• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Slechte Wifi bij 2de - 3de router als bridge?

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Joske007 zei:
Hmmm, inderdaad complexe materie
1f61c.png


Ik was zonet aan het denken of het toewijzen van de vaste en identieke ip-adressen aan de hoofdrouter + 2x AP hier iets mee te maken zouden kunnen hebben?
Dat mag je niet doen. Een IP address mag maar 1 keer voorkomen in jouw netwerk, anders zit je met conflicten.

Bij mij zit de hoofdrouter op 192.168.1.1</strong> en de andere op 192.168.1.2. Een 3e zou dan op 192.168.1.<strong>3 zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
broodro0ster zei:
Dat mag je niet doen.Een IP address mag maar 1 keer voorkomen in jouw netwerk, anders zit je met conflicten.

Bij mij zit de hoofdrouter op 192.168.1.1</strong> en de andere op 192.168.1.2. Een 3e zou dan op 192.168.1.<strong>3 zitten.
Idd ... niet hetzelfde IP aan verschillende dingen gaan uitdelen, dat gaat ni werken op deze manier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Idd ... niet hetzelfde IP aan verschillende dingen gaan uitdelen, dat gaat ni werken op deze manier.
Hmm, ik ga vanavond eens kijken of ik het inderdaad op deze manier wel fout heb geconfigureerd
1f609.png
Mocht dit niet aan de oorzaak liggen...heb ik zelf geen idee meer wie of wat de boosdoener kan zijn
1f643.png


Ik hou je op de hoogte! Alvast bedankt mannen
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.300
124
73
hmm, buiten uw ip issue:

Heb je een reset gedaan naar factory default NA de laatste firmware upgrade? (zitten uw clients ook op hun laatste ios?) Als je laatste firmwarme upgrade bedoelt -> toch die laatste beta niet he? If so, ga terug naar laatst stabiele 3.0.0.4.378.9529 (Begin gewoon bij uw router, zie dat die te goei werkt, voeg daarna de rest toe.)

Check/test de bandbreedtes (20/40 etc), of dat een verschil maakt? Probeer eerste 40Mhz op de 2.4Ghz (kanaal 1 of 11, blijf weg van 6) radio en 40Mhz op 5Ghz radio. (gebruik kanaal met minste interferentie, gebruik een tool als inSSIDer om het een en ander deftig in beeld te brengen). Als dat geen goed resultaat geeft, zak naar 20MHz. Zet QoS uit, eventueel vlans als ge die ingesteld hebt - zie of dat verschil geeft. Probeer of 1 wifi standaard 802.11n activeren een verschil geeft, gene mix Gebruik WPA2-AES encryptie, gene TKIP want dan gaan uw speed drastisch naar beneden.

Als dat allemaal niet werkt naar de zin, gooi er eens de merlin of dd-wrt firmware op - kan een wereld van verschil geven qua snelheid. (met dd-wrt meermaals ondervonden op Linksys stuff)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb even in de AP gekeken... en de IP-adressen zijn verschillend t.o.v. de hoofdrouter. Eigenlijk zorgt de firmware van zodra je de routers als AP wil inzetten er gelukkig automatisch zelf voor.

ToothLess zei:
hmm, buiten uw ip issue:

1) Heb je een reset gedaan naar factory default NA de laatste firmware upgrade? (zitten uw clients ook op hun laatste ios?) Als je laatste firmwarme upgrade bedoelt -> toch die laatste beta niet he? If so, ga terug naar laatst stabiele 3.0.0.4.378.9529 (Begin gewoon bij uw router, zie dat die te goei werkt, voeg daarna de rest toe.)

2) Check/test de bandbreedtes (20/40 etc), of dat een verschil maakt? Probeer eerste 40Mhz op de 2.4Ghz (kanaal 1 of 11, blijf weg van 6) radio en 40Mhz op 5Ghz radio. (gebruik kanaal met minste interferentie, gebruik een tool als inSSIDer om het een en ander deftig in beeld te brengen). Als dat geen goed resultaat geeft, zak naar 20MHz. Zet QoS uit, eventueel vlans als ge die ingesteld hebt - zie of dat verschil geeft. Probeer of 1 wifi standaard 802.11n activeren een verschil geeft, gene mix Gebruik WPA2-AES encryptie, gene TKIP want dan gaan uw speed drastisch naar beneden.

3) Als dat allemaal niet werkt naar de zin, gooi er eens de merlin of dd-wrt firmware op - kan een wereld van verschil geven qua snelheid. (met dd-wrt meermaals ondervonden op Linksys stuff)
Alvast bedankt voor de tips
1f609.png


1) Euh neen? Alle routers zijn voorzien van de volgende firmware 3.0.0.4.378 9459 Alle iOS apparaten draaien op de laatste update.

2) Channel bandwidth staat op auto 20/40MHz + Wireless Mode staat eveneens op auto QoS traffic manager is alleen op de hoofdfouten te vinden en staat uit. 1 Wifi standaard 802.11n: staat op auto 20/40MHz (Channel bandwidth) kan hier kiezen tussen Auto/N Only of Legacy WPA2-AES encryptie niette vinden? WPA2-Personal is actief

3) merlin of dd-wrt firmware: de Asus firmware is bij mijn weten toch niet zo slecht, toch?

Ik zal morgen beginnen met stap 1, namelijk terug naar de laatst stabiele 3.0.0.4.378.9529 versie. Als dit niet mag helpen ga ik het rijtje gewoon af, of beter gezegd tot waar mijn kennis stopt
1f61c.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Update!

Intussen heb ik de vorige firmware 3.0.0.4.378.9529 op de hoofdrouter en AP geïnstalleerd, tot zover missie geslaagd. Nu heb ik wel de hoofdrouter niet meer aan de AP automatisch een IP-adres laten toewijzen, maar heb voor de zekerheid deze zelf maar een eigen gekozen vast IP-adres gegeven. Voorbeeld: Hoofdrouter = xxx.xxx.x.11 AP 1 = xxx.xxx.x.12 AP2 = xxx.xxx.x.13

Verdere instellingen staan voor de 5Ghz band als volgt.
  • Channel bandwidth staat op 40MHz i.p.v. auto
  • QoS traffic staat net als voorheen op de hoofdrouter uit.
  • Wifi staat nu op N only i.p.v. auto
  • Kanaalkeuze per toestel volgens sterkte dmv Wifi-Analyzer toegewezen.

Het bereik in huis is, algemeen zeer goed te noemen en het stotteren bij videoweergave is nu eindelijk van de baan.

Gelijkvloers</strong>: Down: >100Mbps Up: >10Mbps

Relaxed room (HT) Down: >100Mbps Up: >10Mbps

<strong>1ste verdiep
: Down: >100Mbps Up: >10Mbps Studeerkamer achteraan de vaste pc is wat minder < 40Mbps, mocht dit later een probleem vormen zou ik hier eventueel een mini AP kunnen bijplaatsen.

Aan allen nog es bedankt voor de hulp en tips
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Voila sé, precies allemaal opgelost! En gaan
1f44d.png
1f44d.png
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.300
124
73
hamvraag blijft dus: ligt het aan de andere settings of aan de firmware (die dus toch niet zo goed blijkt te zijn ;-))

Maar goed dat het opgelost is!
 
Laatst bewerkt door een moderator: