• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Vergelijkende demonstratie cinedream

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Mooi zo, al 5
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Volgende keer eerst een doodle opstellen met data? Had graag geweest en ging je wel aan 10 mensen hier geraken.

Ik zit in centerparcs
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nuja, ik kan niet maanden op voorhand zeggen welke weekends ik vrij ben. Deze datum was zowat de enige die voor Werner en ik paste tot het einde van het jaar.

Tegen december heb ik zicht op de planning van januari en dan had een Doodle ook weinig zin gehad lijkt mij..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Als je dat van vooraf zegt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
@demon Kan dit eventueel in een mailinglijst opgenomen worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The Luggage

New Member
21 dec 2014
9
0
4
Ik zou me hierbij ook willen aanmelden, indien de nadruk effectief op beeld ligt. Ik kon helaas niet aanwezig zijn op de HCH en ik hoop mijn schade toch een beetje te kunnen inhalen.

Ik zou graag de daylight schermen eens aan het werk zien, waarbij een vergelijking met andere schermen altijd interssant is. Verder zou het mij interesseren om te vergelijken tussen HDR aan en uit (SDR) en bredere colorspace (Wide Color Gamut) al of niet geactiveerd. Om zo eens te zien wat voor een concreet verschil in beeld de extra mogelijkheden van UHD-Blu ray nu al dan niet geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Super, bij deze ben je aangemeld. Ik hoop binnenkort het tijdstip en de plaats te kunnen posten, Werner is dit aan het bespreken met zijn collega's.

De nadruk zal zeker op beeld liggen, ik denk niet dat er geluid aanwezig zal zijn. Verschil tussen sdr en hdr ben ik ook benieuwd naar, ik hoop dat dit mogelijk zal zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The Luggage

New Member
21 dec 2014
9
0
4
Ik moet helaas opnieuw afmelden, ik heb pas vernomen dat ik op 13 november familiale verplichtingen heb waar ik niet onder uit kan
2639.png


Mochten jullie de gelegenheid hebben om nadien wat van jullie vaststellingen te delen op het forum, dan lees ik ze graag.

Voor de vergelijking van het daylight scherm met een gewoon scherm, lijkt het mij alvast handig om ook enkele scenes af te spelen met witte wolken en/of lichtblauwe lucht en/of een sneeuwlandschap. Dat is een goede test om op "sparkles" te testen.

Veel plezier bij de meeting!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
The Luggage zei:
Ik moet helaas opnieuw afmelden, ik heb pas vernomen dat ik op 13 november familiale verplichtingen heb waar ik niet onder uit kan
2639.png


Mochten jullie de gelegenheid hebben om nadien wat van jullie vaststellingen te delen op het forum, dan lees ik ze graag.

Voor de vergelijking van het daylight scherm met een gewoon scherm, lijkt het mij alvast handig om ook enkele scenes af te spelen met witte wolken en/of lichtblauwe lucht en/of een sneeuwlandschap. Dat is een goede test om op "sparkles" te testen.

Veel plezier bij de meeting!
Ai, dat is als organisator best jammer dat je niet van de partij kan zijn
2639.png
Is de plaats en het tijdstip intussen al vastgelegd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ben de organisator, en ik zal wél aanwezig zijn
1f609.png


Het zal in Wijnegem doorgaan, zelfde locatie als de HCH. Afspraak om 13uur!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
nielvm zei:
Ik ben de organisator, en ik zal wél aanwezig zijn
1f609.png


Het zal in Wijnegem doorgaan, zelfde locatie als de HCH. Afspraak om 13uur!
Erg vreemd, die naamswisselingen hier
1f62e.png
Prima locatie en uur
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ook op htforum geplaatst
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cinedream

Dealer
Dealer
21 feb 2013
66
4
12
Alvast een paar foto's van de setup voor morgen
 

Bijlagen

  • IMG_2534.JPG
    IMG_2534.JPG
    30,7 KB · Weergaven: 27
  • IMG_2537.JPG
    IMG_2537.JPG
    31,3 KB · Weergaven: 23
  • IMG_2536.JPG
    IMG_2536.JPG
    35,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ben alvast héél erg benieuwd
1f604.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Het was een zeer aangename ervaring en we hebben weeral iets bij kunnen leren. Het was wel een berg informatie dus hoe we dat in een verslag moeten gaan zetten??

In ieder geval bedankt aan cinedreamteam om zo een event te willen organiseren en daar tijd voor te maken.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ok, ik zal proberen om mijn ervaringen neer te pennen. Ook van mij uiteraard veel dank voor het cinedream team om dit op zo korte tijd zo deskundig in elkaar te zetten, proficiat!


Er stonden dus 3 Epson tw9300 projectoren naast elkaar te spelen op 3 verschillende schermen. Een kingpin met gain 1.0, een xtremscreen daylight met gain 0.9 en een xtremscreen met gain 2.0.

Het eerste halfuur of wat hebben de 3 projectoren gewoon een testbeeld weergegeven met een foto van een vijftal mensen. Hun kleren zijn in de 3 hoofdkleuren en de 3 secundaire kleuren. Meteen kan je het verschil in de schermen zien. Als het omgevingslicht aan was, kon je amper naar het kingpin scherm kijken. De xtremscreen schermen toverden dan nog een respectabel beeld tevoorschijn. Vooral het 2.0 gain scherm geeft nog behoorlijk goed met redelijk wat omgevingslicht. Het nadeel hiervan is dat dit scherm een kleinere kijkhoek heeft (in hoeverre dit een nadeel is) en toch wel wat schittering in het beeld heeft.

Over die schittering in het beeld is er na de beurs heel wat geschreven. Met name in de lichtere regionen van het beeld is dit voor mij duidelijk zichtbaar. Nu, de opstelling van de projectoren in de demonstratie is hiervoor niet optimaal. Met de projector recht voor het scherm krijg je namelijk veel gemakkelijker dit negatieve effect. De meesten van ons hebben hun projector echter boven hen hangen, waardoor je dit effect minder ziet door een andere invalshoek van het licht op het scherm.

Voor mensen die hun omgevingslicht niet kunnen beheersen, zijn de xtremscreen schermen dus zeker een mooie oplossing. Dan maar het licht uit en kijken of ze ook een meerwaarde bieden in een batcave.

Hier valt voor mij het scherm met 2.0 gain meteen af. De schitteringen in het scherm worden mij dan echt te storend. Tussen het xtremscreen scherm en het kingpinscherm is er ook zeker merkbaar verschil. Dankzij het xtremscreen scherm wordt het beeld contrastrijker en zijn de zwarte balken boven en onder een stukje zwarter. Is dit het prijsverschil waard? Moeilijk te zeggen.

Voor een xtremscreen scherm betaal je toch ongeveer €1000 meer. Je merkt duidelijk verschil, maar iedereen zal voor zichzelf moeten uitmaken of dit het verschil waard is. Als op het kingpinscherm de 4k E-shift met lichte enhancement aanging, vond ik het beeld overall beter dan het xtremscreen scherm waar dit nog uit stond. Uiteraard wordt het xtremscreen beeld ook terug beter als je deze settings daar toepast, maar ik wil enkel aangeven dat voor mij persoonlijk bepaalde instellingen een groter effect kunnen hebben dan het scherm. Let wel, dit verhaal geldt voor mij enkel in een niet-licht gecontroleerde omgeving.

De demo ging verder met het verschil tussen frame interpolation aan en uit. Persoonlijk heb ik hierin weinig verschil gemerkt, dat zal ik tzt zelf eens groniger moeten testen.

Dan kwam het verhaal van HDR. Voorlopig nog redelijk ingewikkeld (zie review Werner over de TW9300) en eigenlijk nog niet WAUW op een projector. 4k ziet er gestoken scherp uit, ook al zijn die geen native 4k-projectoren. Het bredere kleurenspectrum geeft ook verbetering, maar de HDR is (als ik het goed begrepen heb) een alles-of niets verhaal. Door de 10-bit kleurendiepte geeft dit nog een redelijk somber beeld, hoewel er in principe "meer kleuren" getoond worden. Ik onthoud dat het wachten is op een bron die de 4k en breder kleurenspectrum kan weergeven, zonder dat de HDR hierbij nodig is.

De prestatie van de epson overall is mij toch wel bijgebleven. Met 4k e-shift en wat enhancements zet deze projector toch wel een héél mooi beeld neer. Dat de projector een breder kleurenspectrum, 4k en hdr aankan, is alleen maar positief voor de toekomst. Twijfel twijfel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The Luggage

New Member
21 dec 2014
9
0
4
Vooreerst bedankt aan Werner en zijn collega’s voor de organisatie, de ontvangst en de uitgebreide uitleg. Het was zeer aangenaam en leerrijk. Ook bedankt aan Niel om het mee te organiseren. Hierbij mijn ervaringen.

Het was de eerste keer dat ik de Epson 9300 zag en dat viel heel erg goed mee. De eerste lcd die ik echt zou overwegen als alternatief voor JVC en Sony. Met de e-shift aan en de enhancement (super resolutie?) lichtjes geactiveerd gaf het een zeer mooi plaatje. Prijs-kwaliteit kan je volgens mij moeilijk beter doen momenteel. Dit belooft ook veel goeds voor de nieuwe Epson LS10500.

Het Xtremscreen daylight 0.9 was wat mij betreft ook een succes. Ik heb ervaring met een Black Diamond 1.4 en ik vond dat een goed scherm voor in de woonkamer, maar de sparking/schittering in de lichte scenes (blauwe lucht, sneeuw) was een minpunt. De sparkling was duidelijk minder aanwezig bij de Xtrem, ik moest echt dichter bij gaan en op zoek gaan om het te zien. Ik heb ook niets gemerkt van hotspotting of een te beperkte kijkhoek. Ondanks de lagere gain, kreeg de Epson het scherm voldoende helder, ook met de lamp opEco-stand.

Als je een ruimte hebt die niet perfect te verduisteren is of die lichte muren of een licht plafond heeft (de meeste woonkamers dus), dan zou ik zeker wat verder sparen en een Xtrem nemen in plaats van een matwit scherm. Je haalt dan echt veel meer uit je projector.

Heb je een batcave, dan is de keuze tussen een Xtrem daylight of een matwit scherm voor mij wat minder evident. Het Xtrem scherm geeft een duidelijk hoger contrast en minder strooilicht, maar of dat de meerprijs in een batcave waard is, moet ieder voor zichzelf uitmaken. De sparkles op de Xtrem waren zoals gezegd helemaal niet storend, maar ze waren er nog wel een klein beetje. Als je daar echt heel erg gevoelig voor bent, dan kies je in een batcave misschien beter vooreen matwit. In ieder geval zou ik iedereen met een batcave die een nieuw scherm wil kopen, aanraden om toch ook eens het Xtrem te testen. Je gaat er best niet zo maar van uit dat een matwit scherm de beste keuze is.

Het 2.0 scherm gaf mooi helder plaatje met veel licht. De nadelen die je bij zo’n hoge gain verwacht (sparkling, hotspot, beperkte kijkhoek), vielen goed mee. Maar dit lijkt mij toch niet echt bedoeld voor gebruik in de gemiddelde HT-ruimte of huiskamer.

Ik zag de frame interpolation meteen toen ze werd opgezet op de laagste stand en dat zag er voor lij “niet zoals een film” uit. Absoluut nuttig voor sportbeelden, maar wat film betreft en ben ik momenteel nog te veel geconditioneerd door de 24 frames waar men in de jaren ’20 van de vorige eeuw (noodgedwongen) voor heeft gekozen. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk. Ik heb wel begrepen dat de frame interpolation van Epson niet meteen de beste is die er op de markt is. Om mij te overtuigen van het nut ervan in een film, zou ik het eens moeten testen op een projector waar het nog beter werkt (Sony?) en met films die ik heel goed ken.

HDR was moeilijk te testen. Om echt te tonen wat de mogelijkheden van HDR zijn, zal je volgens mij voorlopig moeten terugvallen op een heldere flatscreen zoals de Sony ZD9. Hopelijk komt er snel een manier om op projectoren makkelijk een correcte 4K + Wide Color zonder HDR te krijgen.Een vergelijking tussen dat laatste en een standard blu ray lijkt mij interessant om te zien wat het bredere kleurenspectrum nu juist toevoegt.

Nogmaals aan de organisatie voor een zeer boeiende namiddag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Via deze weg wou ik het gehele team achter Cinedream van harte bedanken om op een zondag dit allemaal mogelijk te maken
1f44d.png
1f44d.png
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cinedream

Dealer
Dealer
21 feb 2013
66
4
12
Dank aan jullie voor het leuke gezelschap, ik durf al eens wat doordrammen eens ik op dreef ben dus hopelijk duurde het allemaal niet te lang
1f609.png
Het was in ieder geval een zeer leuke dag waarbij jullie hopelijk hier en daar weer iets nieuws hebben opgestoken. In bijlage nog wat foto's
 

Bijlagen

  • 20161113_132036.jpg
    20161113_132036.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 13
  • 20161113_131801.jpg
    20161113_131801.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 12
  • 20161113_131200.jpg
    20161113_131200.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 14
  • IMG_0034.JPG
    IMG_0034.JPG
    3,9 MB · Weergaven: 39
  • IMG_0012.JPG
    IMG_0012.JPG
    4,4 MB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt door een moderator: