• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Projectorkeuze

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
A*Brand NewBox zei:
Het zal wel aan het feit liggen dat ik een "audio-man" ben, maar ik snap niet zo goed hoe je aan je enkele projector 4x zoveel geld kan uitgeven als aan je 5.1 speakers... Of andersom, hoe je een top beeld wil combineren met een -in het beste geval- middelmatig geluid. Of zie ik dat fout?
1f914.png
Je kan toch wel wat redenen bedenken, zelfs als audio man?
263a.png


"Prioriteiten" Interesse ("audio is niet zo, zo", belangrijk - zie je vaak in cinemaland -> veel audioboeren doen dan ook vaak minachtend over cinema hardware vind ik). Eerst in video investeren, dan audio (of omgekeerd) - Een ferm beeld valt direct op (wow factor) - het is makkelijker verschillen in beeld te onderscheiden omdat onze ogen meer getraind zijn, dan verschillen in audioweergave op te merken (cfr autosuggestie en van die stoten) Gewoon (onschuldige) onwetendheid? Je kan naar een beurs gaan en wat leuke , prijzige, projectors bekijken (of die in ideale omstandigenheden zijn opgesteld is nog maar de vraag)... maar dat wil nog niet zeggen dat de demo ook een vergelijk van geluidssystemen inhoudt (meestal niet of je krijgt een show off van een pokkeduur systeem die je toch niet bij de dealer of beter, thuis kan testen - alweer moeilijker met cinema toestanden)

Trouwens, zelfs binnen audioman land is dat ook van toepassing, situaties waar hifi onderdelen gewoon qua budgetten niet met elkaar overeenstemmen? Geeft dat de facto een slecht resultaat? Moet je vragen aan diegene die het geld te spenderen heeft vermoed ik
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het moet zijn dat ik ooit ben gestart met de eerste consumenten DLP van Davis te verkopen. Daarna werd het alleen maar beter en goedkoper. Dus een Optoma HD50 van ruwweg €1.200,00 vind ik vandaag de dag een geweldig beeld geven voor geen geld (bij wijze van spreken). Om echt veel beter te doen, moet je toch 2 tot 3x meer spenderen en met dat verschil kan je een zeer stevige surroundset aanschaffen. En ook de 'leek' zal dan het verschil horen tussen de set van €800 en die van €2600 (als ik even uitga van een betere beamer die dan €3000 zou kosten of €1800 meer + de aankoopprijs van de eerste set van €800). Wat daarbij ook van belang is, is dat de speakers vaak vele jaren top blijven, terwijl projectoren nog sterk evolueren. Daar zijn nog nieuwe technologieën (denk laser) die met de jaren betaalbaarder zullen worden. Vat het niet op als kritiek. Gewoon een vaststelling en hint dat je dan op termijn je audio nog kan gaan upgraden.
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
@ToothLess De 'minachting' van de audiofiel voor alles wat meerkanaals is, is inderdaad aanwezig. Vaak ook gevoed door hun eigen onwetendheid. Op de Xfi show was het ook weer van dat. Mensen die je aanbiedt om op de 'golden seats' te gaan zitten (die stoelen waarnaar je je timing en basweergave (die minstens tot 20Hz diep doorloopt) hebt afgeregeld). Maar ze blijven liever 2 meter te ver naar naar achter rechtstaan om 'terloops' wat te luisteren. Maar waarna ze dan besluiten dat het toch echt niet goed klinkt. En dat de bas verandert als je van links naar rechts beweegt?!? Daarvoor zijn natuurlijk goede redenen ... Door op de foute plaats te gaan beoordelen klopt in de eerste plaats de timing fronts/rears niet meer evenmin als de timing van het laag ... en kom je mogelijk in een room-dip dan wel -piek te staan. Probleem dat ook kan optreden bij stereo. Maar omdat de laag output er minder extreem - in volume en diepte - is, wordt het daar niet als storend gezien. En natuurlijk gaat men op zo'n shows wel lekker in het midden zitten van de stereo set.
1f615.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
A*Brand NewBox zei:
@ToothLess Op de Xfi show was het ook weer van dat. Mensen die je aanbiedt om op de 'golden seats' te gaan zitten (die stoelen waarnaar je je timing en basweergave (die minstens tot 20Hz diep doorloopt) hebt afgeregeld). Maar ze blijven liever 2 meter te ver naar naar achter rechtstaan om 'terloops' wat te luisteren. Maar waarna ze dan besluiten dat het toch echt niet goed klinkt. En dat de bas verandert als je van links naar rechts beweegt?!?

Daarvoor zijn natuurlijk goede redenen ... Door op de foute plaats te gaan beoordelen klopt in de eerste plaats de timing fronts/rears niet meer evenmin als de timing van het laag ... en kom je mogelijk in een room-dip dan wel -piek te staan. Probleem dat ook kan optreden bij stereo. Maar omdat de laag output er minder extreem - in volume en diepte - is, wordt het daar niet als storend gezien. En natuurlijk gaat men op zo'n shows wel lekker in het midden zitten van de stereo set.
1f615.png
Haha, ge meent het
1f609.png
Daarom gebruik ik volgende signature

"A multichannel audio system is intended to be a social experience, shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial experience, if it is to be heard properly." (Floyd E. Toole, Ph. D.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
@Cramer Toen ik voor mijn projector ging heb ik bij Werner ook het vergelijk gemaakt tussen toen de HW40 en de TW7200. Het filmische van de Sony had mij toen over de streep getrokken.. dat was toch écht wel beter en heb geen minuut getwijfeld...

Als ik nu zelf voor dezelfde keuze zou staan zou ik toch harder twijfelen, doordat de TW7300 meer future proof zou zijn... op voorwaarde dat de TW7300 ook echt een mooi Ultra HD en HDR beeld kan weergeven (heb ze nog niet in actie gezien). De vraag die ik mijzelf zou stellen is hoe lang ik verwacht met deze projector te doen.. op dit moment is Ultra HD nog steeds erg aan het opkomen en is kiezen voor een Full HD projector ook zeer redelijk als deze toch een stuk beter zou blijken. Alleen hoe gaat het er over 3-4 jaar uitzien? Tegen dan gaat de markt er natuurlijk weer iets anders uitzien.. maar ik verwacht niet dat de Ultra HD blu ray de gewone blu ray gaat vervangen. Wat wel gaat gebeuren is dat bijvoorbeeld DTS:X en Dolby Atmos exclusief voor de Ultra HD blu ray gaat zijn, dat is een trend die nu al te merken valt. Nu, een Ultra HD player werkt ook gewoon op een Full HD weergever... maar het is mooi om voor hetzelfde geld te genieten van de laatste nieuwtjes.

Maar ik denk dat je hoe dan ook geen slechte koop doet met de Sony of Epson.

Cramer zei:
"Zoals we al eerder hebben uitgelegd zal 1080p op een 4K televisie er zelden beter uitzien, uitzonderingen zijn mogelijk, maar in 99% van de gevallen zal het opschalen van 1080p naar 4K gewoonweg slechter van kwaliteit zijn. Je kan het best vergelijken als je SD zenders op je HD-tv bekijkt, deze zijn meestal onscherp."
Dit gaat niet helemaal op omdat de TW7300 is e-shift 4k.. dus 4k bekomen door 2 Full HD panelen met een offset van elkaar. Iets wat aan en uit kan gezet worden... op een bepaalde manier "the best of both worlds". Van wat ik uit Werner zijn review kon opmaken was dat het bij de ene film werkt, de andere niet. Een beetje een hit of miss.

Maar op de beurs ga je al een beter gedacht hebben vermoed ik, al zou ik toch ook een prive sessie boeken... dan zie je ze side-by-side in dezelfde situatie
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
A*Brand NewBox" data-link="https://home-theater.be/topic/1907-projectorkeuze/?postID=43331#post43331"> En ook de 'leek' zal dan het verschil horen tussen de set van €800 en die van €2600 </woltlab-quote> Dus zei:
@ToothLess De 'minachting' van de audiofiel voor alles wat meerkanaals is, is inderdaad aanwezig. Vaak ook gevoed door hun eigen onwetendheid. Op de Xfi show was het ook weer van dat. Mensen die je aanbiedt om op de 'golden seats' te gaan zitten (die stoelen waarnaar je je timing en basweergave (die minstens tot 20Hz diep doorloopt) hebt afgeregeld). Maar ze blijven liever 2 meter te ver naar naar achter rechtstaan om 'terloops' wat te luisteren. Maar waarna ze dan besluiten dat het toch echt niet goed klinkt. En dat de bas verandert als je van links naar rechts beweegt?!? Daarvoor zijn natuurlijk goede redenen ... Door op de foute plaats te gaan beoordelen klopt in de eerste plaats de timing fronts/rears niet meer evenmin als de timing van het laag ... en kom je mogelijk in een room-dip dan wel -piek te staan. Probleem dat ook kan optreden bij stereo. Maar omdat de laag output er minder extreem - in volume en diepte - is, wordt het daar niet als storend gezien. En natuurlijk gaat men op zo'n shows wel lekker in het midden zitten van de stereo set.
1f615.png
Onwetendheid, onervaren is natuurlijk nefast om iets te gaan waarderen/appreciëren etc - dat geldt voor vele zaken jammer genoeg.

Aan de andere kant: veel spul dat als home cinema doorgaat klinkt niet echt "muzikaal" (we hadden het hier over audiofielen nietwaar). Maar dikwijls worden dan appels met peren vergeleken en daaruit ontspruit vooral de 'minachting' denk ik. Het kan toch simpel? De 'audiofiel' neemt zijn set en als die een meerkanaals ervaring wenst, doet hij die set in eerste instantie x zoveel (gelijkwaardige) speakers...
1f609.png
Heb er dat nog niet veel zien doen. Een stereo set die u een rib uit uw lijf kost is nog iets anders dan x ribben moeten kwijtspelen natuurlijk. (ok, extreem vb, but u get the picture i guess.. ;-))
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het gaat inderdaad gelijk op, het prijsverschil versus kwaliteitsverschil. Maar niet inzake 'minimale' kwaliteit volgens mij. Voor €1000 koop je een 'degelijke' projector, maar geen degelijke speakers + degelijke subwoofer + degelijke receiver... ... maar dat kan weer de audio-man in me zijn die spreekt.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
da's appels met peren vergelijken denk ik - 2 totaal verschillende produkten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
@jvanhambelgium Het klopt dat HT een meer sociaal gegeven is dan stereo luisteren. Ik raak ook makkelijker ontroerd door de muziek als ik op mijn eentje aan het genieten ben... dus het is niet enkel omdat er voor stereo maar 1 enkele golden seat is, dat je er liever solo van geniet denk ik. Maar als de vloer van je HT davert onder het geweld van de actie, dan davert ze voor alle aanwezigen.
263a.png
En het is natuurlijk de kunst om je HT zo in te richten dat je overal een top ervaring hebt. Maar op Xfi had ik maar de beschikking over een 5.2 set. Dan heb je wel je luisteraars liefst IN de cirkel van speakers en niet erbuiten. Toch niet als ze zich over de kwaliteit denken te moeten uitlaten.
1f620.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Cramer zei:
Heb idd al een afspraak gemaakt met hen komend weekend om daar eens te gaan kijken
1f607.png
Contactpersoon vertelde me inderdaad dat ze een actie deden maar hij wou nog niet zeggen wat, bij deze ben ik dus ingelicht
1f44d.png
Feit is wel dat omstandigheden daar altijd wel wat anders zijn wss, welk demomateriaal gebruiken ze bvb etc.. @ A*Brand NewBox alles op zen tijd zeker
263a.png
En mss is middelmatig voor de ene al fameus voor de andere, al kan dat over dat beeld gezegd worden ook natuurlijk
1f644.png


Wat ik me ook nog afvroeg was of het zinnetje op dit forum ook geldig is voor projectors?

"Zoals we al eerder hebben uitgelegd zal 1080p op een 4K televisie er zelden beter uitzien, uitzonderingen zijn mogelijk, maar in 99% van de gevallen zal het opschalen van 1080p naar 4K gewoonweg slechter van kwaliteit zijn. Je kan het best vergelijken als je SD zenders op je HD-tv bekijkt, deze zijn meestal onscherp."
Ah, goed zo. Maar probeer na de beurs nog eens een privé afspraak te boeken. Dan heb je nog betere omstandigheden als op de beurs om te gaan vergelijken.

Ik durf niet beloven dat het terug 10% zal zijn, maar dit was de vorige jaren wel zo. Dus de kans is groot dat het terug is
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Op amazon en coolblue mooie prijs voor de Panasonic PT-AT6000E, is dit nog de moeite waard in afwachting van de echte 4K revolutie? Of is het toch verstandiger om voor een recenter model te gaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Heb je uw goesting kunnen vinden op de beurs?
263a.png
(en uw 10% voucher :p)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
broodro0ster zei:
Heb je uw goesting kunnen vinden op de beurs?
263a.png
(en uw 10% voucher :p)
Heb men 10% voucher zeker en vast mee
263a.png
Prijsgewijs is de epson 7300 echt men plafond, wel heel mooi beeld uiteraard; Jammer dat ik de 9300 ernaast moest zien, die was duidelijk wel nog stukje beter; De Sony's stonden niet in de buurt of in minder verduisterde ruimte, dus moeilijk oordelen daarop. Zal dus tegen de 30ste moeten beslissen of ik er al dan niet voor ga... Had vorige week ook een aanbieding gezien voor een 7200, vandaar dat ik wat aan't twijfelen geslaan was. Wss dat ook die voor een onervaren ht-er al een topervaring is; Is dus de keuze ga ik nu al voor iets dat neigt naar 4k, of doe ik dat binnen jaar of 3 (met opnieuw 10% wss); Zijn allemaal zeer zware dilemma's...Heartbreaking!
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Heartbreaking kan het zijn zijn als uw lief u verlaat voor een ander - maar de keuze tussen projectors is dat toch niet zeker
2753.png
1f606.png


1) budget vooropstellen 2) ofwel het max halen wat er voor budget te rapen valt 3) ofwel tevreden zijn met "iets minder" en nog wat geld overhouden om met uw lief uit eten te gaan

simpel en win win
1f44d.png
iow, knoopje doorhakken en die leuke projector scoren - beter kan altijd, maar mja, tegen welke prijs nietwaar - niet van wakker liggen dus. Good luck nog verder
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Cramer zei:
Heb men 10% voucher zeker en vast mee
263a.png
Prijsgewijs is de epson 7300 echt men plafond, wel heel mooi beeld uiteraard; Jammer dat ik de 9300 ernaast moest zien, die was duidelijk wel nog stukje beter;De Sony's stonden niet in de buurt of in minder verduisterde ruimte, dus moeilijk oordelen daarop. Zal dus tegen de 30ste moeten beslissen of ik er al dan niet voor ga... Had vorige week ook een aanbieding gezien voor een 7200, vandaar dat ik wat aan't twijfelen geslaan was. Wss dat ook die voor een onervaren ht-er al een topervaring is; Is dus de keuze ga ik nu al voor iets dat neigt naar 4k, of doe ik dat binnen jaar of 3 (met opnieuw 10% wss); Zijn allemaal zeer zware dilemma's...Heartbreaking!
1f606.png
Dan vraag je snel nog een privé demo aan met de Epson en de Sony
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Na veel vijven en zessen toch de 7300 besteld met men 10% voucher..kan eindelijk beginnen denken aan "afwerken"
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
Weet niet of je al een goede blu ray speler hebt. Die je erbij krijgt ipv de voucher is niet slecht. 4K HDR en Netflix app dat je erop kan draaien. Zit je echt future proof. Natuurlijk moet je ook je budget in de gaten houden. Veel plezier met je beamer!
 
Laatst bewerkt door een moderator: