• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Receiver / Versterker + 2 speakers (startersset)

Ewald Van den Heede

New Member
29 apr 2013
21
0
4
Even de situatie: gezien mijn TV ontzettend teleurstellend is en ik mijn minimalistisch geluid voor muziek (altec lansing FX6021) wat beu ben, op zoek naar een nieuw systeempje die alles in elkaar flanst (startersset).   Zal in de toekomst wellicht (60 % muziek, 40 % film/games) te verduren krijgen.   Wat ik verwacht: - tuner (DAB of AM/FM) - DLNA en/of Bluetooth - USB/iPhone aansluiting   Ik zelf ben mss op lange termijn van plan om een surround systeem te plaatsen. Sowieso wil ik daarvoor eerst de geschikte (akoestische) ruimte hebben vooraleer ik zoiets koop. Daarbij steek ik nu, denk ik, beter geld in een iets wat beter 2.0 stereo systeem dan een 5.1 systeem.   Nu zit ik wat met de twijfel ik ik kwaliteitshalve niet beter ben te kijken naar een deftig versterkertje, hoewel ik dan natuurlijk sowieso geen surround kan en voor alle andere opties ene DAC zal moeten kopen ...   Mijn budget: rond de 600 tot 800 euro. Liefst naar de 600 euro uiteraard :p. Waarom zeg ik dan 800 euro, omdat ik graag wat speling geef, indien meer vermogen tot betere resultaten luid: shoot!   Natuurlijk een systeem die gemakkelijk af te stellen is via een Audissey EQ micro'tje. (heb ik het juist? :))   Ik zelf dacht momenteel aan het volgende: Marantz NR1504 / 1604 (nieuwe lijn die half mei eraan komt) Marantz PM6004   +   Q Acoustics 2010i Boston Acoustics A25   Bijhorende TV, Panasonic ST50 reeks.   Onkyo spijtig genoeg nog niet kunnen horen, maar kvond Marantz warmer en voller klinken dan de Denon's en de klank lag me wel.   Daarbij nog enkele vraagjes: - hoeveel kwaliteit gaat er verloren tegenover een kwalitatief goed versterkertje? - hoeveel kwaliteit gaat er verloren als ik via iPhone muziek afspeel (deezer)? - " " " " deezer via de laptop? - in hoeverre is een surround systeem een echte meerwaarde bij films/games (minder van belang voor games)? Ook bij bv. films on demand? - zijn muziek/film speakers te combineren? want ik kan mij niet altijd voorstellen dat een simpel stereo systeem voldoende kracht heeft om actie scenes uiteen te laten spatten? - iemand ervaring met stassen.nl?   => heeft het veel nut in een dergelijk systeem te investeren als mijn voornaamste muziekbron momenteel deezer (in december spotify) is? Of is de kwaliteit van dergelijke streamingMP3's al zodanig gecompressed dat alle nut van een deftig systeem verloren gaat?         Waarom mijn voorkeur momenteel naar een receiver gaat: - upscaling mooi meegenomen in sommige gevallen, - DLNA & Airplay - tuner ge
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ewald Van den Heede

New Member
29 apr 2013
21
0
4
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Alvast welkom op het forum, hou er rekening mee dat bij films de center speaker meestal de stemmen van de personages bevatten! Ook zal je wel het verschil gaan horen tussen mp3 en bvb flac op een paar deftige luidsprekers! Ook rekening houden dat alleen op duurdere receivers een phono ingang zit!   gr33tz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ewald Van den Heede

New Member
29 apr 2013
21
0
4
Als ik mij niet mis is phono juist weggelegd voor oudere analoge producten? Zoals een platenspeler? Niet direct van plan om dat te plaatsen in de toekomst.   Spotify is ogg verbis, welke bitrate is afhankelijk dacht ik. Deezer geen idee, ik denk MP3 320Kb?   Worden, indien je geen center aansluit, de dialogen niet auto verspreid over de linker en rechter speaker?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Als je van het warme geluid van Marantz houd, dan zou ik Pioneer links laten liggen. Pioneer klinkt analytisch en totaal niet warm. De BA A25's zijn trouwens een zeer goede match met Marantz, ze zijn namelijk samen met Ken Ishiwata (=de goeroe van Marantz) ontworpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
  Worden, indien je geen center aansluit, de dialogen niet auto verspreid over de linker en rechter speaker?
Ja inderdaad ,je krijgt dan gewoon mooi stereo geluid wat veer beter zal klinken dan wat hetgene je nu krijgt uit je tv speakers. Voordeel van een surround versterker is natuuurlijk dat je kan uitbreiden als je wilt . Center speaker erbij ,dan een subke ,later surround speakers en je bent vertrokken . Dit allemaal in willekeurige volgorde en op eigen tempo (budget ).   Have fun
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ewald Van den Heede

New Member
29 apr 2013
21
0
4
Maar met dat warme geluid had ik den indruk dat ik mss wat effect mis bij films?   Marantz is dan ook de enigste die dat warm geluid produceert zeker? Op Yamaha na? En welk geluid produceert Onkyo, want de service zou slecht zijn heb ik gehoord, maar het geluid toch vrij sterk? Nog niet kunnen horen Onkyo ... Tevens Pioneer nog niet gehoord, enkel marantz met Denon kunnen vergelijken, dan nog met Boston Acoustics. Zou eigenlijk is ne goede hifi winkel moeten binnenstappen in de buurt van Kortrijk. Iemand enig idee?   Q Acoustics 2010i tegenover Boston Acoustics iemand ervaring mee?   Wel nog graag wat antwoordjes op mijn vragenstellingen ook aub. Sorry voor de ellendig lange tekst, maar dat maakt het ook langs
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
<blockquote data-author="Ewald" data-cid="2608" data-time="1367272362">

Zal in de toekomst wellicht (60 % muziek, 40 % film/games) te verduren krijgen.   Dan zou ik, eerder opteren om te investeren in een degeklijke 2.0 of 2.1 opstelling met een deftige stereo versterker.Nadien kan je dan eventueel uitbreiden naar surround via een optionele surroundreciever die je dan samen gebruikt met uwe stereo versterker   Wat ik verwacht: - tuner (DAB of AM/FM) - DLNA en/of Bluetooth - USB/iPhone aansluiting     Ik zelf ben mss op lange termijn van plan om een surround systeem te plaatsen. Sowieso wil ik daarvoor eerst de geschikte (akoestische) ruimte hebben vooraleer ik zoiets koop. Daarbij steek ik nu, denk ik, beter geld in een iets wat beter 2.0 stereo systeem dan een 5.1 systeem.   Nu zit ik wat met de twijfel ik ik kwaliteitshalve niet beter ben te kijken naar een deftig versterkertje, hoewel ik dan natuurlijk sowieso geen surround kan en voor alle andere opties ene DAC zal moeten kopen ...   Mijn budget: rond de 600 tot 800 euro. Liefst naar de 600 euro uiteraard :p. Waarom zeg ik dan 800 euro, omdat ik graag wat speling geef, indien meer vermogen tot betere resultaten luid: shoot!   Natuurlijk een systeem die gemakkelijk af te stellen is via een Audissey EQ micro'tje. (heb ik het juist? :))   Ik denk wel dat de meeste versterkers dit aan boord zullen hebben en zeker in de prijsklasse die jij voorstelt...(meetsal hebben de duurdere versies minder onnodige opties.
1f609.png
)
Audissey is niet echt een must maar is wel gemakkelijk (alhoewel ik het niet gebruik,ik gebruik iets anders.
1f609.png
)
  Ik zelf dacht momenteel aan het volgende: Marantz NR1504 / 1604 (nieuwe lijn die half mei eraan komt) Marantz PM6004   +   Q Acoustics 2010i Boston Acoustics A25   Bijhorende TV, Panasonic ST50 reeks.   Onkyo spijtig genoeg nog niet kunnen horen, maar kvond Marantz warmer en voller klinken dan de Denon's en de klank lag me wel.   Daarbij nog enkele vraagjes: - hoeveel kwaliteit gaat er verloren tegenover een kwalitatief goed versterkertje?   Een degelijke reciever kan best wel goed zijn op stereo gebied maar meestal is een pure stereoversterker toch net iets beter. In de prijsklasse die jij voorstelt kunnen de verschillen best wel groot zijn,dus ga zeker luisteren.   - hoeveel kwaliteit gaat er verloren als ik via iPhone muziek afspeel (deezer)? - " " " " deezer via de laptop?   Hangt eerder van de kwaliteit van de rip af.Een slechte rip blijft slecht klinken en een degelijke rip kan zelfs heel goed klinken.   - in hoeverre is een surround systeem een echte meerwaarde bij films/games (minder van belang voor games)? Ook bij bv. films on demand?   Je wordt meer in de film getrokken net zoals bij games.Het gebeurt allemaal rond u terwijl bij stereo alles vanvoor komt en bij films kan dit plat klinken.   - zijn muziek/film speakers te combineren? want ik kan mij niet altijd voorstellen dat een simpel stereo systeem voldoende kracht heeft om actie scenes uiteen te laten spatten?   Hangt ervanaf wat je staan hebt...wat bedoel jij met simpel...ik denk wel dat er hier op het forum een paar setjes tussen zitten die u kunnen verbazen ;) Ik gebruik mijn set zowel voor film,muziek als voor muziekblu ray's en dat gaat prima.Bij muziek en muziek blu ray's gebruik ik de surround en bij gewone muziek speel ik in stereo (zonder sub meestal).   - iemand ervaring met stassen.nl?   Nee.   => heeft het veel nut in een dergelijk systeem te investeren als mijn voornaamste muziekbron momenteel deezer (in december spotify) is? Of is de kwaliteit van dergelijke streamingMP3's al zodanig gecompressed dat alle nut van een deftig systeem verloren gaat?   Tegen woordig is de kwaliteit van streaming best wel aanvaarbaar te noemen die zulk een investering kunnen rechtvaardigen,als je een goede bron hebt en je sluit daar een bagger setje op aan dan klinkt het meestal ook bagger maar als je een degelijke set gebruikt....         Waarom mijn voorkeur momenteel naar een receiver gaat: - upscaling mooi meegenomen in sommige gevallen, Niet alle recievers doen dit goed.   - DLNA & Airplay - tuner ge
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Hoi Welkom op het forum hier! Vermits je in de buurt van Kortrijk bent, spring zeker niet binnen bij Buddha, of je bent helemaal verkocht !
263a.png
You be warned!   Vermits je budget 6-800 euro is , is het zeker geen slecht idee om met 2.0 te beginnen! Bouw geleidelijk aan op! Een 5.1 beleving bij films heeft zeer zeker een meerwaarde in beleving voor films hoor ! On demand films hebben volgens mij zelfs geen 5.1 geluid
1f609.png
  Die boston acoustisc a25 is een geliefde speaker
1f609.png
Je vindt er zelfs veel tweedehands. Ideaal om te beginnen en makkelijk uit te breiden later ! Je keuze van receiver is ook prima (je hebt volgens mij eigenlijk zelf al goed opzoekwerk gedaan). Zelf kom ik van een pioneer en 9/10 wordt mijn volgende ook een marantz.. Met je opgenoemde versterkers heb je heus geen aparte dac nodig om te beginnen Ik zou dus een deftige versterker kopen, bv marantz sr 5005 ofzo en die A25's daarna geleidelijk aan uitbreiden, center erbij, dan sub erbij , dan rears erbij e-, zoals gezegd op je eigen tempo stassen.nl zou ik links laten liggen, er wordt volgens mij teveel negatieve dingen geschreven oa over hun eigen merk .. Kijk anders eens bij smits arnhem, of hificorner, of iear.nl, home at the movies , redcoon enz enz`   Wat betreft kwaliteit streaming mp3's, dit is afhankelijk van de bitrate.. Hoe hoger hoe beter.. Nog beter zijn FLAC bestanden, maar die pakken serieus wat meer plaats in, verschil tss flac en mp3 in 320 kb/S ga je volgens mij waarschijnlijk niet zo goed horen op dergelijk systeem dat je wil kopen` Dus ja.. mp3's zijn genoeg, maar zorg dat ze toch 320 kb/s zijn   Indien nog vragen, stel ze gerust.. Hoe meer je hier komt, hoe meer je zal weten, maar je bent goed op weg
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Stijn,   70% van de films op prime star hd hebben 5.1 dolby digital geluid. het is niet zoals met een echte bluray maar het valt best wel mee.   Welkom aan de newbie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ewald Van den Heede

New Member
29 apr 2013
21
0
4
Ik dacht zelfs dat bij blu-rays maar een klein percentage 5.1 echt goed ondersteunde :).   Is het mogelijk om op de NR1504 of 1604 ook stereo aan te sturen voor muziek? Alsook, zou upscaling hiervan goed genoeg zijn? Want die SR5005 vind ik nogal een duur exemplaartje
263a.png
  Enig idee waar je het beste 2de hands gerief kan vinden? (2dehands.be en kapaza.be niet direct iets)       nadeel: - niet superveel aansluitingen Wat wil jij daar dan allemaal op aansluiten? => buiten: laptop, pc, PS3 en evt. iPhone niet direct iets zot
263a.png
        Zal in de toekomst wellicht (60 % muziek, 40 % film/games) te verduren krijgen. Dan zou ik, eerder opteren om te investeren in een degeklijke 2.0 of 2.1 opstelling met een deftige stereo versterker.Nadien kan je dan eventueel uitbreiden naar surround via een optionele surroundreciever die je dan samen gebruikt met uwe stereo versterker => Mis ik dan niet de tuner en DLNA die ik vroeg? Want Radio, liefst zelfs DAB om geen miserie te hebben zou ik wel wensen. En dergelijke surround receiver kost dan toch ook weer een pak geld? ik heb de indruk dat je met een A/V Receiver relatief goedkoop een all-in-one systeem kunt hebben en dat je met een vesterker sowieso ontzettend duur uitkomt met alle nodige DAC's.   Bv. PM6004 + NA7004 + Surround receiver = + 1000 euro voor hetzelfde als een NR1604 (wat minder vermogen en kwalitief wellicht ook ene stuk minder, maar toch ... ) Tevens heb je geen machinetje van plots 3 stapels hoog :p.       Natuurlijk een systeem die gemakkelijk af te stellen is via een Audissey EQ micro'tje. (heb ik het juist? :)) Ik denk wel dat de meeste versterkers dit aan boord zullen hebben en zeker in de prijsklasse die jij voorstelt...(meetsal hebben de duurdere versies minder onnodige opties.
1f609.png
)
Audissey is niet echt een must maar is wel gemakkelijk (alhoewel ik het niet gebruik,ik gebruik iets anders.
1f609.png
)
Moet neit pers
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Ik zou eigenlijk direct een surround receiver kopen, een degelijke, en gewoon stereo aansluiten.voor 500 euro ben je klaar nieuw...

Tweedehands moet zelfs goedkoper kunnen..


Blurays hebben quasi altijd 5.1 geluid of zelfs 7.1

Als je een receiver koopt , zorg ook dat em direct de hd audio formaten ondersteunt..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Voila se, hier krijgt ge veel beter advies dan ik uw op 9lives kon geven
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ewald Van den Heede

New Member
29 apr 2013
21
0
4
Nu maar een dwaas vraagje maar is het niet beter te wachten op die nr1504? Of zal die kwalitatief gezien sowieso een stuk minder zijn.


Alsook, zijn die speakers interessant om een 5.1 setje mee op te bouwen want ik zie nergens zo'n speakers aan de muur hier op de foto's. Daarnaast las ik op htforum dat het mss niet super interessant is voor zoveel te investeren als mijn voornaamste muziekbron deezer/spotify is...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Vermits je budget 6-800 euro is , is het zeker geen slecht idee om met 2.0 te beginnen! Bouw geleidelijk aan op! Een 5.1 beleving bij films heeft zeer zeker een meerwaarde in beleving voor films hoor ! On demand films hebben volgens mij zelfs geen 5.1 geluid
1f609.png
Dan heb jij nog nooit een film gehuurd bij Telenet, die hebben meestal wel een 5.1 audio track. Weliswaar nooit HD Audio.

[edit]Djaxx was me reeds voor[/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Nu maar een dwaas vraagje maar is het niet beter te wachten op die nr1504? Of zal die kwalitatief gezien sowieso een stuk minder zijn.


Alsook, zijn die speakers interessant om een 5.1 setje mee op te bouwen want ik zie nergens zo'n speakers aan de muur hier op de foto's. Daarnaast las ik op htforum dat het mss niet super interessant is voor zoveel te investeren als mijn voornaamste muziekbron deezer/spotify is...
  Lees goed tussen de regels door. Je spreekt wel over wat je er nu mee wil gaan doen maar neem maar aan dat daar nog verandering in komt. Je kan je best ineens wat tegoei wapenen voor de toekomst naar uitbreidingen toe. Ik ben er zeker van de 95% van de members tot iets heel anders geevolueerd zijn dan dat ze voor ogen hadden toen ze aan het zien waren voor hun eerste setje
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Lees goed tussen de regels door. Je spreekt wel over wat je er nu mee wil gaan doen maar neem maar aan dat daar nog verandering in komt. Je kan je best ineens wat tegoei wapenen voor de toekomst naar uitbreidingen toe.
Zeer zeker waar. Daarom rustig gaan luisteren en voor jezelf uitmaken wat belangrijk is en wat niet.


Even vergeten daarnet maar een receiver met DAB denk dat dit moeilijk wordt. De mijne hangt via de antenne kabel voor TV en radio en tuner werkt goed. Nu die tuner gebruik ik eigenlijk zelden of nooit. Radio loopt hier via een oud Technics setje.


Ik ben er zeker van de 95% van de members tot iets heel anders geevolueerd zijn dan dat ze voor ogen hadden toen ze aan het zien waren voor hun eerste setje
263a.png
Ook waar. Nu ben ikzelf wel tevreden maar toen ik een aanbieding zag voor een Marantz AV8801/MM8077 begon het toch weer even sterk te kriebelen. Heb toen karakter getoond en me niet laten vangen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
<blockquote data-author="StefaanD" data-cid="2653" data-time="1367402651">

E
 
Laatst bewerkt door een moderator: