• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Nope. Enkel unraid op een stick het os en meer is het niet.. Uiteraard moet je wel enkele instellingen doen. Op unraid site staat dit mooi uitgelegd.

Ik gebruik geen dockers momenteel. Enkel storage. Geen cache schijf. Momenteel dus 12 harde schijven. Parity is een Red van 8TB. Dan nog mix van schijven tussen de 2 en 6 TB. 44TB aan storage. Nog 11.8 tb vrij. Ik heb momenteel 10 shares. Dat is sowieso gemakkelijke voor omwille aparte scrappers voor films, series, muziek, ..

Stil heb je zelf in de hand. Je kan natuurlijk de bak ergens zetten waar je er minder last van hebt. Staat bij mij in bureau. Daar hoor ik hem beetje. In leefruimtes niet.

Ik heb geen ssd’s. Misschien dat ik later wel eens een cache installeer als ik een extra hdd cage vind voor mijn.

Ik heb een supermicro moederbord. Dus speciaal voor servers. Ik heb ook een extra sas controller gekocht waardoor ik tot 20 harde schijven kan plaatsen. Maar daarvoor is mijn case m klein 😝

Als je extra sas controllers koopt best kijken op unraid site om te weten welke compatibel zijn.

Case.. hoe groter hoe beter he. Vooral als je een stille wil. De mijne staat trouwens op zo’n meubelverhuizer. Mijn vroegere case, een coolermaster stacker stond op wielekes. Ferm gemakkelijk als je veel harde schijven hebt..

Hot swap kan gemakkelijk zijn. Maar kost natuurlijk meer. Ik heb er nu 1tje en das wel gemakkelijk als je een schijf wil vervangen.

Mijn server staat 24/7 op. Zet enkel uit als ik op reis ben. Geen flauw idee van het verbruik. Zou dat eens moeten testen. Ik heb trouwens ook een ups voor als elektriciteit uitvalt..

In elkaar steken is gemakkelijk. Ik heb al vele cases in elkaar gestoken en ik ben geen IT’er. Op site van unraid kan je tips vinden voor moederbord, cpu, psu, case, ... Genoeg voorbeelden daar.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Waarom geen FreeNas hier?
Komt een zelfbouw UNRAID server zoveel goedkoper uit dan een Synology?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Cache schijf is Overbodig.
Mischien ook overwegen om met grotere schijven te werken? Wat is je reden om met zo een kleine schijven te werken?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Als je de ruimte hebt... Ik kijk naar de prijs per tb. Dan zit je nu rond de 4 a 6 tb schijven. Voor parity koop je dan een grotere voor beetje toekomst gericht te denken.

Freenas is idd waardig alternatief. Ik heb betaald voor mijn unraid. Lang geleden zelfs waardoor ik unlimited harde schijven kan plaatsen. Hun huidig verdienmodel is nu iets anders.

Unraid kan je mixen in grote van hard schijven. Dat is met synology niet mogelijk dacht ik?
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bedankt voor de uitleg Sphinx. In Synology kan je ook schijfgroottes mengen, daar hebben ze hun eigen systeem voor genaamd SHR (RAID5) en SHR+ (RAID6)

@Joske, voor een 8-bay Synology betaal je momenteel rond de 1000€, haast zeker dat je daarvoor een meer performanter systeem kan bijeen zoeken voor unraid. Ik zeg denk, want nog niet rondgekeken voor case, CPU, voeding e.d.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bedankt voor de uitleg heren 😉

Ik vraag me af waarom jullie zoveel opslagruimte nodig hebben?
Als amateur fotograaf heb ik door de jaren heen een berg aan foto en videomateriaal verzameld. Hier bovenop komt dan mijn verzameling muziek en films erbij, en dan nog kom ik tot op heden toe met mijn een 4-bay Nas, bestaande uit 3x 8TB.

Om plaats te maken gooi ik af en toe wel eens een mindere film overboord, misschien iets dat voor jullie te overwegen valt 🤪
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zelfs topfilms gooide ik van mijn NAS zodra ik die op BD had gekocht. Maar mijn BD collectie op een NAS zetten is ondenkbaar zelfs met de ruimte die Sphinx nu heeft kom ik bijlange niet toe :)
 
Laatst bewerkt:
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Zelfs topfilms gooide ik van mijn NAS zodra ik die op BD had gekocht. Maar mijn BD collectie op een NAS zetten is ondenkbaar zelfs met de ruimte die Sphinx nu heeft kom ik bijlage niet toe :)
Klopt, de laatste keer toen ik bij jou was vond ik je collectie al zeer indrukwekkend.
Ik denk, dat de collectie intussen al tot aan de voordeur reikt 😀
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
En verder ook wel benieuwd welke dockers jullie allemaal draaien ? En maken jullie aparte shares voor films en series, of één grote share ?

Zit zelf nog op een Synology systeem, maar in de toekomst wellicht een unRAID systeem, ben me dus wat aan het oriënteren. Zal wellicht wel wat aanpassen worden want van plug-and-play naar iets minder plug-and-play ;) maar dat zou geen probleem mogen zijn want leef dag in dag uit in een terminal venster :D

Nu totaal geen idee welke kast, CPU, PSU, ... ik zou moeten kiezen want zelf nog nooit zelf een systeem in elkaar gestopt. Niet dat dit me afschrikt.

Wel heb ik het volgende;
  • 8 maal 4TB Seagate Ironwolf schijven
  • daar zou dus nog een parity schijf bij moeten komen, wellicht 6 TB of wellicht nog beter een 8 TB
  • kast zou tot maximaal 12 schijven (11 + Parity) moeten kunnen bevatten + 2 SSD's
  • systeem zo stil als mogelijk, mijn Synology DS2413+ maakt nauwelijks lawaai
  • misschien twee SSD schijven, één voor cache (hoe groot moet die dan zijn ?) en één als download schijf
  • Dockers op de Synology heb ik nu Sonarr, Radarr, SabNZBD en Watchtower. Eventueel ook iets als Plex of Emby in de toekomst. Trouwens geen idee hoe Watchtower op een unRAID systeem werkt, Watchtower controleert periodiek andere dockers en werkt die automatisch bij als er een nieuwe versie is.

Dus vooral storage maar toch ook een aantal apps draaiend.

Vermoed dat je op een gewone unRAID installatie toch nog één en ander bij moet installeren om een mooi werkend systeem te krijgen ?

Hier een unraid server , enorm content van.
Staat niet 24/24 aan, dus geen idee van stroomverbruik, msss moet ik dat toch es overwegen

Ik heb plaats voor 15 schijven, grotendeels hotswappable

Ik heb wel een cache disk en das wel degelijk aan te raden ! (dit hoeft zelfs geen ssd te zijn, tenzij je snelheid wil)
Ik gebruik de cache vooral om te downloaden !!! Waarom zou je 2x cache willen?

@Joske: het is absoluut goedkoper dan synology, das ook de reden waarom ik zo gestart ben

Best aparte shares opzetten voor films/series/fotos enz

Op zich vind ik het even plug n play als synology hoor
Echt wel

Ik heb wel dockers, en redelijk veel:
Eerst home assistant (nu op pi)
Sabnzb
Sonar,
Plex
Emby
Unifi controller (nu op pi)
Iets om disks te mounten
En nog enkele

Geen ervaring met watchtower

Installeren is gewoon klik klik :)

Dutch Vertigo Dutch Vertigo , ik snap niet dat je weggaat van unraid om de reden dat je opsomt
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Bedankt voor de uitleg heren 😉

Ik vraag me af waarom jullie zoveel opslagruimte nodig hebben?
Als amateur fotograaf heb ik door de jaren heen een berg aan foto en videomateriaal verzameld. Hier bovenop komt dan mijn verzameling muziek en films erbij, en dan nog kom ik tot op heden toe met mijn een 4-bay Nas, bestaande uit 3x 8TB.

Om plaats te maken gooi ik af en toe wel eens een mindere film overboord, misschien iets dat voor jullie te overwegen valt 🤪
Ik moet dat ook eens dringend gaan doen ... het grootste deel van m'n capaciteit van de NAS zit natuurlijk daarin. :rolleyes: 🤪
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Skank Skank welke case heb jij?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ah. Das een echt server rack. Dat verklaart veel.. Waar plaats je zoiets?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Hier een unraid server , enorm content van.
Staat niet 24/24 aan, dus geen idee van stroomverbruik, msss moet ik dat toch es overwegen

Ik heb plaats voor 15 schijven, grotendeels hotswappable

Ik heb wel een cache disk en das wel degelijk aan te raden ! (dit hoeft zelfs geen ssd te zijn, tenzij je snelheid wil)
Ik gebruik de cache vooral om te downloaden !!! Waarom zou je 2x cache willen?

...er klopt iets niet in uw bewering. Tenzij ge een gigabit verbinding hebt zal je potentieel sneller kunnen downloaden dan wat uw disken aankunnen. Het is zelf goed mogelijk dat uw raid 5 disken sneller zijn dan uw een enkele cache disk, omdat de schrijfopdracht verdeeld wordt onder de meerdere disken.
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
...er klopt iets niet in uw bewering. Tenzij ge een gigabit verbinding hebt zal je sneller kunnen downloaden dan wat uw disken aankunnen. Het is zelf goed mogelijk dat uw raid 5 disken sneller zijn dan uw een enkele cache disk.
Je kan toch niet downloaden naar die disken? Dat doe je met een cache disk.
Op de cache disk worden ze dan uitgepakt en gerepaired.
Zodra dat done is, wordt alles naar de array geplaatst.
Dat klopt wel degelijk.

Ik heb 150 gig cache, maar das eigenlijk te weinig, 500 zou ideaal zijn, moet ik zo snel niet alles doorsturen nr array
Bovendien is je cache een tijdelijke opvang mocht je array volzitten ;)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Ah. Das een echt server rack. Dat verklaart veel.. Waar plaats je zoiets?

In mijn patchkast...
Zal es foto nemen woensdag

Sphinkx, een cache disk is trouwens echt een must bij unraid, geloof me, je zal niet weten hoe makkelijk dat is
heb je echt geen oude disk daarvoor?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ik heb er een 600 tal
Doe bij maar maal 7 (zeven ja) :oops:

Dacht al dat jij een rack model had Stijn. Gaat bij mij helaas niet lukken, want geen plaats daarvoor. NAS staat nu in de eetkamer in een hoek waar ook mijn UniFi spullen staan. Gelukkig ver genoeg van mijn TV zodat ik daar nul komma nul last van heb. Vandaar ook op zoek naar een stille server.