• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

subwoofer vraagje

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
wordt een subwoofer vooral geplaatst om de filmervaring te verbeteren of heeft dit ook een positief effect als je naar muziek luistert waarbij de 2 fronts in gebruik zijn. Ik zou het fijn vinden moest een sub voor beide gebruiken ingezet kan worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Een goede sub levert een meerwaarde voor film èn muziek.
Mijn motto... bespaar op (dure) zuilen en stop het extra geld in de sub.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
wat een goede sub ook doet is je versterker ontlasten . Het laag in je speakers vraagt het meeste vermogen waardoor je versterker en speakers meer belast worden .een goede sub neemt al het laag voor zijn rekening waardoor je versterker minder hard moet werken. Hierdoor gaan je speakers rustiger en meestal ook gedetailleerder klinken terwijl je een dieper laag bekomt dankzij de Subwoofer . Bij films gaat dit idd voor kamerschuddend laag zorgen .maar een goede sub kan ook heel subtiel zijn en is dus voor beide gevallen een goede aanwinst. Bij welke speakers moet deze horen ? Waarvoor gebruik je deze het meeste ? Welke versterker en wat is je budget . Indien nog aan te schaffen kan je idd beter bookshelves combineren met een goede sub ipv zuilen met een 13 in dozijn dreunbox

Edit : je gebruikt b&w dm603 dus een goede sub is echt wel aan te raden om deze mooi aan te vullen . Klasse svs pb/SB 1000/2000 of een goede klipsch . Ik denk dat A*brand new box ook wel leuke subs kan voorstellen die in jouw budget passen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
de fronts zijn de B&W DM603 S3, center en surround uit dezelfde familie. Wat versterker betreft denk ik aan de NAD T 758, niet per se het nieuwste van het nieuwste maar ik heb liever een minimalistisch receiver. Heb geen nood aan Wifi Bluetooth streaming, trouwens dit zit al in de bluesound node 2 die ik heb. 7.1 lijkt me voldoende, ik dacht dan eventueel aan bi-amping al lees ik dat je dan best een 2de versterker neemt.

Wat de sub betreft moet deze uiteraard aansluiten met de eigenschappen van de speakers die ik reeds heb, dus zal dat een B&W worden veronderstel ik?.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Het mag maar hoeft niet,
Als je eentje neemt van een ander merk, moet we wel zorgen dat zijn afrolcurve kan worden afgestemd op je fronts.....

Welk type model je uiteindelik kiest zal sterk afhangen van je smaak en budget.

Idem ditto trouwens voor je vraag m.b.t. tv kast. Ik ken veel mensen die makkelijk een paar duizend euro durven neertellen voor en TV kast maar een paar honderd euro voor een receiver vinden ze dan belachlijk duur.

Ik weet niet wat je persoonlijke situatie is... je kan een tv meubel zelf maken of in de ikea kopen voor een paar 100 euro, maar je kan er ook eentje laten maken in de meubelspeciaal zaak... dan zal het eerder 1000 euro en meer zijn, de afwerking is er natuurlijk ook naar....

Idemdutto subwoofer... je kan een goede sub kopen voor een paar honderd euro, maar er bestaan er ook van enkele duizenden euro's... je kan 2 goedkopere subs kopen vs. een dure.


Ps. Persoonlijk blijf ik fan van towers. zeker bij muziek zet ik de sub meestal af als ik kritisch wil luisteren. De sub vind ik vnml. een meerwaarde bij ( sommige) films

Samengevat zou ik het volgende durven zeggen...
Kijk je veel naar actie en SF films op bluray twijfel dan niet en koop een of zelfs nog beter twee subs.

Luister je vnml. naar niet eletronische muziek, dan vind ik persoonlijke de meerwaarde van een sub minimaal t.o.v. een paar goede zuilen, gebruik u geld dan om eens meer op vakantie te gaan, een pint te drinken of een mooiere tv kast te kopen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
momenteel staat alles in een ikea kast (van de Besta reeks) maar ik vrees dat deze niet diep genoeg gaat zijn voor de nieuwere receiver (het is slechts 40 diep) De breedte van 180cm mag korter worden tot 150cm zodat er terug wat ruimte vrijkomt.
Nu doe je mij twijfelen of een sub dan wel een meerwaarde gaat zijn voor mij. Waar ik ook rekening mee moet houden zijn de buren, al zijn er wel vaak momenten dat ze weg zijn. Is het zo dat een sub pas goed tot zijn recht komt als het volume meer dan gemiddeld hoog staat of maakt dat niet uit? Wanneer je ook het verschil hoort wanneer het geluid 'normaal' staat dan kan ik dat overwegen.

Wat muziek betreft bestaat de collectie uit oa rock, new wave, punk, pop , alternative, (geen Jazz, Blues, , Schlagers, klassieke muziek)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Je kan ook opteren voor een versterker die niet te groot is... denon versterkers zijn niet zo diep, en kunnen volgens mij net in je kastje.

Ikzelf heb destijds een goekoop ikea kastje gekocht : 99 euro!! Bestaat nog steeds http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/80227797/
dit met de bedoeling het op termijn te laten vervangen door een op mazt gemaakte kast.

De achterkant is gedeeltelijk open .... je kan er de versterker dus net iets laten uitkomen. Afhankelijk van de plaatsing is dit wel of niet een probleem. Je kan in onderstaande foto mijn opstelling zien.

M.b.t. sub. Je zal ook een verschil horen op gemiddelde niveaus. Ik vind mijn sub een meerwaarde bij het bekijken van film op blueray of via streaming service, en zou em ook niet meer willen missen. Voor enkel muziek en tv programma's vind ik de meerkost van een sub niet de moeite, zeker niet als je al een stevig paar speakers hebt die laag kunnen gaan, en die je hebt aangesloten op een krachtige versterker.

Heb je paaseieren gekocht en op een mediamarkt versterkerke hangen, zal die sub natuurlijk een vershil maken, en is die zelfs noodzakelijk, maar in uw geval niet, beschouw het eerder als de kers op de taart
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Het voordeel van een losse sub is dat je hem kunt plaatsen los van de speakers.
Als je last hebt van staande golven of dipjes in het laag als je alleen met speakers werkt, kan je dit vaak opvangen door de sub strategisch te plaatsen en een goede crossover frequentie te kiezen.
In de ene ruimte zal een sub (voor muziek) een grote meerwaarde zijn en in een andere ruimte zal het niet veel toevoegen. Dat hangt er echt vanaf. Voor films is een subwoofer een must imo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
denken jullie dat dit voldoende is voor mijn speakers?

Uitgaand vermogen stereomodus 110 W (8 Ohm binnen nominale
vervorming)
IHF dynamisch vermogen; 8 Ohm 137 W
IHF dynamisch vermogen; 4 Ohm 243 W
Uitgaand vermogen surroundmodus 7 x 60 W

voorlopig heb ik nog een onkyo Tx-nr626 maar deze komt te koop
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ja, hoe luid wil je spelen?
Is dat het vermogen van je huidige avr of de nieuwe die je wenst te kopen...

Zelf doe ik steeds volgende test, ik zet de avr op ong 50 a ik 60% van zijn max volumes. Als je dat voldoene luid vind zit je goed, anders koop je best een hogere klasse.

Je zal de impact van een tz laag verlogen vnml. Voelen bij lage tonen en aansturen van je volledige setup ...bij mij kregen de surrounds te weinig vermogen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
specs zijn van deze die ik voorlopig op het oog heb. Nad T758 of anders hogere modellen van Nad
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Is dat geen verouderd model?

OK je hebt dan mischien niet alle toerers en bellen nodig m.b.t. netwerk, maar welk type hdmi bord zit daarin?

hou er rekening mee dat je enkel 4k film kan kijken en hdr via de laatste types hdmi borden.
Het zou spijtig zijn moest je die missen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
aan de ene kant wel. HDMI is versie 1.4a, wat voor mij voldoende is voor volgende toestellen: HD Telenet Digicorder en Playstation 4
Ik ben zinnens om nooit een Blu ray of een UHD speler te kopen omdat ik eerder geloof in het streaming verhaal dan in de aanschaf van fysieke schijfjes
Daarnaast het ik ook nog een 4K/HDR Nvidia Shield (wat ik dan eerder zou inzetten voor het kijken van 4K materiaal. Deze Shield is rechtstreeks met de tv verbonden hmdi 2.0a naar hdmi 2.0a dus het speelt niet zo zeer een rol dat de HDMI van de receiver wat achterloopt

of zie ik toch iets over het hoofd??
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
hoe ga je de shield dan aansluiten op de receiver ? Via een optische kabel ? Dan mis je de HD audio formaten . Alsook geen mogelijkheid tot Atmos of dergelijke. En kan je geen bitstream gebruiken. Meestal zelfs dowscaling naar stereo . Audio delay . . . En de nad heeft maar 4 hdmi ingangen houd niet veel speling over. Kan je imho beter beetje extra investeren in modernere receiver en Subwoofer even mee wachten . Een goede receiver gaat normaal toch enige jaren mee en er staan veel veranderingen op til dat standaard op apparatuur gaat komen waarbij je met de nad geen gebruik van kan maken . Als je budget van Subwoofer bij receiver optelt kan je mss opteren voor een Anthem mrx 520 . Power genoeg . Alle nieuwste functionaliteit en geweldige room equalizing . Kan de Subwoofer nadien nog komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ik volg Ilstino zijn mening.
Hou er ook rekening mee dat HDR TV op komst is.
Telenet is ook van plan om op het einde van dit jaar een 4K digicorder uit tte brengen...
http://www.totaaltv.nl/nieuws/telenet-stapt-over-op-4k-ultra-hd-decoder/
Receivers die dit jaar zijn uitgekomen zijn dan ook meestal voorzien van de laatste nieuwe standaarden.

Heb je al eens gekeken naar toestellen van Denon (marantz), Pioneer en Yamaha, die hebben imo een goede prijs/kwaliteits verhouding.
Heb je meer budget dan kan je kijken naar Anthem, Nad, Cambridge Audio of Arcam.
Deze laatste richten zich meer tot het audiofile publiek, met - naar hun eigen zeggen - een betere muziekervaring maar niet altijd voorzien van de laatste nieuwe snufjes.

op de volgende website krijg je een mooi overzicht van de modellen en prijzen: https://www.hificorner.nl/
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
is het nodig om een optische kabel tussen shie'd en versterker te leggen? gaat het audio signaal niet samen met het video signaal via de hdmi kabel en vanaf de tv met de hdmi kabel naar de versterker.
aangezien ik slechts 5 luidsprekers heb staan waar maximum nog 1 subwoofer eventueel kan bijkomen vallen toch een aantal digitale audio formaten af waar je al 7 of meer luidsprekers nodig hebt.

andere merken dan Nad mag de yamaha's marantzen en andere Japanners staan toch achteraan op het lijstje
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
wat de 4k digicorder betreft ga ik er van uit dat dit in de eerste plaats zal voorbehouden zijn aan de Play more abonnees die er waarschijnlijk dan een bijkomend kanaal met 4k uitzendingen bijkrijgen zowiezo pas als je er extra voor betaald.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
je bedoeld arc ( audio return Chanel ) . Dit is idd mogelijk maar zorgt in praktijk voor veel problemen ( HDMI handshake problemen ) . De 4k digicorder gaat gwn standaard worden. Met een paar 4k demo kanalen zoals vroeger bij 3d . En natuurlijk de on demand films tegen meerprijs . Zoals nu het verschil tussen sd en HD . Keuze blijft natuurlijk bij u . Maar zou persoonlijk voor modernere receiver gaan die wat meer Future proof is . Als je over 2 jaar toch nieuwe tv , digicorder,blu Ray neemt en deze eigenlijk niet optimaal kunt gebruiken door receiver gaat dit voor frustraties zorgen mischien. Beter voorkomen dan genezen. Alsook is bij arc meestal de decoding gebeurt door bron of tv en ga je de meerwaarde van goede componenten in de nad teniet doen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
net even gekeken naar die Anthem mrx 520, ziet er wel goed uit, of eventueel de hogere versie.
hoe verhoudt deze zich kwa vermogen tot bijv de NAD 758 of 777? Is dit een kwaliteitsmerk? Het is Amerikaans lees ik? Is dit vlot verkrijgbaar of enkel via import?
Kwa prijs valt de 520 zeker mee
Kwa afmetingen ook, wel 'raar dat deze redelijk compacte afmetingen heeft als je vergelijkt met bijv die NAD of een Arcam

wat opvalt is het gecicht van nog geen 13kg, ik dacht altijd dat een goede versterker gekenmerkt wordt door zijn gewicht. Mijn Onkyo weegt denk ik zwaarder.
Hoe spelen zij dat klaar? Wordt er dan toch ergens op bespaart?

zijn hier eigenaars van zo'n Anthem?
voor de afstelling moet je wel een windows laptop bij de hand hebben dus da's nog wel een probleem(pje)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
zoek maar eens reviews van Anthem. Die zijn uitermate positief . Dit merk is te verkrijgen bij Alpha high end en hificorner. Ik weet dat Alpha in Brasschaat deze in demo heeft staan. Qua Power en stereo weergave is dit merk bijna ongeëvenaard. Tenzij je naar pre pro gaat
 
Laatst bewerkt door een moderator: