• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G: Joske007 & Broodro0ster

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Nu de belangrijkste zaken voorzien zijn in de HT, ben ik klaar voor een eerste M&G. Die gaat komende zaterdag door met Rik (aka Joske007).

Voor de M&G staat er alvast het volgende op het programma.
  • Luisteren naar muziek in pure stereo.
  • Luisteren naar muziek in surround.
  • Algemene filmbeleving
  • Poortruis misslelauncher
  • En uiteraard gewoon genieten.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Kijk alvast naar deze gezellige M&G uit
263a.png
Ben benieuwd naar je ruimte, akoestiek, algemene stereobeleving en uiteraard om de Kef's nog eens te horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Eigenlijk ben ik ook wel eens benieuwd wat een XT32 meting in je gedempte ruimte nu gaat doen, hoop vooral dat het niet SPACY gaat klinken phatgrin Al is daar uiteraard steeds wel een mouw aan te passen, hé
1f609.png
Nog eens proficiat met je 2de sub gewenst, hoop dat je deze tegen zaterdag nog netjes geïntegreerd krijgt
1f44d.png
en ik uiteraard terug uit m'n ziekte bed naar je toe kan stappen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Aiai Rik...wij hebben toch geen beestjes doorgegeven toen je mijn Proset kwam binnen brengen ???
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Aiai Rik...wij hebben toch geen beestjes doorgegeven toen je mijn Proset kwam binnen brengen ???
Euh? Misschien en misschien ook niet
1f62d.png
De beestjes hangen zowat overal wel in de lucht om snel aangestoken te worden, hé
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Toen Jasper me mee in het verhaal van zijn in te richten HT op zolder betrok, ontstond de drang om zeker eens zijn ruimte te ontdekken. Gelukkig heeft ruimte, die hier in het huurhuis overigens maar tijdelijk is, niet te lang op zich laten wachten.

Zo ben ik afgelopen zaterdag uit het drukke Antwerpen naar het rustige Oost-Vlaanderen gereden om Jasper zijn ruimte te bewonderen, maar ook zijn vele nieuwe aanwinsten eens grondig te beluisteren.

Daar werd ik als een oude bekende hartelijk ontvangen. Even later werd ik aan zijn lieftallige dame voorgesteld. Voor we ons naar de HT-ruimte naar de zolderkamer begaven, heb ik nog even een glimp meegenomen van de oude HT-situatie in de leefruimte, die nu herleid is naar een 3.0 opstelling. Tijd om ons eens naar de 5.2 opstelling, in de nieuwe ruimte te begeven en aldaar de primeur te mogen beleven.

De HT: Bij het betreden van deze HT, klopte de ruimte met wat de foto’s me op het forum lieten zien. Hierna werd mijn aandacht getrokken naar een stel oude bekenden, namelijk een paar mooie in pianolak uitgevoerde speakers “Kef R300” met een bijbehorende center R200.

Uit het zicht onttrokken, staat er achter de knus zittende zitbank het audio-meubel met randapparatuur netjes opgesteld.

Verder voelde deze ruimte akoestisch gezien niet veel levendiger aan als mijn eigen ruimte, dus de algemene indruk is, dat alles toch enigszins binnen de perken bleef. Jasper, is momenteel nog druk in de weer met zijn ruimte akoestisch te behandelen, maar heeft toch al de nodige aandacht besteed aan de 1ste reflectiepunten met absorptie op de voor, achter en zijwanden. De overige belangrijke reflectiepunten zijn voor diffusie of absorptie nog onbehandeld.

Voor filmweergave zijn, de wanden (buiten de vloer gerekend) en het plafond, allen van een donkere kleur voorzien, zodat dit de geprojecteerde beelden ten goede komen. De ruimte, akoestiek en opstelling zijn voor zowel stereo als naar de algemene HT-beleving gericht.

Stereo: Als kritisch luisteraar, heb ik het nodige huiswerk netjes voorbereid, zodat er een compilatie van diverse Lossless-nummers op een usb-stick ontstond. De muziek goed kennende, lette ik hierbij vooral op de beleving van de nummers, precieze plaatsing v/d instrumenten/vocals, meerdere stemmen, detaillering, effecten, het hoog, middengebied, laag, enz….

Opstelling/setup: Tijd om eens een muziekje te beluisteren, waarbij ik voor de luistersessie bewust heb gekozen om niet voor de modus “Pure Direct” te gaan, maar wel voor de opstelling die hier als standaard in de HT wordt gebruikt. Deze opstelling voor stereo bestaat hier uit een receiver Denon X-4100 + Bluesound Node als bron + 2x Kef R300 als fronts + 2x SVS PB2000 als subs en dit met DSP-XT32 geactiveerd.

Algemene 1ste korte luisterindruk: Omdat deze HT-ruimte, opstelling en speakers ook is ingericht voor Pure Stereobeleving, ga ik hier ook wat verder op in.

Jasper heeft aan de optimale opstelling van de speakers, hier duidelijk de nodige tijd aan besteed. Want aan een breed stereobeeld, mooie plaatsing van de stemmen (knal in het midden), plaatsing van de instrumenten was geen gebrek. Zelf diepte was er in de muziek te vinden, zelfs wanneer het volume eens stevig verhoogd werd, bleef het allemaal in de wat drukkere nummers gedetailleerd klinken. Prima gedaan
1f44d.png


Het enige waar er mogelijks nog ruimte voor verbetering zou kunnen zijn, is het spelen met het al of niet “toe in” draaien van de speakers. Naar mijn persoonlijke smaak, mochten deze en door de Uni-q driver, nog iets meer naar buiten gericht worden.

Even iets anders….. hmm Hmmm? ….. luisterend en schakelend uit de modus XT32 naar de stand “Pure Direct” brengt hier nogmaals een oude déjà vu naar boven?! Hier hoor ik toch ook wel weer die vreemde eigenschappen die XT32 met zich mee durft brengen. De XT32 stand laat hier duidelijk terug sporen achter van een spatiaal en uitgeholde klank, die de muziek echt levenloos maakt. Het schakelen naar “Pure Direct” brengt hier meteen en zeer duidelijk ook weer de muziek tot leven en alles minder scherp in de oren klinkt.

Zelfde boodschap hier! De modus XT32 zou ik voorlopig uit zetten en alles dan toch maar handmatig in regelen met de EQ, enz…. dan naar dit vervelende fenomeen te moeten luisteren, dat echt afbreuk doet aan het luisterplezier.

Algemene luisterervaring van het hoog en middengebied: Toen de eerste muzieknoten uit de Kef’s in de kamer rolden, herkende ik de bekende sound uit de Kef R300, die overigens een zeer aangenaam zacht hoog, maar vooral een sterk, krachtig en middengebied hebben. Het middengebied zelf, was overigens zeer ruimtelijk en duidelijk, mannen en vrouwenstemmen, instrumenten, enz.., kwamen allen zeer goed naar voren.

Luisterervaring mid/laag: Hier is er ergens nog duidelijk werk aan de winkel, want de baslijn met bv een contrabas was helaas vaag aanwezig en hierdoor moeilijk te volgen. Zelfs enkele nummers met een stevig basfundament lieten de dual-subs niet mee dansen, vreemd? Na wat onderzoek en een blik op een laatste meting/plaatje vanuit Rew konden we wel een heuse dip vaststellen in het frequentiegebied 80/100Hz. Toch konden we dit gevoel van een ontbrekend stevig sub-laag niet echt verklaren….?

Tijd voor een pauze! Hmmmm, lekkere Oost-Vlaamse koffiekoeken met een stevige kop koffie
263a.png


Aan de slag met Rew om die heuse dip wat op te tillen. Nu enkele nieuwe rew-metingen in Pure Direct, hebben we de poorten van de Kef’s met de bijbehorende schuimproppen gedicht, wat toch wel een heuse verbetering op het grafiekje gaf. Omdat een mooie grafiekje uiteraard niet het belangrijkste is, hebben we samen de nodige luistertijd besteed, of het algemene geluidsbeeld door deze toch wel heuse ingreep op afstemming hierdoor niet werd aangetast! Vreemd genoeg, konden we beiden na het meermaals afdichten van de baspoorten geen grootse nadelige veranderingen vaststellen. Dus hebben we de volgende stap naar een nieuwe XT32 meting gezet, wat resulteerde in een minder heuse dip dan voorheen.

Een korte luistertest gaf helaas hierbij geen verbetering in, vreemd…?

Film beleving: In deze ruimte hangt een mooi VFS-240 Kingpin scherm met als projector een Sony HW55ES.

Onlangs ben ik zelf overgeschakeld van 5.1 naar 7.1, dus kan ik makkelijk enig vergelijk plaatsen. Ook hier is duidelijk weer te horen dat een 7.1 opstelling, ja … zelfs met 5.1 materiaal upscaled naar 7.1 ook duidelijk een meerwaarde biedt.

Uiteraard wilde ik wel eens horen wat deze de 2x PB2000 in filmweergave en beleving hier aan diep sublaag zouden kunnen neerzetten. Kortom: wauw! Wat een impact geven deze jongens aan geluid en filmbeleving misslelauncher Mijn SVS SB13Ultra wordt tijdens het zeer diep laag gewoon van zijn sokken geblazen en voor het eerst mocht ik beleven wat er nu eigenlijk bedoeld wordt met poortruis, echt gek
1f606.png


Het voorheen ontbrekende laag is hier duidelijk door het afzonderlijke LFE-kanaal wel van de partij! Zou het dan toch aan deze ruimte met buigzame slappe gyproc-wanden kunnen liggen en hierdoor de gangbare lage frequenties van het basfundament in de muziek laat verloren gaan, pff…. heb echt geen idee?

PS: Ook hier gooit XT32 roet in het eten (dezelfde vreemde beleving als bij stereo).

Samenvatting: Jasper, je hebt hier een mooie en knusse ruimte neergezet, waarbij de nadruk hier zowel op stereo als op het filmgebeuren ligt. De absorptie panelen vragen, net als nog enkele kleine andere zaken, nog voor verdere integratie en afwerking, zodat je hier gezellig met enkele kameraden nog jaartjes kan genieten.

Ik hoop echt van harte dat het probleem rondom het laag kan opgelost worden, zodat je setup helemaal mooi uit de verf kan komen, want dat verdient deze nu eenmaal.

Jasper, toffe kerel nog es bedankt voor de zeer gezellige dag
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Weer een mooi gedetailleerd verslag zoals van Rik gewoon zijn! Je moet misschien maar reviews beginnen schrijven in je vrije tijd??

...wat is dat toch met die XT32 tegenwoordig ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Audessey heeft nooit deftig gewerkt.;)

( het is en blijft een lapmiddel....geen wondermiddel
1f609.png
)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb je bij mij ook nadelige gevolgen van xt32 gehoord? Ik vind dat dit prima zijn werk doet...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Nog eens bedankt Rik voor de gezellige namiddag en het uitgebreide verslag!


In mijn kale zolder lag het geluid van XT32 dichter bij het geluid van pure direct. Het klonk ietje helderder, maar niet zoveel. Sinds de wanden met akotherm behandeld zijn, is het echt veel helderder. Ma bon, dit lijkt dus een algemeen probleem en is dat is op te lossen door een manuele EQ in te stellen of met Audyssey pro. Ik lig er dan ook niet echt wakker van.

Wat me meer zorgen maakt, en dat viel Rik ook zeer hard op, is dat de bass verdwijnt uit m'n ruimte. We hebben Price opgelegd en wat electronische "boenk" muziek, maar echt boenken deed het niet echt boven. Zelfs al zetten we het volume hard, dan voel je zelfs niet die stamp op je borstkas. En switchen tussen XT32 en direct gaf hier niet echt een verschil.

Het sublaag is wel aanwezig de zetel shaked dan ook. Maar het hogere laag uit muziek wordt hier niet goed weergegeven. En meet je na met REW, dan geeft het SPL plaatje een redelijk goede curve weer waar je weinig verkeerds aan ziet, behalve een dip op 100hz, maar dat is een roommode die ik er niet uitkrijg met plaatsing.

De kamer van de HT is 12mm gyproc op metal studs met 6cm rockwool tussen de studs. Aan de buitenkant zit er niks meer en daar rond is het allemaal lucht. Zou die komen omdat de wanden staan te wapperen of ze omdat ze te dun en de energie erdoor gaat en van in de verloren ruimte terecht komt? Als je kijkt naar de waterval of RT60 tijden, zie je dat er tussen 80hz en 220hz een dip zit.

(ondertussen zit de nagalm van het hoog wel op 300-350ms door het plaatsen van akotherm, maar doet weinig aan het laag. Ik heb deze metingen gekozen omdat daar het gat echt wel goed zichtbaar is)

sub%20rechts%20achter%200-300.jpg
rt60%20zolder.jpg


waterfall%20ht.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
En tussen 100-200Hz heb je natuurlijk wel veel energie die bijdrage doet aan de "punch" of "kick" in menig plaat... Sublaag 10Hz is allemaal wel mooi enz maar niet relevant voor muziek. Door 1 of andere reden heb je inderdaad behooorlijk veel absorptie daar tussen 100Hz - 200Hz.

Toch een speciale constructie daar
1f62d.png


In ieder geval, die lage RT60 niet echt een probleem te zijn, als je naar mijn recenste meting kijkt na ingebruikname 8 nieuwe panels : In gebied 100 tot 200Hz is dat hier ook behoorlijk "kort" zeg maar qua nagalm. Je SPL gaf echter toch wel voldoende output aan in dat gebied...strange...
rt60_8_nieuwe_panels.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
@jvanhambelgium Tja, ook hier slaat XT32 de bal compleet mis hmm de oorzaak lijkt wel bij een gedempte kamer te liggen
1f615.png


@nielvm Citaat uit de M&G "Joske & Nielvm" Niel zei me dat hijzelf zeer gevoelig is aan scherpte en schelheid in de muziek, hier heeft hij duidelijk aan de eigen filtering gewerkt. Als bevestiging en ter nacontrole heb ik hiervoor, wel eventjes de DSP uitgezet, waarbij het zijdezachte hoog onder controle bleef. Ook de onbehandelde 1ste reflectiepunten lieten zich duidelijk in de muziek vertalen, met als verschijnsel dat het bij nummers die drukker worden en waarbij het volume wat hoger gaat, het allemaal sneller dicht loopt. Omdat de gehele opstelling van de luidsprekers niet optimaal stond en rekening houdend met de kleine sweetspot, hebben we de luidsprekers verschoven en de nadruk vooral gelegd op het zeer sterk indraaien “toe in”, tot we een duidelijk en veel beter stereobeeld verkregen, hierna ging de luistertest verder zijn gangetje…..

@Jasper Was er met de PB2000 tijdens muziekweergave in de leefkamer wel sprake van een korte stevige bass
1f615.png
Of heb je daar vooral genoten van het sublaag tijdens filmweergave misslelauncher


 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Heb je 7.1 dan ook getest in de ruimte? Ik dacht dat hij enkel 5.2 had?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Joske007" data-link="http://home-theater.be/topic/1051-M-G-Joske007-Broodro0ster?postID=27125#post27125"> [i][/i] [i] [/i] [i]@Jasper Was er met de PB2000 tijdens muziekweergave in de leefkamer wel sprake van een korte stevige bass [/i] [img]https://home-theater.be/wcf/images/smilies/emojione/1f615.png[/img] Of heb je daar vooral genoten van het sublaag tijdens filmweergave misslelauncher [i][/i] [i] [/i] [i] [/i] [i][/i] </woltlab-quote> In kan mij herinneren dat de R300's een dag of 3 in de woonkamer gestaan hebben om in te spelen en die gaven goeie bas in pure direct. Want ik dacht nog zei:
Heb je 7.1 dan ook getest in de ruimte? Ik dacht dat hij enkel 5.2 had?
Nee, ik had Rik gevraagd om bij hem thuis wat 7.1 te beluisteren en dan een vergelijk te maken met mijn opstelling. Conclusie van Rik was dat hij toch wel 7.1 verkiest. Ik heb nog een 2e paar BA25's in de woonkamer staan, dus als ik eens een dag tijd heb, wil ik het wel zelfs eens testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik ben zelf met de nieuwe reeks PB2000 helaas niet zo vertrouwd en vraag me af of deze subs net zoals bv een PB/SB13-Ultra een korte bass kunnen generen in het mid-laag gebied van menig muzieknummer. Misschien wel iets, dat toch eens verder moet uit gepluisd worden of deze subs al of niet muzikaal zijn te noemen? Het SPL grafiekplaatje daarentegen laat al deze frequenties overigens wel zien, maar het gaat hier dan ook om een sweeeep en niet om een korte umpf, umpf bass. Aan low-LFE is er voor filmbeleving alvast geen tekort.

Willen we van het sub bass-probleem in je HT echt zeker zijn, zou je de sub misschien toch maar eens in de woonkamer eventjes moeten zetten. Al is die zware jongen terug naar beneden krijgen geen eenvoudige klus
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb gisteren nog even kort zitten testen met de fronts alleen, maar die gegeven ook helemaal geen slam. Terwijl die echt een korte en krachtige slam konden geven in de woonkamer. Want ik kan me goed herinneren dat ik dacht, "damn deze geven een erg strakke bass".

Dat hoor ik er nu helemaal niet meer in.

Sub terug in de doos en met een touw laten zakken van de trap. Dan lukt het zonder m'n rug te bezeren
263a.png
Ik zal dat zo snel mogelijk testen (als m'n vriendin eens niet thuis is) zodat ik al het een en ander kan uitsluiten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vreemd, dat de Kef's in je woonkamer wel voor de nodige slam,bam konden zorgen
1f615.png
Ben benieuwd naar het resultaat van de sub in de woonkamer en als het even kan neem diegene die het meest ingespeeld is
1f606.png
Succes alvast
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Mooi verslag Rik! Lijkt me weer een erg aangename dag. Toch weer opvallend dat Audyssey ook hier hetzelfde doet - 't is alsof de meegeleverde microfoon (of software) in de war geraakt bij laag reflecterende ruimtes (akoestisch behandelde ruimtes) en het geluid 'plat duwt' voor muziek.

Joske007 zei:
Ben benieuwd naar het resultaat van de sub in de woonkamer
+1, idem! Ben ook benieuwd of er iets uit de bus komt. Bij mij is er altijd iets gelijkaardig aan de gang geweest, maar kreeg het nooit echt opgelost (wel in het lagere laag)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mooi verslag Rik! Lijkt me weer een erg aangename dag. Toch weer opvallend dat Audyssey ook hier hetzelfde doet - 't is alsof de meegeleverde microfoon (of software) in de war geraakt bij laag reflecterende ruimtes (akoestisch behandelde ruimtes) en het geluid 'plat duwt' voor muziek.


+1, idem! Ben ook benieuwd of er iets uit de bus komt. Bij mij is er altijd iets gelijkaardig aan de gang geweest, maar kreeg het nooit echt opgelost (wel in het lagere laag)
Het lage laag ontbreekt hier ook niet echt. Denk dat Rik dat wel kan bevestigen. Maar muziek dat moet boenken, boenkt niet echt op zolder
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ja ik ken het effect wel een beetje - waar ik dit énorm hard mee beleef is de "Amazing life" trailer van THX. Wanneer die paddestoelen bewegen, dan lijkt het alsof al die energie opgenomen wordt door het huis en verdwijnt uit de kamer. 't is moeilijk te omschrijven, ik hoor en voel vb "dingen" trillen, maar zo die kick is er niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator: