• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zijn dus vooral dingen voor echte luieriken 😄 NFC tags op een opbergdoos omdat ik te lui ben deze even open te doen, tja 🤯
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Hey

Ik heb een slimme plug die ik aan/uitzetten om mn server aan /uit te zetten.
Dat ging prima met mijn oud mobo
Nu heb ik een nieuw: Gigabyte H370 HD3
Het probleem dat ik nu heb is dat wanneer de plug aangaat. ik de server hoor aanslaan (blauw licht en piep) en hij daarna direct uit gaat...
Geen idee waarom, dan moet ik alsnog eens fysiek gaan om de knop aan te zetten.
Dit zijn mijn settings in het mobo



Enig idee?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Ge moet eens beginnen met handleidingen te lezen...


Vb die "AC BACK" staat bij u op "Always Off" , begin eens met die op "
AC BACK Determines the state of the system after the return of power from an AC power loss

Memory => The system returns to its last known awake state upon the return of the AC powe
Always On => The system is turned on upon the return of the AC power
Always Off => The system stays off upon the return of the AC power. (Default)

Wat je nu merkt is effe wat checks die gebeuren als er terug 220V op komt, maar echt starten doet hij volgens mij niet. Zet 'm dus eens op "Always On" en ziet wat er dan gaat gebeuren.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ge moet eens beginnen met handleidingen te lezen...


Vb die "AC BACK" staat bij u op "Always Off" , begin eens met die op "
AC BACK Determines the state of the system after the return of power from an AC power loss

Memory => The system returns to its last known awake state upon the return of the AC powe
Always On => The system is turned on upon the return of the AC power
Always Off => The system stays off upon the return of the AC power. (Default)

Wat je nu merkt is effe wat checks die gebeuren als er terug 220V op komt, maar echt starten doet hij volgens mij niet. Zet 'm dus eens op "Always On" en ziet wat er dan gaat gebeuren.
Thx
Ik moet dat idd doen, ik doe dat quasi nooit :p

Edit: werkt, thx !
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik ben op zoek naar een smartmeting device, liefst zigbee of wifi. Geen powerplugs dus, maar iets op din rail.
Ik twijfel tussen shelly en homewizard... geen ali brol aub.

Kun je op de shelly pro em -50 2 aparte kringen meten? OF de pro 3em? Of de homewizard eastron sdm230. Ik twijfel tussen deze 3.
Kring 1 is een warmtepomp, kring 2 zijn jetpompen en een cirulatiepompje (jacuzzi). Het liefst heb ik het verbruik apart, maar het is geen ramp om die toch samen te zien.

Welke van de 3 neem ik best?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
De Pro EM 50 kan inderdaad 2 kringen meten.
"Power metering - two independent measurement channels on the same phase"

De 3EM kan 3 kanalen opmeten (ik heb deze, maar niet in "Pro" versie dus niet op DIN) en sinds indienst-stelling 0 issues mee gehad.
Ik heb additionele ook nog 1 gewone "EM" op de PV-opwekkingskring staan zodat ik "zelfsverbruik" weet (zelfverbruik = terugvloeien naar net - opgewekte PV)

Geen ervaring met andere merken. Ben aangenaam verrast door Shelly producten. Zelfs in m'n afgesloten volledig metalen ELEC-kast nog acceptabel Wifi-signaal tot op de AP beneden. (-66dBm)
Uiteraard perfecte, stabiele integratie binnen HA
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Ik heb de gewone Shelly EM in mijn kast zitten. Hou er wel rekening dat de toestellen die je wil meten op dezelfde fase zitten als de Shelly EM. Ik vermoed dat het voor de Pro ook zo is. En met de 3 EM weet ik het niet goed. Wellicht 1 toestel per fase? Hoewel die in theorie ook 3 toestellen op dezelfde fase zou moeten kunnnen meten als de fases kan mappen.

Als je een 1 fasig net hebt, is dit geen probleem uiteraard.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
hier ook de EM, stop je gewoon in een din rail mount, daarbij twee klemmen en je kan whatever kring meten. Die pro em bestond toen nog niet, dermee :)
Van shelly al twee dimmers kapot gehad, van de 40-tal shelly's valt dat nog mee (denk ik) op een jaar of 3
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
hier ook de EM, stop je gewoon in een din rail mount, daarbij twee klemmen en je kan whatever kring meten. Die pro em bestond toen nog niet, dermee :)
Van shelly al twee dimmers kapot gehad, van de 40-tal shelly's valt dat nog mee (denk ik) op een jaar of 3
Wist zelf niet dat dit bestond. Bij mij zit gewoon los in de kast.
Had gevraagd aan de elektricien als dat OK is voor de keuring en voor meettoestellen is dat geen probleem. Was inderdaad ook geen probleem voor de keurder.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Wist zelf niet dat dit bestond. Bij mij zit gewoon los in de kast.
Had gevraagd aan de elektricien als dat OK is voor de keuring en voor meettoestellen is dat geen probleem. Was inderdaad ook geen probleem voor de keurder.
awel ja, is gewoon wat "properder" - tenzij je geen plek meer hebt op de rail natuurlijk :) - die shelly dimmers of whatever bv kan je op die manier ook kwijt in de kast, alles netjes naast elkaar
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
awel ja, is gewoon wat "properder" - tenzij je geen plek meer hebt op de rail natuurlijk :) - die shelly dimmers of whatever bv kan je op die manier ook kwijt in de kast, alles netjes naast elkaar
Ik had inderdaad geen plaats meer. Ondertussen een 2e kastje laten bijzetten toen mijn laadpaal geïnstalleerd werd om terug wat plaats te hebben om spielerei te kunnen toevoegen.
In de installateur van de laadpaal die ook PV legt, heeft me ook gezegd dat een remauto niet nodig is in mijn geval als er een 63A zekering zit. Dan zijn ook 2 modules die vrij kunnen komen als die er eens uitgaat, maar dat zal pas zijn als alles terug een keer vol komt te zitten. Voorlopig zit dat ding niet in de weg.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Even een een paar simpele vragen lanceren;
  • Welke power plugs gebruiken jullie met energie monitoring in HA? Zijn dat Shelly plugs of iets anders?
  • Welke oplossing gebruiken jullie om de P1 uit te lezen van digitale meter, als je reeds een hebt natuurlijk, en werkt dit dan via Wifi of bekabeld?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Ik gebruik de home wizard P1 meter op wifi en een combinatie van HomeWizard en Shelly power plugs.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Even een een paar simpele vragen lanceren;
  • Welke power plugs gebruiken jullie met energie monitoring in HA? Zijn dat Shelly plugs of iets anders?
  • Welke oplossing gebruiken jullie om de P1 uit te lezen van digitale meter, als je reeds een hebt natuurlijk, en werkt dit dan via Wifi of bekabeld?
1) blitzwolf shp13 en/of frient plugs
2) gewoon een p1 usb kabeltje, thats it... geen wifi of bekabeld nodig want das rechtstreeks naar de usb van de raspberry pi waar HA opstaat (die is wel bekabeld uiteraard) Koste iets vna 11 euro ofzo
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Beide van die smart plugs kende ik niet, dus even opzoeken.
Hummm niet meteen een ethernet kabel in mijn meterkast, moet eens nakijken hoe ik dat het best regel. Eerst maar eens elektriciteitsintallatie laten nakijken want oud en voor zover ik kan zien geen enkele aarding aanwezig :eek:
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Ik heb die Homewizard wifi dongle nu 11 maand en dat werkt perfect. Nog nooit disconnects ofzo gehad
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun