switch. Dus je kunt daarbij wel 4 poorten aan de LAN kant gebruiken als één netwerk, zonder dat dat een performance impact heeft.
4. Beteren meer gedetailleerde monitorring, dus meer grafiekjes​
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik kan alleen zeggen dat de USG in de Controller veel grafiekjes heeft. Of de ERX er meer heeft weet ik niet
5. Meer functies: vlans, sec features, enz....​
De USG ondersteund (uiteraard) ook VLANs, DPI om te zien wat voor verkeer er door de router gaat, optioneel blokkades op basis van DPI, en zelfs IDS/IPS (Intrusion Detection/Prevention System). Dat laatste ontbreekt dan weer op de ER lijn. Maar daarbij hoort dan wel de kanttekening dat IDS/IPS veel van de CPU vraagt en die een flinke bottleneck vormt (en dus je internet trager kan maken dan dat je afneemt bij de provider).
6. Niet nodig om ook nog eens een controller te kopen​
Controller kopen? De UniFi Controller is gratis. Deze kun je downloaden van de website van Ubiquiti en klaar. Waar je waarschijnlijk op doelt is de CloudKey. Dit is een mini PC van Ubiquiti met als enige doel het draaien van de Controller. Echter kun je de UniFi Controller ook op eigen hardware draaien. En daarin ondersteunen ze vrij veel. Je kunt de Controller draaien op Windows/Linux/Mac OS X, maar daarnaast ook op een Raspberry Pi, Synology NAS, ....
Daarnaast hoeft de UniFi Controller ook niet perse 24/7 te draaien (wel als je de grafieken wilt). En deze heb je ook nodig voor het configureren van de access points.

De ERX is overigens niet perse een slechte keuze, maar de punten die je noemt ten faveure van de ERX zijn soms te zwart/wit / incorrect. Daarnaast ligt het ook aan de situatie en voornamelijk welke ISP je hebt en wat je daarvan afneemt. De USG is in het geval van *DSL en glasvezel een stuk ingewikkelder te configureren. Dit omdat je dan te maken krijgt met VLANs aan de WAN kant, IPTV, VOIP. Heb je Ziggo is de USG (ik neem aan net zoals de ERX) gewoon plug and play. Heb je dus *DSL / glas in combinatie met IPTV en/of VOIP dan wordt het een vele malen grotere uitdaging en zal de ERX inderdaad makkelijker te configureren zijn.

Overigens v.w.b. de prijs waarbij de ERX een stuk goedkoper is dan de USG. Dat staat uiteraard als een paal boven water. Maar vanwaar dan de keuze voor 2x de AC Pro en niet bv de AC Lite? De AC Pro heeft een 3x3 MIMO antenne setup waardoor je hogere snelheden kuntbehalen. Met de nadruk op kunt, want de client (telefoon/tablet/laptop) moet dan ook 3x3 MIMO ondersteunen. Heb je geen 3x3 clients dan valt het grote voordeel al meteen weg. Je kunt dus relatief makkelijk ongeveer 100 euro besparen door voor 2x de AC Lite te gaan.

Edit:
Wat @Kavaa dus ook zegt.

Inhakende op:
Kavaa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:33:
Controller heb je ook nodig om Stats te verzamelen van je Aps​
Dat geldt dus niet alleen voor het verzamelen van de statistieken van de APs, maar ook voor het configurerenvan de APs. Je moet de controller dus sowieso ergens installeren. Waarbij een van de opties is gewoon op je (Windows/Apple) PC installeren en alleen opstarten als dat nodig is.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Skank, volgens het filmpje is het wel degelijk een andere os.... zou me ook enigszins logisch lijken omdat ze elk in een eigen management stack draaien.
Je moet terug eens naar het filmpje kijken, de edge router heeft veel meer mogelijkheden om uw netwerk te analyseren, de usg nie.
De edgerouter x is krachtiger, de edgerouter liet is vergelijkbaar.
Om een beter beeld te krijgen op de config mogelijkheden moet je eens de usermanuals van elk product downloaden, een serieus verschil!...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
True
Ze raden dan wel de edgerouter 4 aan ipv X

FF quoten

2x AC Lite bespaar je 2x €50 = €100. Als je dat toevoegt aan het budget voor de router kom je al een heel eind voor de ER4 (€30 te kort ten opzichte van ERX kijkende naar goedkoopste prijzen in de pricewatch).

En zoals gezegd v.w.b. de APs. Het voornaamste verschil is het aantal antennes dat de Pro sneller maakt. Maar dan moet je ook de clients hebben die dat kunnen. Heb je die niet en ga je die niet 'snel' kopen is het eigenlijk weggegooid geld. Ik acht de kans ook groter dat er dadelijk allemaal 802.11ax apparatuur komt dan dat 3x3 of 4x4 clients gangbaar worden. Dus in die zin ben je dan met een AC Pro net zo slecht voorbereid op de toekomst. Maar ook dat is in de zin van 'over een aantal maanden komt er een nieuwe technologie'. Maar als je daar rekening mee gaat houden kun je beter niks meer kopen van elektronica.

Mijn advies:
2x AC Lite aangevuld met een USG of ER4. Een ER Lite zou ik persoonlijk niet doen in een thuisomgeving waarin een USG eenvoudig te beheren is (geen VLANs aan de WAN kant, geen IPTV, geen VOIP dat de router passeert). Maar de ER4 is qua hardware wel een klap beter, dua als het budget het toestaat en je een echte investering voor de toekomst wilt doen...

Volg gerust mee https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/57682914#57682914


Met als gevolg dat ik nu twijfel

USG of ER X of ER 4

en qua AP toch de lite of de pro
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Heb zelf de AP Pro. Zoals in je tweakers bericht de firmware op de Unifi heeft al heel wat features zoals idd WLAN, DPI, ... en zowel onderhuids draaien Edge router en USG inderdaad op EdgeOS. UI van de Unifi ziet er net iets gelikter uit dan de UI van de Edge routers. Unifi spul is ook duurder dan Edge spul.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Snelheid dik in orde. Pro genomen omdat deze qua dekking beter was dan de toen andere beschikbare versies. In mijn eerder klein huis heb ik genoeg aan eentje. Als je per verdieping een plaatst hoeft het denk ik geen Pro te zijn.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Range is hetzelfde, enkel heeft de pro 3x3 en de lite 2x2
De meeste clients hebben echter maar. 2 of 1 antenne, maw je betaald vr iets dat je er niet uithaalt
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Effe terugkomen op de usg vs. Edge router. Bijden kunnen hw offloading doen. Als je hw offloading uitzet valt de snelheid/ performance aanzienlijk terug.

Ik moet dit nog verder uitzoeken, maar als je bij de toestellen (edge router en usg) hw offloading enblabled, dan kunnen sommige functies niet meer gebruikt worden.

Bij de edgerouter kan je geen qos gebruiken als je hw offloading opzet.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading


https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/219652227

Bij de usg kan je geen IPS/ids gebruiken met hw offloading aan.



Dit heeft wel impact hè. Imo betekend dit dat je geen betere beveiliging hebt dan met je standaard Telenet router, in dat geval vraag ik me af wat de meerwaarde nog zou kunnen zijn van het toestel.
Het is ook niet duidelijk of je met de usg nog vlans support hebt met hw offloading aan.... stiiburn kan jij dit effe chekken?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Skank Skank , als zowel de usg als de edgerouter hetzelfde os draaien, zou je nu toch moeten kunnen kiezen...

De verschillen zitten dan vnml. in:
- prijs, spreekt voor zichzelf...
- hw platform (poorten, CPU, ...)
- performance... deze is afhankelijk van CPU, mem etc.. maar nog het meeste als je de functies kan offloaden naar hw (asics) ..... dit moeten we nog wat verder boven water krijgen, zie vorige post. Ik denk dat je hier wel wat moet relativeren, wanneer ga je echt meer dan 40 of 80mb/sec van het internet willen afhalen? Zolang je de router niet tussen je switchen hangt is hier geen probleem denk ik... wil je dat toch, dan zal je moeten nakijken of de usg geen hw offloading kan doen met IPS/IDS

- gebruiksvriendelijkheid
-( config mogelijkheden.. dit zal afhangen van je specifieke situatie... Maar ik denk dat het weinig verschil zal uitmaken voor thuisgebruik, tenzij je vele vlans wil maken, fysiek gescheiden dmz wil etc....). Hier heb ik nog een vraag Skank Skank : voor wat ga je die router/firewall gebruiken? Betere beveiliging in uw thuisnetwerk? vlans? Nog iets anders?
 
Laatst bewerkt: