• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Het gaat niet alleen om foto's maar ook alle andere data en settings. Als je dan een restore moet doen is dat super gemakkelijk.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Klopt enigszins, al kom ik voor 5 apparaten met de gierige standaard 5GB nog ruim toe :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je je foto’s naar de betalende iCloud upload (ook al is de prijs aanvaardbaar), terwijl er thuis een mooie Nas staat te pronken die dit alles netjes op net dezelfde manier voor je regelt?

Of mis ik iets?
Dat heb ik ook, maar dat moet je manueel initieren. Dat vergeet ik veel te vaak en dan heb je geen backup.
En zoals ik eerder zei: Als je foto's in icloud opslaat, kun je kiezen om op jouw iphone enkel een low res kopie bij te houden. De full res staat dan op icloud en als je de foto bekijkt op de iphone, dan wordt hij in full res gedownload. Op die manier heb ik meer dan 20GB opslag bespaart op mijn toestel waardoor ik een 64GB model kan blijven kopen. Anders moest ik 150euro opleggen voor een 256GB model.

Ook voor mijn iCloud backup was 5GB al te weinig, dus heb ik uitgebreid en er toen mijn foto's bijgezet. Voor mij is het gewoon een hele goeie verzekering die maar 0,99euro per maand kost. Een pint op café kost al het dubbele...
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
@ broodro0ster broodro0ster
Als je op die manier je kostprijs van je iPhone kan drukken snap ik het wel ;)

Al vind ikzelf de procedure (uploaden) van DS-Photo een handige app.
Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen wensen heeft :)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Nu je er toch over begint..
Ik zou eigenlijk ook een goeie oplossing willen daarvoor.
Die zowel fotos, als van alles op je telefoon een backup maakt. (zowel ios als android)
Koop je een nieuwe telefoon, je gewoon naar die backup kan wijzen...
Maar da bestaat niet zeker?

S Sphinkx al op nfs?
@Buddha, waarvoor ga jij die oplossing gebruiken? Enkel fotos? en waarom niet owncloud?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb nfs geactiveerd. Als ik mijn shares zie staat er naast smb nu ook nfs. Maar rare is dat via mijn linux pc naar het netwerk ga het nog altijd via smb gaat. Bizar..

Via Kodi nog niet geprobeerd. Maar heb binnenkort enkele dagen verlof. Zal wel een drukke planning zijn vrees ik..
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
@Buddha, waarvoor ga jij die oplossing gebruiken? Enkel fotos? en waarom niet owncloud?

Ben er nog niet uit, icloud is idd een goeie oplossing. Die instellingen zijn niet zo belangrijk maar wel de foto's en video's op mijn iPhone. Heb niets kunnen recupereren van mijn vorige toen die defect ging, idem voor de Ipads.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ben er nog niet uit, icloud is idd een goeie oplossing. Die instellingen zijn niet zo belangrijk maar wel de foto's en video's op mijn iPhone. Heb niets kunnen recupereren van mijn vorige toen die defect ging, idem voor de Ipads.
Maar dan stond je iCloud backup ofwel uit ofwel waren jouw foto's excluded? Ik koop elke 1-2 jaar een nieuwe iPhone en vul gewoon mijn iCloud login in en de rest gebeurd vanzelf. Na een uurtje of 2 heb ik altijd alles over van m'n oude telefoon.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Sphinkx,

FF terugkomen , die cache in je unraid is een echte meerwaarde, het verbaasd mij dat je dit nog niet hebt

Ik wil ook maar eens nfs gaan proberen, is dit echt zoveel beter?
Makkelijk in te stellen?
Je kan er dan nog bij vanop je windows?

Ik moet ook dringend een nieuwe 6tb disk erin steken, mn ruimte is op :(
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Nfs heb ik nog niet werkende gekregen. Heb de shares wel aangemaakt. Maar als ik van mijn linux er naar toe ga zie enkel de smb. Vanuit Kodi nog niet geprobeerd.. Bezig geweest met andere zaken 😉.

Ik heb geen windows. Dus kan ik sowieso niet testen..

Cache. Ik heb geen ruimte meer om extra disk bij te steken. Dus eerst moet ik dit oplossen 🙄. Maar zitten nu 12 discs in. Dus probeer ergens in mijn case nu een extra rack toe te voegen. Had daarvoor de perfecte gevonden en besteld. Maar wacht al 2 maand op levering.. Dus zal alternatief moeten zoeken.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Nfs heb ik nog niet werkende gekregen. Heb de shares wel aangemaakt. Maar als ik van mijn linux er naar toe ga zie enkel de smb. Vanuit Kodi nog niet geprobeerd.. Bezig geweest met andere zaken 😉.

NFS is een ander beestje als SMB natuurlijk. 9/10 als je met de gemiddelde "File Manager" in het "Network" gaat browsen gaat ie geen NFS oppikken hoor...
In KODI gaat ie wel wel wat discoveren, dus als je security wat goed staat moet je die NFS v3/v4 mountpoints moeten kunnen benaderen.
Hier op m'n Linux workstation werk ik met "autofs" en worden NFS-share automatisch gemount als ik erop ga staan. M'n NAS is een gewone "folder".
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb de indruk... Ik ga er gewoon naar toe met "Files" in Linux en kan geen NFS zien. Idem voor andere file Explorer programma's... Kodi heb ik zoals gezegd nog niet geprobeerd. Dat zal ten vroegste volgend jaar zijn :)
 

Dutch Vertigo

Member
11 jan 2020
14
3
6
32
Momenteel wat HDDs uit mijn UNRAID server gehaald en in mijn HTPC gezet. Ik vind 4k bestanden omzetten naar een formaat dat streambaar is zoon lang proces. Dus ik kijk me films nu via HTPC of eigenlijk mijn main/game pc via hdmi -> receiver -> tv en ervaar zo de beste kwaliteit en dolby atmos.

Toch jammer dat mijn UNRAID server nu niks staat te doen, me vrienden kunnen ook niet meer mijn films kijken nu. Moet me nog bedenken wat ik ga doen, enige suggesties ?
Ik ben een echte fan van UNRAID heb zelfs de merchandise zoals stickers, muismat en koffiebeker 🤪
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Vraag me af hoe iedereen hier met een UNRAID server, zijn hardware eruit ziet en welke/hoeveel schijven jullie gebruiken.

Misschien ga ik ooit eens over als mijn Synology de geest zou geven (hout vasthouden)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Momenteel wat HDDs uit mijn UNRAID server gehaald en in mijn HTPC gezet. Ik vind 4k bestanden omzetten naar een formaat dat streambaar is zoon lang proces. Dus ik kijk me films nu via HTPC of eigenlijk mijn main/game pc via hdmi -> receiver -> tv en ervaar zo de beste kwaliteit en dolby atmos.

Toch jammer dat mijn UNRAID server nu niks staat te doen, me vrienden kunnen ook niet meer mijn films kijken nu. Moet me nog bedenken wat ik ga doen, enige suggesties ?
Ik ben een echte fan van UNRAID heb zelfs de merchandise zoals stickers, muismat en koffiebeker 🤪
Wat bedoel je met een streambaar formaat? De meeste 4K zijn toch gewoon altijd streambaar? Of gebruik je software waarbij transcoding nodig is?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Vraag me af hoe iedereen hier met een UNRAID server, zijn hardware eruit ziet en welke/hoeveel schijven jullie gebruiken.

Misschien ga ik ooit eens over als mijn Synology de geest zou geven (hout vasthouden)

Ik heb jaar of 2 geleden een volledige nieuwe gebouwd. Zal vanavond eens kijken wat er allemaal in zit. Reden om nieuwe te bouwen was beperkingen op mijn vorige. Dat was gewoon mijn oude pc dat ik als server ben beginnen gebruiken..
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Dat kan ik nu al zeggen. Fractal Design R2 XL. Zonder problemen plaats voor 12 schijven. Ik ben nu aan het proberen mijn case aan te passen zodat er 16 in kunnen. Maar helaas verkoopt fractal design geen extra HDD cages meer voor die case. Dus ben op zoek in de 2de hands markt..
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Oh en ben ook wel benieuwd wat het stroomverbruik is bij jullie, of staat jullie unRAID server niet 24/7 op ?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
En verder ook wel benieuwd welke dockers jullie allemaal draaien ? En maken jullie aparte shares voor films en series, of één grote share ?

Zit zelf nog op een Synology systeem, maar in de toekomst wellicht een unRAID systeem, ben me dus wat aan het oriënteren. Zal wellicht wel wat aanpassen worden want van plug-and-play naar iets minder plug-and-play ;) maar dat zou geen probleem mogen zijn want leef dag in dag uit in een terminal venster :D

Nu totaal geen idee welke kast, CPU, PSU, ... ik zou moeten kiezen want zelf nog nooit zelf een systeem in elkaar gestopt. Niet dat dit me afschrikt.

Wel heb ik het volgende;
  • 8 maal 4TB Seagate Ironwolf schijven
  • daar zou dus nog een parity schijf bij moeten komen, wellicht 6 TB of wellicht nog beter een 8 TB
  • kast zou tot maximaal 12 schijven (11 + Parity) moeten kunnen bevatten + 2 SSD's
  • systeem zo stil als mogelijk, mijn Synology DS2413+ maakt nauwelijks lawaai
  • misschien twee SSD schijven, één voor cache (hoe groot moet die dan zijn ?) en één als download schijf
  • Dockers op de Synology heb ik nu Sonarr, Radarr, SabNZBD en Watchtower. Eventueel ook iets als Plex of Emby in de toekomst. Trouwens geen idee hoe Watchtower op een unRAID systeem werkt, Watchtower controleert periodiek andere dockers en werkt die automatisch bij als er een nieuwe versie is.

Dus vooral storage maar toch ook een aantal apps draaiend.

Vermoed dat je op een gewone unRAID installatie toch nog één en ander bij moet installeren om een mooi werkend systeem te krijgen ?