• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Ik had dat ook gevonden :)

Die eerste send a reminder...
hoe doet hij dat dan? notify jabber?

De tweede met sonos, doet eigenlijk hetzelfde maar via sonos? (ik moet niet beide doen he)


Dan die secret file, waarvoor is dit?
Wat zet je daar dan in?

Hetgeen ik gaf, waren voorbeelden hoe zo'n notificatie kan gebruikt worden. Het één via sonos & TTS, het andere via jabber. Je kan daar zo ver in gaan als je wenst.

Betreffende de secrets file:
Deze gebruik je voor al jouw passwords, ip adressen, api-keys,.. in op te slaan zodat je deze niét in de configuratie files zelf moet zetten en dus veiliger bent.

Zoiezo split je ook best je configuratie files om het orderlijk te houden, zie:
 

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Ik krijg de melding de avond op voorhand en de dag zelf denk ik. Heb zo goed altijd mij Apple Watch aan, dus veel meldingen mis ik niet.
Wat wel handig is, is wanneer je een "patroon" hebt als je naar het werk vertrekt. Als hij dan dit patroon herkent en dan even checkt of er een afvalophaling is, kan bvb het licht in de garage even knipperen. Dan heb je een reminder "vlak voor het te laat is".
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Die notification is voldoende voor mij. En ik zie ook wel de zakken op de straat staan bij de buren, dus dat is opzich al een goeie reminder.

Heb wel gezien dat Fostplus een API heeft, dus wie wil, kan een HA component schrijven daarvoor ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Betreft deze implementatie..
Ik krijg nog een foutmelding :p
Error while executing automation automation.pmd_buiten_zetten. Invalid data for call_service at pos 1: not a valid value for dictionary value @ data['entity_id']

In het script moet ik sonos_entity toch niet vervangen he? gezien die entity dan in de automation file staat?

in de automation heb ik sonos_entity vervangen door media.player_keuken

ik heb wel de trigger anders
daar heb ik geen state en entity_id ingevuld (mss is dat de reden) maar gekozen voor time, en dan tijd ingesteld

Demon ; enig idee?
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Demon ; enig idee?

Ga naar developer-tools en klik vervolgens op states. Zoek daar in de tabel naar 'entity_id' en daar staat hoe je sonos toestel door home assistant geidentificeerd wordt. Die moet je dan gebruiken.

Bijvoorbeeld met mijn lampen is dit:
light.hue_color_lamp_2
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ga naar developer-tools en klik vervolgens op states. Zoek daar in de tabel naar 'entity_id' en daar staat hoe je sonos toestel door home assistant geidentificeerd wordt. Die moet je dan gebruiken.

Bijvoorbeeld met mijn lampen is dit:
light.hue_color_lamp_2

Ja das niet het probleem
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth



YAML:
script:
  sonos_say:
    alias: "Sonos TTS script"
    sequence:
     - service: sonos.snapshot
       data_template:
         entity_id: "{{ sonos_entity }}"
     - service: sonos.unjoin
       data_template:
         entity_id: "{{ sonos_entity }}"
     - service: media_player.volume_set
       data_template:
         entity_id: "{{ sonos_entity }}"
         volume_level: "{{ volume }}"
     - service: tts.voicerss_say
       data_template:
         entity_id: "{{ sonos_entity }}"
         message: "{{ message }}"
     - delay: "{{ delay }}"
     - service: sonos.restore
       data_template:
         entity_id: "{{ sonos_entity }}"

YAML:
automation:
  - alias: 'test'
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: input_boolean.mytest
    action:
      - service: script.sonos_say
        data:
          sonos_entity: media_player.keuken
          volume: 0.5
          message: 'Your husband coming home!'
          delay: '00:00:05'

Ik weet niet wat ik misdoe maar ik heb letterlijk dit staan
Alleen staat er nog bij mn automation trigger onder entity_id
van
naar
voor


en das leeg

Geen idee of ik ook juist test, maar ik schuif in het overzicht gewoon die automatisatie eens aan

edit: ik zie wel in het script dat hij overal de " verandert in ' behalve bij delay
is dat de oorzaak?
 
Laatst bewerkt:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Jij gebruikt dat al? en laat het voorlezen? Kun je dat even toelichten in het google home topic ;)
Da weet ik niet. Siri kan notifications voorlezen, dus ik dacht dat Google Assistant dat ook zou kunnen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik heb het zelf eens getest. De service voor TTS die je gebruikt in jouw script is voicerss_say. Die component moet geladen en geconfigureerd zijn. Je hebt daar een API key voor nodig. Ik heb de google_translate TTS service gebruikt, maar dit moet je dan wel aanpassen in het script.
En de base_url configureren is ook belangrijk voor de TTS service. Anders werkt het ook niet.

De HTTP component moet ook actief zijn om die TTS gegenereerde MP3'tjes te kunnen serven aan uw Sonos speaker, dus dat moet in uw config staan.

Daarom is documentatie lezen zeer belangrijk. En uw log file. Heb er ook ff achter moeten zoeken gewoon omdat niet goed gelezen had dat er een TTS service moet actief staan, maar de logs wezen mij op mijn fout.
En die HTTP component heb ik zelf mogen uitvogelen omdat de documentatie daar niks over zei. Dusja, HA heeft een best stijle leercurve dus je zult tijd moeten investeren om het onder de knie te krijgen.

Ben er ook een klein uurtje mee bezig geweest om dit voorbeeld werkend te krijgen, dusja als leek zal daar waarschijnlijk minimaal dubbel zo lang over doen.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
HA heeft een best stijle leercurve

cms-learning-curve_0.png


Vervang hier drupal door Home Assistant :)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik heb het zelf eens getest. De service voor TTS die je gebruikt in jouw script is voicerss_say. Die component moet geladen en geconfigureerd zijn. Je hebt daar een API key voor nodig. Ik heb de google_translate TTS service gebruikt, maar dit moet je dan wel aanpassen in het script.
En de base_url configureren is ook belangrijk voor de TTS service. Anders werkt het ook niet.

De HTTP component moet ook actief zijn om die TTS gegenereerde MP3'tjes te kunnen serven aan uw Sonos speaker, dus dat moet in uw config staan.

Daarom is documentatie lezen zeer belangrijk. En uw log file. Heb er ook ff achter moeten zoeken gewoon omdat niet goed gelezen had dat er een TTS service moet actief staan, maar de logs wezen mij op mijn fout.
En die HTTP component heb ik zelf mogen uitvogelen omdat de documentatie daar niks over zei. Dusja, HA heeft een best stijle leercurve dus je zult tijd moeten investeren om het onder de knie te krijgen.

Ben er ook een klein uurtje mee bezig geweest om dit voorbeeld werkend te krijgen, dusja als leek zal daar waarschijnlijk minimaal dubbel zo lang over doen.

Ik gebruik reeds die google translatE.

Wat is die base_url?
Die http component in welke config?
Ik doe niks anders dan de log file bekijken.
De log zegt iets over mijn identity, daar lees ik ook de error...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Lees deze documentatie nog eens goed door.
HTTP component: https://www.home-assistant.io/integrations/http/ (base URL wordt hier uitgelegd)
Google TTS: https://www.home-assistant.io/integrations/tts/ (belang van http component en base url wordt hier uitgelegd)

Er is maar 1 config file, maar je kunt die gaan uitsplitsen in meerdere files. In jouw basis file is makkelijkst om te beginnen.
En zorgt dat je dat de goeie service naam aanspreek voor je TSS, want in de code die je geplakt hebt, staat nog voicerss_say i.p.v. google_translate_say.

Een post eens de de error log dan. Want een fout over identity kan over en vanalles en nog wat gaan...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Will do
Die service voor tss staat zeker reeds op google, is enkel mis in die copy paste

De error log heb ik reeds gepost toch?
Error while executing automation automation.pmd_buiten_zetten. Invalid data for call_service at pos 1: not a valid value for dictionary value @ data['entity_id']


Ik zie trouwens niet echt een file, is allemaal in een gui
die zal wel wegschrijven naar die file
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Volgens mij klopt er iets niet met de syntax van uw YAML. Maar is moeilijk te zeggen zonder te zien wat je precies gedaan hebt.
En 1 spatie teveel of te weinig en uw syntax is naar de botten, dus het belang van een goeie editor is belangrijk. Ik gebruik zelf Sublime Text, want die herkent Yaml.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Moet ik in dat script,: entity id al mijn sonos entity al invullen nee toch he?
Dat wordt ingevuld door de automatisatie?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik probeer ook es een makkelijke

10 min voor zonsondergang moet lichten hal aan

bij de offset typ ik "-00:10:00"
Message malformed: offset '-00:10:00' should be format 'HH:MM' or 'HH:MM:SS' for dictionary value @ data['trigger'][0]['offset']

die min mag toch voor de 0? hoe kan ik anders zeggen vroeger/later
staat ook zo op hun site
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zelfs mn harmony hub toevoegen lukt nog niet :p

Ik vind ook nergens die configuration.yaml

Ik denk dat ik toch best dit ff samenbekijk :p