• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Synology ds 1513+

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Heb de mogelijkheid om deze nas aan te kopen zonder schijven voor 450 euro. Hij is van maart dit jaar. Wilde met nieuwjaar een nieuwe 415+ aankopen. Doen of niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Euh, dat is wel een zwaar beestje? Ben je zeker dat je dit volledig kan/gaat benutten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ha is dat zo zwaar?
263a.png
nee ben ik helemaal niet zeker van nee. Maar de 415+ kost nieuw al 555 en dat is dan toch ook best al een zwaar beestje? Deze zou dan 100 euro minder kosten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Deze heeft ook nog een een bay extra! Dus 5 harde schijven te plaatsen wordt wel duur en zou zonden zijn om deze nas daarvan niet te voorzien, of je moest die ruimte echt nodig achten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik ga idd ruim genoeg hebben aan 4 bay, dacht alleen dat het interressant kon zijn, 100 euro minder en nog een bay extra. Normaal ga ik zeker nooit geen 5 schijven zetten maar op deze manier blijft de mogelijkheid er en gebruik ik ze nooit ja dan is dat ook maar zo? Naar verbruik toe weet ik niet of dit veel uitmaakt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Gezien de prijs is het alvast de moeite waard, en reserve zal er naar de toekomst zijn. Al mogen we niet vergeten dat de firmware het toestel (meestal) eerder zal afschrijven ......
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Kort gezegd, zou jij hem nemen Rik of laten schieten?
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Voor deze prijs is het zeker een interessante Nas. Hij is tevens goedkoper dan een nieuwe DS415+, dus waarom niet
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Wel ja zo davht ik er ook wel over. Nu ivm die firmware upgrades, ik ken synology nu niet echt maar ik mag toch hopen dat deze nog een hele tijd van upgrades vooraien zal worden? Moet ik anders zeker over nadenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
djaxx zei:
Wel ja zo davht ik er ook wel over. Nu ivm die firmware upgrades, ik ken synology nu niet echt maar ik mag toch hopen dat deze nog een hele tijd van upgrades vooraien zal worden? Moet ik anders zeker over nadenken.
Nu moet je daar ook niet direct gaan van wakker liggen hoor
1f609.png
Zou deze voor de prijs van €450, zonder de schijven niet laten gaan.

Succes nog
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.755
422
98
Earth
Nemen!

5 is nog altijd beter dan 4 bay. Meer toekomstgericht safe zitten

Niet twijfelen en gewoon doen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Ik zou hem zeker nemen. Het maakt niet uit of je een bay "teveel" over hebt, integendeel. Je hoeft het niet meteen vol te steken, en je kan later vrij probleemloos upgraden.

Qua firmware zit dat ook goed hoor, Synology biedt geruime tijd updates aan en zelfs oud machines op oudere FW doen het nog steeds goed. Qua usability zijn ze ook een van de besten. Een pluspunt (in mijn ogen) is dat je ook aan de Linux onderlaag kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ok, thx voor de input. Hij heeft hem via redcoon gekocht, hij heeft de bestelbon van daar die als gerantie zou gelden. ik heb precies in gedachte dat ik hier ergens gelezen had dat de naverkoop bij redcoon niet ok was? Iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als de winkelier steken laat vallen, kan je nog steeds bij de invoerder je garantie claimen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ok bedankt voor de hulp. Als alles volgens plan gaat heb ik dinsdag een afspraak met de man in kwestie. Zal me ook nog een kastje moeten kopen want de nas moet in de kelder te staan komen. Dit kastje lijkt me bv wel geschikt, zal ik wel een gat in de achterwand moeten maken voor extra ventilatie en kabels maar dan staat hij toch wat warmer en wat meer stofvrij. http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50213141/#/00168990
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ok bedankt,

Kan iemand me aub zeggen welke 4 TB schijf ik er best in plaats? Prijs kwaliteit gezien dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
djaxx zei:
Ok bedankt, Kan iemand me aub zeggen welke 4 TB schijf ik er best in plaats? Prijs kwaliteit gezien dan.
De goedkoopste Nas-schijven moeten meer dan voldoen. Komen bijna toch allemaal uit het zelfde fabriek, merk maakt voor mij dan toch geen bal uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Goeie disks ja en prijs is overal redelijk gelijk. Prijs/kwaliteit zijn ze top.

Als je de disks in je Synology hebt geplaatst, log dan eens in de NAS via SSH en voer het volgende uit:

syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Dit zou het volgende moeten teruggeven:

Get /dev/sda WD idle3 timer [0] successfully
(je kan dit ook voor de andere disks testen.)

Indien je iets anders dan 0 hebt, dan herstart je je Synology best nog eens. Normaal wordt het dan automatisch goed ingesteld.

Het probleem is dat sommige WD schijven per default nogal optimistisch hun leeskop constant wil parkeren (elke 8 seconden idle). Dit zorgt oa voor een verkorte levensduur. Vooral de Green serie is hier gevoelig aan, op onze testbank zijn er heel wat gesneuveld... De Red's zijn meestal in orde.
 
Laatst bewerkt door een moderator: