• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G: Joske007 & Broodro0ster

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Gisteren nog wat zitten schuiven met de speakers, maar niet tot een goed resultaat gekomen.

Als ik m'n ruimte 90° draai en de speakers 50cm uit de hoeken zet, dan heb ik bass tegen de achterwand en als 1m voor de speakers sta. Sta ik in het overige deel van de ruimte heb ik erg weinig bass.

Heb de subs nu eens symmetrisch achteraan gezet en als m'n crossover verhoog naar 100-120hz dan voel ik de slag van de bass beter. Moet wel nog eens Audyssey opnieuw runnen en ga eens spelen met afstanden om te zien als er iets te winnen valt rond de crossover frequentie.

Wat ik wel nog steeds niet snap, is dat de output er is als je meet met REW. Maar als je luistert is de mid bass echt zeer pover.

luckske zei:
Ja ik ken het effect wel een beetje - waar ik dit énorm hard mee beleef is de "Amazing life" trailer van THX. Wanneer die paddestoelen bewegen, dan lijkt het alsof al die energie opgenomen wordt door het huis en verdwijnt uit de kamer. 't is moeilijk te omschrijven, ik hoor en voel vb "dingen" trillen, maar zo die kick is er niet.
Ik ga die ook eens opleggen. Dat was een redelijk bruut stukje in de woonkamer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Die x-over is wel aan de hoge kant, maar als dit die dip kan opvullen en de subs niet te lokaliseren zijn! Tja, waarom niet, als het algemene geluidsbeeld ervan opknapt lijkt me dit wel het belangrijkste
1f609.png


Ben wel eens benieuwd wat je sub in de leefruimte doet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Testen in de woonkamer zal pas voor dit weekend zijn of de week er na.

Ik ben zonet een met de frequentie generator in rew aan de slag gegaan. Vanaf 80hz tot 120hz heb ik amper output en op 140hz komt er ook weinig uit. Crossover op 120hz was eigenlijk zelfs nog slechter met de generator.

Ik heb nog wat aan gelezen geweest over die chest pounding bass en die zou ergens tussen de 80 en 160hz liggen. Dusja, in het probleem gebied. Tussen 30hz en 80hz staat alles te rammelen en voel je de druk zeer goed. Dus ik denk dat ik de subs kan uitsluiten en dat ik het moet gaan zoeken in de 80-140hz zone. Maar hoe ik dat opgelost ga krijgen weet ik niet. Speakers 20-30cm verder achteruit zetten lijkt niet veel te doen helaas.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Kan je om te proberen de subwoofers eens vlak bij de main speakers zetten, zodat de drivers ongeveer in hetzelfde vlak liggen tov je luisterpositie ? (en dan alles terug inregelen) Dat "midbass" gedoe is natuurlijk voor een flink stuk gewoon werk dat je main speakers moeten trekken. Tuurlijk zitten daar wel grondtonen in de range dat je sub ook kan weergeven, maar met een X-over van 80Hz valt dat wel héél snel (24 tot 48dB / octaaf) weg en moeten je fronts het maar regelen
1f609.png
Ik heb ook wel ooit met 100Hz X-over gewerkt toen ik m'n kleinere monitoren had, om zoveel mogelijk werk naar de PB13-Ultra te sturen die probleemloos lineair vlak is tot bijna 200Hz trouwens. Echter het localisatie-aspect kan verstorend werken...


Octave One - 20-40 Hz - Sub Bass Octave Two - 41-80 Hz - Low Bass Octave Three - 81-160 Hz - Mid Bass Octave Four - 161-320 Hz - Upper Bass Octave Five - 321-640 Hz - Lower Midrange Octave Six - 641-1280 Hz - Midrange Octave Seven - 1280-2560 Hz - Upper Midrange Octave Eight - 2561-5120 Hz - Low Treble Octave Nine - 5121-10240 Hz - Treble Octave Ten - 10241-20480 Hz - Upper Treble
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Thanks Jan. Ja de boel wordt lokaliseerbaar en meer output heb ik ook niet. Ik dacht dat eerst, maar dat is wellicht omdat m'n subs wat harder staan ter compenstatie.

Dit is m'n front left speaker in pure direct. Tussen 43hz en 130hz heb ik een groot gat
2639.png
Ik ben nu aan het schuiven richting muur en dat plateau tussen 65hz en 80hz gaat omhoog, maar verder gebeurd er niet veel. Zelfs de sub die achteraan in de hoeken staan dippen even hard tussen 80 en 130hz. Seffes nog eens midwall proberen, maar ik vrees er voor.

fl.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Pfff, dat ziet er allemaal maar plattekes uit... Je heb met je 2 frontspeakers al behoorlijk zowat op alle plekken gezet die mogelijk zijn ? Normaal probeer ik eerst, zonder enige DSP ofzo een stereo-response te krijgen die "redelijk" is alvorens de sub(s) erbij te sleuren... Had je al een 2-channel grafiekje gepost? zonder subs gewoon op verschillende plekken of had je niet overdreven veel mogelijk plaatsing van je fronts ? Zal eens wat in de threads snollen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Misschien, en ik denk maar hard op, eens een REW meeting doen op een vrij korte afstand (30cm?) om te kijken wat dat geeft? Kwestie van misschien iets speakers/receiver gerelateerd uit te sluiten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Thanks voor het meedenken Jan.

Ik ben terug van 0 af aan begonnen. Dus de fronts en pure direct zonder sub. Het plaatje hierboven is van de linker front speaker zonder sub. Ik heb maar 1 speaker van signaal voorzien zodat phase cancelation uitgesloten is.

Ik heb de pink noise generator opgezet in REW met ruis van 10 tot 500hz en ben zo aan het schuiven gedaan op alle mogelijke plekken. Maar ik krijg er nergens uit wat het moet zijn.

Ik ben nu alle mogelijk plaatsen aan het testen voor de subs. Maar gelijk waar ze staan, hebben ze ook die mega dip tussen 80 en 130hz als ik de crossover ver open zet.

Ofwel is dit een mega kut room mode ofwel is dat de gyproc die vrolijk aan het meeflapperen is. Kamer is 12mm gyproc op metal studs en daarachter 6cm rockwool. Daarbuiten zit er overal 0,5m tot 1,5m lucht.

Als ik in de achterste hoeken ga staan, dan klinkt de bass eigenlijk net goed. Terwijl het normaal gezien boomy zou klinken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
luckske zei:
Misschien, en ik denk maar hard op, eens een REW meeting doen op een vrij korte afstand (30cm?) om te kijken wat dat geeft? Kwestie van misschien iets speakers/receiver gerelateerd uit te sluiten?
Dat ziet er ook gene vette uit als je weet dat ik op 30-50cm gemeten heb.
30cm%20nearfield.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
broodro0ster zei:
Thanks voor het meedenken Jan.

Ik ben terug van 0 af aan begonnen. Dus de fronts en pure direct zonder sub. Het plaatje hierboven is van de linker front speaker zonder sub. Ik heb maar 1 speaker van signaal voorzien zodat phase cancelation uitgesloten is.

Ik heb de pink noise generator opgezet in REW met ruis van 10 tot 500hz en ben zo aan het schuiven gedaan op alle mogelijke plekken. Maar ik krijg er nergens uit wat het moet zijn.

Ik ben nu alle mogelijk plaatsen aan het testen voor de subs. Maar gelijk waar ze staan, hebben ze ook die mega dip tussen 80 en 130hz als ik de crossover ver open zet.

Ofwel is dit een mega kut room mode ofwel is dat de gyproc die vrolijk aan het meeflapperen is. Kamer is 12mm gyproc op metal studs en daarachter 6cm rockwool. Daarbuiten zit er overal 0,5m tot 1,5m lucht.

Als ik in de achterste hoeken ga staan, dan klinkt de bass eigenlijk net goed. Terwijl het normaal gezien boomy zou klinken.
Dus echt overal Gyproc rondomrond ? Mischien eens de freq-generator opzetten op het diepste punt van de dip en dan eens "voelen" aan sommige wanden etc ? Je moet dan toch nog ergens trillingen voelen ? Ik voel dat allesinds hier zeker wel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Yep, en het plandfond is 9mm gyproc geloof ik.

Ben zonet eens rond de constructie gelopen terwijl er een boenk nummer aan het spelen. Heb daar niet echt druk opbouw gevoeld behalve in de voorste hoeken onder het dak, waar ook de speakers staan.

Ik ga seffes eens aan de gyproc voelen op die frequenties. Heb jij een mogelijke verklaring waarom die nearfield er zo pover uit ziet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb daar ook serieus over aan het lezen geweest om te begrijpen hoe de Gyproc akoestisch als "muur" moet gezien worden en factoren als massa etc komen hier snel om hoek kijken. Nu is de vraag hoe lang je daar nog gaat blijven wonen
1f609.png
want indien je er nog verschillende jaren gaat wonen kan dit alles mischien de nodige HT-frustraties teweeg brengen ?

Oplossing - en dit is nogal bruut - kan zijn massa toevoegen aan de muren ? Rondomrond dus OSB platen (of dubbel) gaan plaatsen.Dit is doenbaar en betaalbaar. 18mm OSB, tand/groef heb je voor 6 euro/m² Onder die OSB-vloer is dat ook gewoon met houten balken etc ? Want als je nu een tikje op die muren geeft klinkt dat allemaal zo hol als iets ? Of voelt dit reeds stevig solide ?

PS : Die nearfiel-meting is eigenlijk ook raar, daar zou je echt geen invloeden mogen hebben en wat je daar op grafiek zie zou hetgeen zijn dat uit je front-speaker komt....en dat is ook nogal grillig... Kan ik ook niet echt verklaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
5-6 jaar denk ik. Goed doorsparen om dan hopelijk een eigen huis te kunnen kopen. Ik dacht die jaren hier makkelijk te kunnen overbruggen met een dedicated HT.

Het sublaag voor film is hier goed aanwezig, maar zoals je weet knal ik graag Trentemøller enzo door m'n speakers. En dit klinkt echt brak zonder stampende bass. Ik dacht eerst dat m'n verwachtingen te hoog waren totdat Rik dit weekend een nummer Prince draaide op m'n set en diezelfde opmerking gaf.

Ik ga dit weekend als test eens m'n oude speakers boven zetten en de R300's beneden, maar ik vrees dat ik het antwoord al weet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Zou uw meetmicrofoon stuk kunnen zijn?

Die lucht rondom...is dit ingesloten lucht of wat bedoel je...in,principe heb je dus bastraps gemaakt

Wat je ook gewoon eens kan proberen is om eens 1 frontspeaker uit fase ( dus omgekeerd zetten) te zetten en dan eens te meten..eventueel dan de tweede ook nog eens en samen meten...wat gebeurt er dan.

( het zou de eerste keer niet zijn dat ze inwendig verkeerd zijnaangesloten.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
skoebiedoe zei:
Zou uw meetmicrofoon stuk kunnen zijn?

Die lucht rondom...is dit ingesloten lucht of wat bedoel je...in,principe heb je dus bastraps gemaakt

Wat je ook gewoon eens kan proberen is om eens 1 frontspeaker uit fase ( dus omgekeerd zetten) te zetten en dan eens te meten..eventueel dan de tweede ook nog eens en samen meten...wat gebeurt er dan.

( het zou de eerste keer niet zijn dat ze inwendig verkeerd zijnaangesloten.)
Meet mic kan altijd stuk zijn natuurlijk, maar hij bevestigd eigenlijk wel wat ik hoor. Hoe zou ik kunnen testen of dat ie stuk is?

Ja, ingesloten lucht onder het dak. Die kamer stond er voor 95%. Het enige wat ik heb gedaan is hem volledig toegemaakt en er een deur in gezet. Ik dacht ook dat de enkele gyproc en lucht zou functioneren als bass trap en dat ik weinig bass problemen zou hebben. Maar dat slaat nu precies wel een beetje tegen...

Ik heb er al een keer eentje uit fase aangesloten en toen was er helemaal geen bass meer, maar ga ze nog eens beiden uit fase zetten om zeker te zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mijn vorige ruimte was ook enkel gyproc rondom en daar geen bass troubles...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
broodro0ster zei:
Ik dacht eerst dat m'n verwachtingen te hoog waren totdat Rik dit weekend een nummer Prince draaide op m'n set en diezelfde opmerking gaf. Ik ga dit weekend als test eens m'n oude speakers boven zetten en de R300's beneden, maar ik vrees dat ik het antwoord al weet.
Jammer genoeg, zal SPL op de zolder je hetzelfde resultaat geven als voorheen. Uiteraard kan je wel uitsluiten of je die stampende bass uit je speakers in de leefruimte wel te horen krijgt misslelauncher
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik denk ook dat je er rekening moet mee houden dat je monitors gebruikt. Ik ervaarde ook dat ik minder midbas had toen ik overschakelde op monitors. Door de crossover te verhogen (100Hz) was dit beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Chr1st0f zei:
Ik denk ook dat je er rekening moet mee houden dat je monitors gebruikt. Ik ervaarde ook dat ik minder midbas had toen ik overschakelde op monitors. Door de crossover te verhogen (100Hz) was dit beter.
Het zijn dan wel bookshelves, maar ze zijn 3 weg en hebben een dedicated 6.5" driver. Hun -3dB punt is 50hz, dus tot 80hz zouden ze zonder problemen moeten kunnen weergeven. Ik heb gewoon een groot gat dat bij 130hz begint. En 140-200hz is beter, maar nog steeds redelijk zwak.

In de woonkamer kwam daar redelijk wat laag uit zonder sub. Maar dat ik ga dit weekend voor de zekerheid nog eens opnieuw testen, zodat ik kan uitsluiten dat m'n geheugen me niet in de steek laat.

Ik zou graag eens vloerstaanders proberen op zolder om te zien als dat het probleem opgelost, maar daar vrees ik eerlijk gezegd voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator: