• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Snap niet goed wat je aan het doen bent. Alles begint bij de configuration file.
Dat script moet je idd niet aanpassen. Dat script roep je op van uit de automation en dan geeft je daar parameters aan mee.
Ben jij bezig in de front end van home assistant misschien? Of ben je zelf YAML aan het schrijven met een teksteditor?

Een offset definieer ik zonder quotes, dus zo:
Code:
offset: -00:45:00
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Snap niet goed wat je aan het doen bent. Alles begint bij de configuration file.
Dat script moet je idd niet aanpassen. Dat script roep je op van uit de automation en dan geeft je daar parameters aan mee.
Ben jij bezig in de front end van home assistant misschien? Of ben je zelf YAML aan het schrijven met een teksteditor?

Een offset definieer ik zonder quotes, dus zo:
Code:
offset: -00:45:00

Das idd allemaal vreemd.
Zelfs mn lichten gingen niet aan

Misschien wel in frontend ja, who knows :p
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Misschien wel in frontend ja, who knows :p

Negeer de frontend, leer yaml config files schrijven.. Als je alles via een frontend wilt doen, is HA niét de oplossing hoor.

In config.yaml:
YAML:
# scenes
scene: !include scenes.yaml
# switched
switch: !include switch.yaml

# sensors prediction
sensor: !include sensor.yaml

# notify
notify: !include notify.yaml

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
light: !include lights.yaml

remote:
  - platform: harmony
    name: Media Room
    host: !secret harmony_ip

Die files maak je gewoon aan in de root dir van je HA installatie én daar zet je jouw instructies in die je wenst.

Zo blijft jouw config.yaml overzichtelijk en weet jij in welke file je voor wat moet zijn.

Betreffende harmony: Update firmware via app naar de laatste nieuwe versie, negeer instructies als 'zet debug mode aan', die zijn niet goed meer. Als alles goed is, zal HA harmony bij een restart uitlezen en kan je ermee aan de slag.

YAML:
###### Harmony ######
- platform: template
  switches:
        internet_radio:
          friendly_name: Internet radio
          value_template: "{{ is_state_attr('remote.bedroom', 'current_activity', 'Internet Radio') }}"
          turn_on:
            service: remote.turn_on
            data:
              entity_id: remote.media_room
              activity: '40101642'
          turn_off:
            service: remote.turn_ff
            data:
              entity_id: remote.media_room
              activity: '-1'
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dit eens heroppakken zie uhum, wordt weer zoeken, eerst es vinden hoe ik aan die config files kan
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Aha zeer handige video

Nu weet ik hoe ik makkelijk aan de files kan... of via de configurator of via samba

Hoe doen jullie dit?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Demon hoe doe jij dit?

Er is nog een addon "IDE" die dit mogelijk maakt, en waarschiujnlijk nog vele
Ik krijg echter een vreemde pagina, als ik de configurator open https://ibb.co/4T7bFkR
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Demon hoe doe jij dit?

Omdat ik zo geniaal was om mijn docker opslag folders geen networkshare te maken en omdat ik te tam ben om dat allemaal opnieuw te doen.. log ik simpelweg in op mijn NAS en gebruik ik de ingebouwde editor voor mijn config-files aan te passen. Ik hoop echt dat je een fysieke folder op jou device hebt aangemaakt waar je de docker configs opslaat.. anders ben je gekloot bij een docker image update.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
ik gebruik geen dockers
ik gebruik hass.io en addons

feitelijk echt poepsimpel

ben nu aant zien nr een backup addon, die alles nr de cloud synct
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
damn lol

ik heb mn hue hub ff uit HA gehaald en wil deze nu toevoegen, maar deze wordt niet meer discovered.
dat was wel zo in het begin
zelf met druk op de hub knop in het midden, maakt dit niks uit, heb dan maar power off/on gedaan maar nog steeds niks
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
damn lol

ik heb mn hue hub ff uit HA gehaald en wil deze nu toevoegen, maar deze wordt niet meer discovered.
dat was wel zo in het begin
zelf met druk op de hub knop in het midden, maakt dit niks uit, heb dan maar power off/on gedaan maar nog steeds niks

Al die problemen... dat heeft allemaal met je netwerk setup te maken. Gooi alle automatisering op één en zelfde netwerk. Je zal minder problemen hebben.

LESS = MORE.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Al die problemen... dat heeft allemaal met je netwerk setup te maken. Gooi alle automatisering op één en zelfde netwerk. Je zal minder problemen hebben.

LESS = MORE.

euh het zit allemaal op 1 netwerk...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mmm er is meer aan de hand
Ik kan de hue niet meer van buitenaf bedienen ook niet
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik had er als test eens 2 lampen mee laten aanzetten,
dat lukt

Nu moet ik eigenlijk stapje verder gaan kijken wat ik wil.

Die secrets file ben ik nog niet aan toe
Hoe ziet die er bij jullie uit? (gerust in pm)
Dan kan ik daaruit leren.

Dan nog iets wat ik wil weten, wat is nu de beste methode voor presence detectie?

Veel automatisaties moeten namelijk niet werken, als ik niet thuis ben
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik spreek natuurlijk even als niet HomeAssistent gebruiker.
Presence kan (soms) een uitdaging zijn.
Waar voorlopig hier prima werkt is de Vera plugin naar Unify toe. M'n Vera-controller checked via de Unify controller of het MAC-adres van een bepaalde client/phone "present" is.
Het probleem dikwijls zijn de wlan "sleep" states van moderne telefoons (daarom dat vb een "ping" naar een mobiel echt geen goede oplossing is)want dat maakt dat telefoons ook even van de controller verdwijnen.

Er is ook nog de "app" (vb VeraMobile) waarin een presence/geofencing ingebakken zit, maar dan moet je heel de tijd de GPS laten opstaan, dat dat doe ik dus sowieso niet.


Ik heb er geen use-case voor vandaag puur met "presence" gestuurd. Alle automatische dingen vandaag hier zijn eerder tijdsgestuurd (vb. X aantal tijd voor zonsondergang, of een absolute zoals om 23:45u dit of dat TENZIJ er nog dit of dat) of gestuurd door andere events (vb verlichting in de HT gaat normaal aan als je de zolderdeur open doet BEHALVE als de HT aan de draaien is dmv van de state & power-levels die hij kan meten etc)
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Die secrets file ben ik nog niet aan toe
Hoe ziet die er bij jullie uit? (gerust in pm)
Dan kan ik daaruit leren.

YAML:
# Use this file to store secrets like usernames and passwords.
# Learn more at https://home-assistant.io/docs/configuration/secrets/
some_password: welcome

Waar je dit password wenst te gebruiken:
!secret some_password
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Graag even je automations opsommen aub, misschien kan ik er van gebruiken.
Als je bv zegt, licht aan savonds om x tijd, maar als je dan weg bent, brandt dit voor niks?