• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

beste speakers op Pioneer VSX-924

bullitt

Member
5 dec 2014
55
0
9
Beste leden,

ik heb onlangs een nieuwe versterker aangeschaft, namelijk de Pioneer VSX-924 in vervanging voor mijn oudere Harman Kardon AVR255. Als speakers heb ik de Canton movie 125MX en als subwoofer de Harman Kardon TS-11.

Over het algemeen ben ik vrij tevreden van het geluid en van de meer dan potente subwoofer, maar toch heb ik soms het gevoel dat het beter kan en helderder kan klinken. Dus met de ingesteldheid dat het altijd beter kan, stel ik de vraag of er een betere speakerset is die beter klinkt met mijn Pioneer? Ik heb eens gehoord heb dat de combinatie van een bepaald merk van speakers en versterker verschilt in geluid?

Wat raden jullie uit kennis / ervaring aan?

mvg, Alexander
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Alexander welkom. Dit soort vragen is hetzelfde als vragen ; ik heb een auto maar het kan altijd beter dus welke auto zouden jullie voorstellen
1f609.png


Mischien moet je de basis eerst aanpakken, kijken of de plaatsing van de luidsprekers tov de luisterplek wat OK is en ook kijken naar de akoestiek van de ruimte. Alhoewel je spreekt "dat het wat helderder" kan heb ik zo niet indruk dat je het op deze moment wat "schel" zou vinden. Combinaties van speakers met versterkers die een "ideale" of "specifieke" sound geven geloof ik niet zo in.


Als ik even Google op die "Canton movie 125MX" zie ik direct "melkpakjes" waar je mijn inzien niet zo veel van moet verwachten. Toch niet hetgeen de meeste leden hier gewoon zijn... Ik denk dat zowat iedere "monitor" een stuk beter zal klinken als die Canton dingen.

De vraag is : hoeveel centjes wil je eraan geven ? Monitor speakers heb je vanaf 150,- / stuk tot wel 1000,- / stuk (en meer)

VB http://hificorner.nl/speakers/boekenplank

Boston Acoustics A25 bijvoorbeeld ... niet slecht!!! voor 100,- per stuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bullitt

Member
5 dec 2014
55
0
9
Bedankt voor je reactie! Haha, terecht punt en inderdaad - achteraf gezien - een vrij algemene vraag. Ik ben echter niet volledig thuis in de audio-wereld en -termen, maar ik kan wel goed geluid onderscheiden van minder kwalitatief geluid.

Als je het zo stelt (melkpakjes) dan denk ik op zich dat deze relatief goed zijn, maar het geluid kan inderdaad beter. Het geluid is niet "schel", maar ik mis een kristalhelder geluid. Ter vergelijking, ik heb een logitech z-5500 aan mijn macbook aangesloten en vind deze persoonlijk meer helder van geluid.

Ik weet niet goed wat je met 'monitor' bedoelt?

Ik had gedacht van langzaam aan te upgraden en te verzamelen (misschien tweedehands). Persoonlijk denk ik aan maximum 200 euro per stuk.

Wat betreft de ruimte, bedoel je dan de volledige ruimte waar deze in staan of enkel de ruimte die de opstelling beslaat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Welkom Alexander!

Als een eerste test moet je eens de luidsprekers van je Z5500 nemen en deze aan je Pioneer hangen. En dan kijken wat je dan van het geluid vindt. Is het dan kristalhelder of ook niet? Is het bijvoorbeeld dan ook niet kristalhelder, dan kan het probleem (o.a) liggen aan de akoestiek van de ruimte.

Nu, met die Boston Acoustics A25 à 99 euro kan je eigenlijk totaal geen miskoop doen en dit gaat altijd beter klinken dan zowel de Logitechs als de Cantons.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
bullitt zei:
Ik weet niet goed wat je met 'monitor' bedoelt?

Ik had gedacht van langzaam aan te upgraden en te verzamelen (misschien tweedehands). Persoonlijk denk ik aan maximum 200 euro per stuk.

Wat betreft de ruimte, bedoel je dan de volledige ruimte waar deze in staan of enkel de ruimte die de opstelling beslaat?
Van harte welkom op ons Vlaam forum
1f609.png


Met monotor speakers wordt er in het algemeen boekenplankspeakers bedoeld. 2dehands lijkt me de ideale weg om te starten met een beperkt budget, er is zat genoeg te koop.

Met de ruimte bedoeld Jan waarschijnlijk de gehele ruimte waarin je speakers staan en de opstelling van je speakers in deze ruimte zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bullitt

Member
5 dec 2014
55
0
9
Ok, wat mijn ruimte betreft, zou ik momenteel een dikke 15 m2, maar ik verhuis binnenkort naar de kamer van mijn broer, die het huis uit is. Die ruimte is mooi vierkant en bedraagt slechts een 12 m2, maar ik kan daar de luidsprekers beter opstellen en verder van mekaar.

De luisteropstelling is als volgt: surround L en R beiden link en rechts van de luisterpositie, beiden een kleine meter van de luisterpositie verwijderd, alsook de sub ( 1 van de surrounds staat hier op). De center staat vlak voor de luisterpositie op een afstand van ongeveer 2,2 meter. Links van de center staat de front L op een afstand van 0,5 meter van de center en de front R op een afstand van 1,35 meter. Front L, R en center staan op zelfde lijn opgesteld. Dus zoals je ziet, niet ideaal en vrij dicht op elkaar, omdat de indeling van mijn huidige ruimte niet ideaal is (die van mijn broer leent zich daar meer toe, niettegenstaande de kleinere oppervlakte)

Ik zal zeker eens het voorstel van Luckske uitproberen met die logitech speakers.

Maar dus wat boekenplankspeakers betreffen (monitors) zijn deze sowieso altijd superieur? Ook al heb je een opstelling met subwoofer en melkdoos-speakers?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Alles is beter dan melkpakjes
1f609.png
Velen onder ons, including myself, hebben vroeger melkpakjes gehad, nooit meer!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bullitt

Member
5 dec 2014
55
0
9
Skank zei:
Alles is beter dan melkpakjes
1f609.png


Velen onder ons, including myself, hebben vroeger melkpakjes gehad, nooit meer!
Qua merken... Wat raad jij aan? Een forumlid raadde hierboven al de boston accoustic aan. Maar stel dat ik 2dehands op zoek ga, om meer 'bang for the buck" te krijgen. Jamo, Klipsch, Focal? Merken die ik precies telkens zie terugkomen op fora. (net zoals boston acoustics), of Definitive technology?

En hoe staat een zuil in vergelijking met een monitor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
In een zeer lage prijsklasse kan je nu eenmaal geen groots klinkende zuipspeakers verwachten, het zal eerder een veredelde boekenplankspeaker zijn met daaronder een grote voet als zuil.

Staar je aub niet blind op merken die je regelmatig ziet voorbij komen, want er is immers zoveel onbekend dat evenwel de moeite waard kan zijn. Een merk dat bv prijs/kwaliteit als starter de moeite waard is, zou bv Heco of Magnat kunnen zijn, maar er is inderdaad veel meer dan dit te scoren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Voor 200 euro/stuk ga je geen zuilen vinden hoor. Die bostons scoren goed voor wat ze zijn in die prijsklasse Anders tweedehands en budget optrekken en bv enkel 3.0 beginnen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
DefTech is zeker niet slechts (vb ProMonitor 1000 series) en speelt 100x beter als die Canton melkpakjes. Heb die verschillende jaren gehad. Echt knap spul. Een klipsch met hoorn gaat direct een stuk helderder klinken, mischien hou je wel van die "sound" want tussen verschillende luidspreker technieken & designs zit zeer zeker wel "verschil" / "smaak"


Maar in die kleine ruimte zou ik *echt* geen vloerstaandertjes gaan proppen hoor! Die maar een setje monitors/boekenplanken en dan natuurlijk een subwoofer voor filmgeweld hé. Dat is onmisbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Ik ben in bezit van de Boston A25 en A26 reeks, goede speakers, zeker gezien ik van melkpakjes kwam! Maar ik denk niet dat deze het 'heldere en scherpe' geluid hebben wat je zoekt. Deze klinken vrij warm kwa toon..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bullitt

Member
5 dec 2014
55
0
9
Skank" data-link="http://home-theater.be/topic/1141-beste-speakers-op-pioneer-vsx-924/?postID=29066#post29066"> Voor 200 euro/stuk ga je geen zuilen vinden hoor. Die bostons scoren goed voor wat ze zijn in die prijsklasse Anders tweedehands en budget optrekken en bv enkel 3.0 beginnen </woltlab-quote> Indien ik de tweedehands-weg opga zei:
DefTech is zeker niet slechts (vb ProMonitor 1000 series) en speelt 100x beter als die Canton melkpakjes. Heb die verschillende jaren gehad. Echt knap spul.

Een klipsch met hoorn gaat direct een stuk helderder klinken, mischien hou je wel van die "sound" want tussen verschillende luidspreker technieken & designs zit zeer zeker wel "verschil" / "smaak"
Deze DefTech ben ik al enkele inderdaad al enkele malen tegengekomen op fora en reviews die deze setjes aanraden voor zijn geluid/kwaliteit verhouding. Maar bieden deze het scherpe en heldere geluid die ik zoek?
<woltlab-quote data-author="demon"] Ik ben in bezit van de Boston A25 en A26 reeks, goede speakers, zeker gezien ik van melkpakjes kwam! Maar ik denk niet dat deze het 'heldere en scherpe' geluid hebben wat je zoekt. Deze klinken vrij warm kwa toon.. [/QUOTE] Hmm, ik heb eens die Boston bekeken en ziet er eerst en vooral erg mooie set uit, maar qua sound kan ik daar niet over oordelen. Ik heb wel het gevoel dat jullie begrijpen naar waar ik op zoek ben. Zijn er dan enige speakers die jullie kunnen aanraden?

jvanhambelgium raadde reeds Klipsch met hoorn aan..? Ik weet niet goed welke daar dan mee bedoeld worden? Zijn er nog andere fabrikanten die dergelijk helder geluid typeert? Ik zoek dus inderdaad een helder geluid, waar je het glas bijvoorbeeld echt kan horen breken, zoals het thuis klinkt, als je moeders mooiste porselein laat kletsen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
De raag is, ben je wel op zoek naar helder geluid of mis je gewoon detail. Grotere speakers gaan zoiezo meer en helder klinken.. Moest ik jou zijn, zou ik eens enkele goeie audio zaken aflopen (nee geen mediamarkt...) en paar merken beluisteren... Eventueel eens m&g's doen en ondertussen sparen

Wij kunnen moeilijk een budget vr jou bepalen he.

Wat is je totaal budget nu en hoever wil je gaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bullitt

Member
5 dec 2014
55
0
9
Skank zei:
De raag is, ben je wel op zoek naar helder geluid of mis je gewoon detail. Grotere speakers gaan zoiezo meer en helder klinken.. Moest ik jou zijn, zou ik eens enkele goeie audio zaken aflopen (nee geen mediamarkt...) en paar merken beluisteren... Eventueel eens m&g's doen en ondertussen sparen

Wij kunnen moeilijk een budget vr jou bepalen he.

Wat is je totaal budget nu en hoever wil je gaan?
Dat is inderdaad een goede vraag.. Wat ik van geluid verwacht, is inderdaad een degelijk niveau van detail. Waarbij het ééne geluid de ander niet vervaagt. Bijvoorbeeld soundtracks, vocals of effecten die iets op de achtergrond verdwijnen door een drukke scene. Of een center speaker die te heersend is. Ik verwacht ook dat "glashelder" geluid, maar tegelijkertijd degelijke lage frequenties, zonder dat de één moet inboeten voor de ander. Ik weet niet hoe ik het nog moet stellen.. Vrij moeilijk uit te leggen. Snap je wat ik bedoel? :p Ik ben bereid max 200 per speaker uit te geven. Ik ben nog student en vind dat al heel wat :p Verduidelijk wat je bedoelt met de vraag hoever ik wil gaan..?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Die overheersende center is meer een afstelling op de versterker dan de speaker zelfs. Tenzij je merken/types door elkaar gaat mixen.

Dit een set die volgens mij wel z'n geld waard is: http://hificorner.nl/speakers/home-cinema-speakers/center/boston-acoustics-250-pack Ik heb zelf met de 4x A25 en A255c gedraaid in m'n woonkamer met een SVS PB-2000. Momenteel staat er nog een 3.0 setje om TV te kijken.

Als je echt helder geluid wilt kun je naar Klipsch of Focal kijken.

Je mag altijd eens langskomen als je in de buurt woont. Ik heb de Boston acoustics A25 in m'n woonkamer en de KEF R serie op m'n zolder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk ook dat het best is dat je even gaat luisteren naar verschillende speakers, je lijkt me goed te weten wat je wilt en om dan nieuwe speakers te kopen die toch niet aan je verwachtingen voldoen zou jammer zijn.

bullitt zei:
jvanhambelgium raadde reeds Klipsch met hoorn aan..? Ik weet niet goed welke daar dan mee bedoeld worden?
Een hoorn luidspreker heeft een tweeter achter een hoorn staan. Te vergelijken met wanneer je roept en je met je handen het geluid wilt richten (door je handen rond je mond te houden). Een hoorn heeft hierdoor een vrij gericht geluid wat sommige als 'in your face' omschrijven en is beetje 'like it or not'. Ook dat is afhankelijk van speaker tot speaker en van persoon tot persoon Bijvoorbeeld mijn JBLs (ook hoorn speakers) zijn zeker niet in your face, maar wel direct
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bullitt

Member
5 dec 2014
55
0
9
Ik had hier nog een oud hifi-systeem staan en heb eens de proef op de som gedaan met de speakers ervan (dit is het systeem http://www.cnet.com/products/sony-mhc-wz5-mini-system/specs/) en de kalibratie van de pioneer er op los gelaten. Ik moet zeggen dat ik overtuigd ben en echt wel over moet gaan naar monitors voor de meer complete, meer gedetailleerde, heldere, krachtiger, natuurlijker geluid.

Het geluid is, ondanks het slechts de twee front speakers zijn die nu die monitors zijn, echt al een pak beter. Terwijl het karton-achtige geluid die uit die Canton's komen geen goeie diepe tonen weergeeft, meer af steekt ten opzichte van die Sony speakers.

Ter illustratie in grootte van die speakers en grootte verschil van die kleine satellieten.. Let niet op de rommel :p
 

Bijlagen

  • IMG_4849.JPG
    IMG_4849.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
bullitt zei:
Het geluid is, ondanks het slechts de twee front speakers zijn die nu die monitors zijn, echt al een pak beter. Terwijl het karton-achtige geluid die uit die Canton's komen geen goeie diepe tonen weergeeft, meer af steekt ten opzichte van die Sony speakers.
Dat is wat we hier allemaal zeiden, bookshelf speakers zullen nu eenmaal veel beter klinken dan melkpakjes! We kunnen zoveel speakers aanraden, maar het is een feit dat het meestal een persoonlijke voorkeur is, die van mij gaat uit naar het warme geluid van de Boston Acoustic A25/A26 reeks. Gezien de beperkte ruimte zou ik alvast geen floorstanders nemen, maar dus gewoon bookshelfs(monitors zoals het ook wel eens genoemd word).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ja, die satellites (melkpakjes) hebben gewoon te kleine drivers om mee te kunnen met grotere speakers en daardoor zal een (goede) boekenplank altijd beter klinken. Ik denk dat prijs/kwaliteit niet mis kan gaan met de Boston Acoustics A25 + A225C.

BA25.png




Ik weet niet of je van de buurt bent, maar je bent ook steeds welkom hier voor een M&G als je eerst nog andere speakers wilt beluisteren. Ik heb hoogstwaarschijnlijk een setje JBL Studio 530 monitors wat in de verkoop gaan (ik wacht gewoon nog even het DTS nieuws af).
 
Laatst bewerkt door een moderator: