• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Die HomeWizard P1 plug lijkt me inderdaad interessanter, want geen stopcontact nodig voor een Pi en in aankoop ook goedkoper dan een Pi. Ze hebben ook een API dus zou ook moeten werken als ik eens met HA aan de slag wil (nog maar eens ;)).

En dan later kan er ook een WiFi kWh meter bij voor zonnepanelen of gek doen en één apart voor de kring waar alleen de server op gaat zitten.

Enig nadeel, al valt dat te overzien, is dat je abonnement nodig hebt op Energy+ als je meer wilt zien of doen. Heb jij dergelijk abonnement broodro0ster broodro0ster ?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Die HomeWizard P1 plug lijkt me inderdaad interessanter, want geen stopcontact nodig voor een Pi en in aankoop ook goedkoper dan een Pi. Ze hebben ook een API dus zou ook moeten werken als ik eens met HA aan de slag wil (nog maar eens ;)).

En dan later kan er ook een WiFi kWh meter bij voor zonnepanelen of gek doen en één apart voor de kring waar alleen de server op gaat zitten.

Enig nadeel, al valt dat te overzien, is dat je abonnement nodig hebt op Energy+ als je meer wilt zien of doen. Heb jij dergelijk abonnement broodro0ster broodro0ster ?
Ik heb geen abonnement van HomeWizard. Dat geeft je statieken voor langer dan 1 jaar, stats per fase, automatisaties op basis van injectie etc. Maar als je koppelt met HA, kan je daar zo lang stockeren als je wil en automatisaties maken. Alle data komt via de API door. Dus ook fase gegevens en piek tarief etc wat in de HomeWizard app niet altijd zichtbaar zijn, maar misschien nog komen.

Heb die gewoon gekocht om dat die maar 29euro was en ik er goeie reviews over las. Ik had al 3 van hun smart stekkers en die integreeerden goed met HA en waren eenvoudig op te zetten.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
OK bedankt, bestellen zal even moeten wachten want ze hebben momenteel problemen op hun site met de shop.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Geen idee of deze reeds voorbij gekomen is, maar zeker interessant voor iOS gebruikers die ook CarPlay hebben in de auto en die HA gebruiken 😀

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Geen idee of deze reeds voorbij gekomen is, maar zeker interessant voor iOS gebruikers die ook CarPlay hebben in de auto en die HA gebruiken 😀

Al een tijdje draaien hier maar dan op android, ik gebruik het eigenlijk nooit :p
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ja denk dat meeste reeds geregeld wordt met ‘als persoon vertrekt’, ‘persoon toekomt’ of ‘laatste persoon vertrekt’. En zal ook weer voor afleiding zorgen in de auto.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ik heb zopas probleemlos een din rail power meter gekocht :p
Inderdaad nu ook gelukt en een P1 Meter en Wi-Fi kWh meter 1-fase besteld. Die laatste gaat puur gebruikt worden voor de nieuw aan te leggen groep speciaal voor de server, dan hoef ik niet te klooien met een slimme plug op het stopcontact.

Zal dan wel de meting zijn voor alles, in eerste instantie de router (UDM Pro) en server en later een UPS in het rack.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Gebruiken jullie voor de P1 meter tegenwoordig nog de DSMR Reader of gewoon de nieuwe Energie functionaliteit welke Home Assistant ingebouwd heeft?

DSMR Reader krijg ik niet echt aan de praat. Draait wel maar er komt niets binnen, foutmelding "It took too long to detect a telegram"
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
dsmr reader addon, en dan de integratie, werkt perfect al jaren
Je moet hem natuurlijk wel configureren.
Maar ik heb die dongle niet, ik gebruik rechtstreeks een gewoon p1 kabeltje
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Gebruiken jullie voor de P1 meter tegenwoordig nog de DSMR Reader of gewoon de nieuwe Energie functionaliteit welke Home Assistant ingebouwd heeft?

DSMR Reader krijg ik niet echt aan de praat. Draait wel maar er komt niets binnen, foutmelding "It took too long to detect a telegram"
Nee, die gebruik ik niet. Dacht dat dit enkel nodig is om met zo'n USB module te communiceren en de data binnen te trekken. Ik heb alles in het energy dashboard van HA zitten en die wordt gevoerd door mijn homewiard p1 wifi module
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dat werkt inderdaad maar voor zover ik kan zien kan je maar per uur zien wat er verbruikt wordt. Een Nu overzicht zoals je die in de Homewizard app hebt is er niet, of toch?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dat werkt inderdaad maar voor zover ik kan zien kan je maar per uur zien wat er verbruikt wordt. Een Nu overzicht zoals je die in de Homewizard app hebt is er niet, of toch?
Ik weet dat ik het kan maar geen idee of dat in jouw geval ook is
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Dat werkt inderdaad maar voor zover ik kan zien kan je maar per uur zien wat er verbruikt wordt. Een Nu overzicht zoals je die in de Homewizard app hebt is er niet, of toch?
Dat kan ook met die custom energy flow card. Dan zie je het in realtime op zo'n kaartje.
Of je maakt een grafiekje van die waardes.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Vandaag die kwh meter van homewizard (wifi) geïnstalleerd.
Dat ging supereasy,ook direct in homeassistant.

Alleen heb ik heel wat sensoren



Welke is nu de juiste om het verbruik te volgen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Je moet de values een bekijken. Typisch iets van "vermogen" maar mischien moet jij "vermogen_fase_1" in je energie-dashboard gooien ? Ik gebruik hier op m'n Shellies de "Energie" waarde (in kWh) die gaat fluctueren. Energie-dashboard gaat dat bijhouden.
De "energie-export" zal dan wel een kWh-value zijn die terug naar het vloeit zekers ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Je moet de values een bekijken. Typisch iets van "vermogen" maar mischien moet jij "vermogen_fase_1" in je energie-dashboard gooien ? Ik gebruik hier op m'n Shellies de "Energie" waarde (in kWh) die gaat fluctueren. Energie-dashboard gaat dat bijhouden.
De "energie-export" zal dan wel een kWh-value zijn die terug naar het vloeit zekers ?
GEen idee, moet nog ff wachten want ik kan er nog geen verbruik op zetten :p
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Dus dan zou je met zo'n HomeWizzard enkel de energie_import en energie_export moeten opnnemen in je HA-energie-dashboard en heb je correct zicht op de situatie.
Klopt. Zo heb ik dat voor mijn P1 meter gedaan.
Op zo'n slimme stekker of kWh meter op mijn warmtepomp, heb ik enkel te maken met energie_import want die toestellen genereren geen energie.
Het vermogen is ook een interessante om te zien, dan kan je zien hoe hard de warmtepomp aan het werken is, is de wasmachine al klaar, ...
Vermogen fase 1 is hetzelfde als vermogen bij een enkelfasige meter en de andere parameters hebben betrekking op arbeidsfactor en diagnostics. Enkele interessant als je dat specifiek moet weten, maar in 99% van de gevallen heb je genoeg met import/export en vermogen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank