• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Slechte Wifi bij 2de - 3de router als bridge?

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hier in huis is het wifi-signaal naast de hoofd-router Asus RT-N66U uitgebreid met 2 dezelfde routers en in bridge-modus gezet. Ondanks dat het hier niet om doorsnee routers gaat, is het wifi-signaal 2.4Ghz / 5Ghz niet echt om van de daken te schreeuwen.

Wanneer men hier in huis op diverse locaties via de smartphone of tablet wat youtube-filmpjes of video’s via Facebook wil afspelen, gaat dit in horten en stoten
1f621.png
U begrijpt dat het vlot surfen via smartphone/tablet al vlug een ergernis wordt en men deze zaken aan de vaste computer overlaat.

Ik hoop dat jullie hier even naar de onderstaande configuratie kunnen kijken en me kunnen zeggen waar het ergens fout zit.

De huidige configuratie ziet er als volgt uit
  • Alle routers zijn via Cat6 verbonden en hebben laatste firmware (intranet werkt prima).
  • 1x Asus RT-N66U ingezet als hoofd-router.
  • 2x Asus RT-N66U als bridge, DHCP uit.
  • 2.4Ghz op alle routers zelfde SSID en wachtwoord, maar wel verschillend tov 5Ghz
  • 5Ghz op alle routers zelfde SSID en wachtwoord, maar wel verschillend tov 2.4Ghz
  • Aan iedere router is een verschillend en vast kanaal gekregen (sterkst signaal is toegewezen).
Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de hulp
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Vraag me af of het kan komen door vb overmatig "roamen" oid ? Want uiteindelijk moet je ook naar de client kijken hoe die omgaat met verschillende netwerken (die dezelfde SSID hebben) , hun signaalsterkte en de keuze om dat te hoppen ertussen. Maar dus ook op 1 vaste plek, vb als je met tablet nu vlak bij 1 van de RT-N66U's gaat zitten heb je geen vlotte surf ervaring ?

Probeer anders eens met de radio van de hoofdrouter + andere RT-N66U *af* te zetten zodat je nog 1 "AP" heb, namelijk diegene waar je vlak bij zit. Als het dan nog met horen en stoten gaat zich het mogelijks ergens meer op het vaste-netwerk/router ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
1) Vraag me af of het kan komen door vb overmatig "roamen" oid ? Want uiteindelijk moet je ook naar de client kijken hoe die omgaat met verschillende netwerken (die dezelfde SSID hebben) , hun signaalsterkte en de keuze om dat te hoppen ertussen. Maar dus ook op 1 vaste plek, vb als je met tablet nu vlak bij 1 van de RT-N66U's gaat zitten heb je geen vlotte surf ervaring ?

2)Probeer anders eens met de radio van de hoofdrouter + andere RT-N66U *af* te zetten zodat je nog 1 "AP" heb, namelijk diegene waar je vlak bij zit. Als het dan nog met horen en stoten gaat zich het mogelijks ergens meer op het vaste-netwerk/router ?
1) De afstand tussen tablet en router maakt buiten de grenzen van ontvangst niet veel uit, ongeacht waar je ook in huis zit.

2) Bedoel je dat ik even 1x AP als test moet uitzetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Joske007 zei:
2) Bedoel je dat ik even 1x AP als test moet uitzetten?
Kan je ook doen, maar ik zou ook eens inloggen op je "hoofdrouter" en daar in de menu kan je normaal ook even de 2.4 / 5 "Radio" AF zetten. Je kan de router immers niet afzetten want dan heb je geen Internet meer. Concreet dus eens proberen te testen achter zo'n AP , die vervolgens met kabel tot op je hoofdrouter zit (en die DHCP-server speelt) en zo Internet op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik heb zonet via een omweg 5Ghz uitgezet dmv Authentication Method : open system te selecteren. Helaas blijven de video's stotteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Joske007 zei:
Ik heb zonet via een omweg 5Ghz uitgezet dmv Authentication Method : open system te selecteren. Helaas blijven de video's stotteren.
Ondersteunen al je Wifi devices thuis de 5Ghz band ? Of is het een mix 2.4 & 5 ?

Stel, je zet de 2 RT-N66U's (AP's) uit, als je dan met draadloze client bij je hoofdrouter gaan DAN werkt alles prima & performant toch ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Ondersteunen al je Wifi devices thuis de 5Ghz band ? Of is het een mix 2.4 & 5 ? Stel, je zet de 2 RT-N66U's (AP's) uit, als je dan met draadloze client bij je hoofdrouter gaan DAN werkt alles prima & performant toch ?
iPhone 6 iPhone 6s iPad air Zouden allen 5Ghz moeten ondersteunen

Ga zo dadelijk de 2 AP eens uit de stekker trekken
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Update! Na het uitzetten van de AP's lijkt de snelheid net iets beter, maar via 4G verloopt het heel wat beter?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Joske007 zei:
Update! Na het uitzetten van de AP's lijkt de snelheid net iets beter, maar via 4G verloopt het heel wat beter?
4G rulez
1f609.png
Toch zeker bij Proximus
1f609.png
Ik haal hier op m'n telefoon een vlotte 80 megabits/s down & 40 megabits/s up not too bad...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hoe moet het nu verder?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Joske007 zei:
Update! Na het uitzetten van de AP's lijkt de snelheid net iets beter, maar via 4G verloopt het heel wat beter?
Jij had Telenet niet ? Dat is normaal toch een dikke aansluiten met hoge snelheid enz ? Straf dat je 4G "ervaart" als zijn vlotter & sneller enz. Als je zo'n appje als "speedtest" ofzo gebruikt op je mobiel ... was zegt da ?

Ik doe effe via Wifi een speedtest en heb 30megabits/sec down & 8 megabits/s up (tov 83megabits/s & 40megabits/s op 4G) Ik heb wel Proximus Internet, VDSL2 toestanden (geen vectoring)

Dus ja, 4G is *hier* allesinds ook sneller als m'n Wifi
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Joske007 zei:
Hoe moet het nu verder?
Hmm, ik ken de ASUS producten natuurlijk niet en wat de mogelijkheden zijn op radio-vlak van tuning. Wat die kanalen betreft, op welke kanalen heb je dan de router + 2 AP's vastgezet ?

Ook de plaatsing van de 2 AP's tov de hoofrouter (wat ook een AP is eigenlijk) is erg belangrijk. De interferentie (zowel "goede" 'als "slechte") is niet altijd goed in te schatten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Telenet - Speedtest Down: 105Mbps Up: 11.45Mbps
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Joske007 zei:
Telenet - Speedtest Down: 105Mbps Up: 11.45Mbps
Als jij deze snelheden via Wifi kan halen wat is er dan slecht aan ? Of is dit getest enkel met de "hoofdrouter" aan ? Als je nu 1 AP opzet en daarnaast dezelfde test doet, wat haal je dan nog ?

Wireless in huis is zo'n beetje als akoestiek .. behoorlijk wat trial & error
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Als jij deze snelheden via Wifi kan halen wat is er dan slecht aan ? Of is dit getest enkel met de "hoofdrouter" aan ?Als je nu 1 AP opzet en daarnaast dezelfde test doet, wat haal je dan nog ?

Wireless in huis is zo'n beetje als akoestiek .. behoorlijk wat trial & error
Deze snelheden zijn vlak bij de hoofdrouten gemeten
1f609.png


Ga zo dadelijk het 1ste AP eens van stroom (reset) voorzien en daar de snelheden eens meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Telenet - Speedtest: AP 1 in achteraan in de garage. Deze snelheden zijn vlak bij AP 1 gemeten.

5Ghz Down: 111Mbps Up: 11Mbps

Speedtest: op het 4G Proximus Down: 47,50Mbps Up: 17,4Mbps

Hmmm, toch blijft het probleem van stotterende video's aanwezig
wacko.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hmmm, inderdaad complexe materie
1f61c.png


Ik was zonet aan het denken of het toewijzen van de vaste en identieke ip-adressen aan de hoofdrouter + 2x AP hier iets mee te maken zouden kunnen hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Joske007 zei:
Hmmm, inderdaad complexe materie
1f61c.png


Ik was zonet aan het denken of het toewijzen van de vaste en identieke ip-adressen aan de hoofdrouter + 2x AP hier iets mee te maken zouden kunnen hebben?
Wat bedoel je ? Heb je in het DHCP-menu van je hoofdrouter een "reservation" liijstje let daarin de MAC-adressen van je iPhones etc en "map" je dat naar altijd het vaste zelfde IP ? Je AP's hebben een vast IP of krijgen die bij "opstart" ook via DHCP ook een "vast" IP (ook gemapped met het MAC-adres van de AP's)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Wat bedoel je ? Heb je in het DHCP-menu van je hoofdrouter een "reservation" liijstje let daarin de MAC-adressen van je iPhones etc en "map" je dat naar altijd het vaste zelfde IP ?Je AP's hebben een vast IP of krijgen die bij "opstart" ook via DHCP ook een "vast" IP (ook gemapped met het MAC-adres van de AP's)
Neen, ik bedoel dat de hoofdrouter en de 2 AP allen hetzelfde IP-adres hebben.

Voorbeeld. - Hoofdrouter: vast ip-adres 192.168.2.800 - 2x AP: vast ip-adres 192.168.2.800

De hoodfrouter is uiteraard de enige die hier in huis ip-adressen aan mobiele apparaten uitdeelt. Enkel aan de vaste toestellen (Nas, mede8er, iMac, printer, enz..) is er een vast ip-adres toegewezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: