• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelfbouw center speaker

Kijk uit naar de weg die je gaat afleggen bij het bouwen van de filter. Heb er geen verstand van ( nou ja weet heel basic wat het is ) maar lijkt me wel schitterend om de bouw van een zelfbouw speaker te kunnen en mogen volgen.   Vermoed dat er ook h

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is al bij al nog het "gemakkelijke" werk. Het filter bouwen lijkt mij een pak moeilijker...
Maar nee gij. Dat is alles behalve moeilijk. Als je door hebt welke component voor wat dient dan is het allemaal veel duidelijker. Bekijk het zo: Een spoel laat graag lage frequenties door en houdt dus hogere frequenties tegen. Hoe hoger de frequentie hoe meer weerstand een spoel heeft. Een condensator werk net omgekeerd. Hoe lager de frequentie, hoe hoger de weerstand van een condensator. Een weerstand heeft geen last van verschillende frequenties. Die heeft een vaste waarde. De relatie tussen weerstand en stroom is de volgende: U = I x R ofwel I = U/R Waar I = stroom, U is spanning en R is weerstand. Voor vermogen zit het zo: P = U x I Met P dus het vermogen. Hieruit kan je dus afleiden dat het vermogen afhankelijk is van de weerstand. P = U x U/R ofwel P = U^2 / R P = I^2 x R Als je dus een wisselende weerstand hebt afhankelijk van de frequentie (bij spoelen en condensatoren) kun je dus ook zien dat die componenten, afhankelijk van de frequentie, een wisselend deel van het vermogen van de luidspreker wegsnoepen. En zo bouw je dus een filter. Zet je dus b.v. een spoel voor een luidspreker zal die met een toenemende frequentie een hogere weerstand krijgen. (<- dat is verwarrend maar het klopt wel) Omdat de spoel een hogere weerstand krijgt, komt er een groter deel van de totale spanning over de spoel te staan en minder over de luidspreker. Tot op het punt dat bijna alle spanning over de spoel staat en niks meer over de luidspreker. Zo kan je zien dat U^2/R =P op de luidspreker bijna 0 is en de luidspreker dus geen geluid meer produceert. Zo bouw je dus een eerste orde LP filter.

Ik gebruik de cirkelgeleider van festo. Hiermee kan je echter geen kleine cirkels mee maken, waardoor ik voor de mid en tweeter eerst een grotere mal heb moeten maken voor de inzinking uit te frezen. Het eigenlijke gat hoeft niet zo nauwkeurig en heb ik met de wzaag uitgehaald.

Voor het filter heb ik al enorm veel ingelezen en bijgeleerd, hopelijk voldoende
263a.png

Hier valt veel te leren over het maken van een cirkelgeleider.   Ik moet een nieuwe maken want ik heb een nieuwe frees gekocht en die heeft andere afmetingen dan de vorige.

@rho: dat is inderdaad een gemakkelijke verwoording van een filter.

Ik moet vooral eens achterhalen of ik met mijn huidige apparatuur de impedantie kan nameten of ik hiervoor bijkomende spullen nodig heb...

Hier valt veel te leren over het maken van een cirkelgeleider.

Ik moet een nieuwe maken want ik heb een nieuwe frees gekocht en die heeft andere afmetingen dan de vorige.

Als ik nog vaak ga zelfbouwen, ga ik ook eens zelf een cirkelgeleider maken. Kleinere cirkels kunnen maken zou een groot voordeel zijn...

Ja, voor het frezen van tweeters en kleinere middentoners is het haast onontbeerlijk.

Nu dus gedaan met een mal, maar daar kruipt veel tijd in...

En je kan niet snel effe bijstellen als de afmetingen van je drivers net iets verschillen van de technische tekening.

@rho: dat is inderdaad een gemakkelijke verwoording van een filter.

Ik moet vooral eens achterhalen of ik met mijn huidige apparatuur de impedantie kan nameten of ik hiervoor bijkomende spullen nodig heb...
Bij een bestaand ontwerp is dat toch niet nodig. Of je moet een fout maken in het filter natuurlijk .... mja, misschien toch effe op zelfbouwaudio kijken voor meer uitleg.
1f609.png

Nee, de middriver is een andere als in het ontwerp (SDF ipv SD). Ik moet dus zelf gaan nameten en aanpassen...

Wat is het verschil tussen de SD en de SDF? Misschien is het niet eens nodig het filter aan te passen. Ik weet dat TB veel drivers heeft aangepast van neodymium naar conventionelere magneten. (omdat neodymium erg duur was geworden) De drivers zouden gewoon uitwisselbaar moeten zijn.

De start ziet er alvast veel belovend uit en zo te zien gaat het geen klein centerke worden
263a.png
Blijf vooral foto's van het mooie werk trekken, wat dit zegt zoveel meer dan woorden, succes.

Het verschil met de SD versie van de middriver, is het impedantieverloop. De SDF loopt veel hoger op naar de hoge tonen, wat m.i. toch wel een verschil zal maken in het filter.

Dit is al bij al nog het "gemakkelijke" werk. Het filter bouwen lijkt mij een pak moeilijker...   De zilverkleurige is inderdaad de mid.
Alles zal staan of vallen met filter denk ik, zowel theoretische berekening als praktische uitvoering + vele uurtjes luistertesten & bijstelling. De drivers in een rechthoekige houten kist steken lijkt me slechts het begin
1f609.png

Filter wordt inderdaad nog zeer belangrijk!   Jah, "rechthoekig houten kist"... Zo lijkt het wel. Het lijkt ook zo simpel te zijn. Bijna niet in te beelden dat hier meer dan 10 uren werk in gegaan zijn...    
P1080946_2000.jpg
Tunnel + bracing    
P1080949_2000.jpg
Baffle helemaal uitgefreesd  
P1080951_2000.jpg
Tunnel passthrough voor de mid    
P1080954_2000.jpg
Binnenkant    
P1080957_2000.jpg
Met drivers    
P1080963_2000.jpg
Vergelijking met focal cc800

Das groter dan je zou denken!

Wat is dat bovenste ding int midden?

En die passthrough stof? Waarvoor dient. Da?

Back
Bovenaan