• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Meten = weten

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Vermits ik zelf hierin ook ga starten, en er misschien nog andere zijn.. Wat heb je nodig om je ruimte te meten? Hoe ga je te werk? Enz...   Dit hangt uiteraard sterk samen met akoestiek topic
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Nodig :   - PC of Laptop met soundcard (line-in / line-out) - REW Software (gratis) - Meetmicrofoon op Db-meter met "line-out"   Qua aansluiting staat dit ook in de handleiding van REW, maar eenvoudig eigenlijk :   Micro/DB-meter [Line-out] -> Line-IN van soundcard Line-OUT soundcard -> Line-IN van je receiver. (vb AUX poort oid)   Tijdens metingen liefst Audessey afzetten, maar dat hangt van de doelstelling af.   Voor meer info mischien voorlopig effe gaan neuzen op HTForum.nl in de sticky topic. Mischien kunnen we dit klakkeloos copieren oid.   Opstelling van de meetmicro is zo'n beetje net zoals je een inmeting doet , namelijk op de luisterplaats. Het heeft geen zin metingen te doen helemaal in de hoek van de ruimte...   Via REW kan je vlot "sweeps" doen en met die data verschillende grafiekjes genereren (oa RT60, Waterfall) om enige problemen in kaart te brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Welke soundcard is hiervoor goed? Of is elke kaart met line in / line out ok? REW Software kan je hier vinden: http://www.hometheatershack.com/roomeq/   Je hebt dus ook nog een kabel nodig diie loopt tussen je line-out en je line in receiver, welke soort is dit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Elke soundcard is wel OK, je moet echt geen duur ding kopen. Ik heb een Sweex USB soundcard van mischien 20,- (als het al zoveel was) Kwa kabels gewoon "luidspreker" draad met de juiste jacks (vb USB-soundcard zijn dat 3.5mm jacks, kant receiver gewoon RCA stekker. Echt geen zotte kosten in doen hoor...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Dus maw, een soundcard hoef je niet, want elke pc/laptop heeft audio aan boord... Omdat ik op htforum lees van phantom voeding etc etc, is dat allemaal wel nodig? Heb je zo'n standaard kabel, met langs de ene kant 3,5mm jack en andere kant RCA?   Ik wil voor het meten ook geen zotte kosten doen... vandaar
1f609.png
Welke meetmic heb jij? Ik zie dat de behringer ECM8000 aangeraden wordt, is dit nog steeds zo?   Hier bv http://www.bax-shop.nl/pencil-/-overhead-microfoon/behringer-ecm8000-condensator-meetmicrofoon/product-details.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Opgepast, meeste laptops hebben 'ingebouwd' MIC INGANG en HEADPHONE-OUT. (MIC ingang is niet zo geschikt) Je zoekt dus echt wel beter een card met LINE IN - LINE OUT   Verder gebruik ik een oude RadioShack analoge DB meter met LINE-OUT. De dB-meter functie iets niet echt nodig, ik gebruik hem eigenlijk als micro. Als je het Behringer-pad opgaat zit je met inderdaad een fantoom-voedings-bakje om de micro van voeding te voorzien) De ECM8000 is een goede keuze, een stevige, semi-pro micro, deftig etc.   Ik heb m'n Radioshack vergeleken met zo'n Behringer en er zat behoorlijk weinig verschil op. Ik wilde effe doublechecken of m'n RT60-metingen klopten voordat ik begon met paneeltjes te berekenen die een bepaalde zone dienden aan te pakken
1f609.png
    Kwa kabel heb je wel gewoon kabel met 2 x RCA lang beide kanten, je hebt ook "blokjes" met 1 x 3.5mm JACK en aan de andere kant dan RCA-Links en RCA-rechts. Deze gebruik ik dus en prik de 3.5mm jack in m'n soundcard en gebruik RCA-kabeltje van Saturn van nen euro
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Dus zo'n DB meter is niet nodig
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jawel. Je hebt een db meter nodig en een meetmicrofoon. De db meter is nodig om je meetmicrofoon in te stellen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Jawel. Je hebt een db meter nodig en een meetmicrofoon. De db meter is nodig om je meetmicrofoon in te stellen...
  Ni echt, het is geen verplichting om in te regelen op 75dB. Als je REW wil gebruiken om je ruimte te visualiseren en problemen in kaart te brengen volstaat gewoon een meetmicro. Je kan ongeveer evengoed met een app op je smartphone het aantal dB-meter en daar mee aan de slag gaan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Inderdaad, het is eerder nodig om de verschillen te zien. Als je nu zogezegd op 150db speelt of op 75, het zijn de pieken die je in kaart wilt brengen... Toch is een db meter nu geen overbodige luxe in een ht lijkt mij...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Inderdaad, het is eerder nodig om de verschillen te zien. Als je nu zogezegd op 150db speelt of op 75, het zijn de pieken die je in kaart wilt brengen... Toch is een db meter nu geen overbodige luxe in een ht lijkt mij...
Dat klop wel, het zou zeker in de "basiskit" moeten zitten ;-
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
zon externe geluidskaart kost wel kluiten man, 300 euro!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Jan, Niel of Htip, niemand bereid een how to te typen? Maar een simpele liefst, op htforum staat way to much info... En eigenlijk ook niet hoe je eraan begint.. wat je moet meten enz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Volgens mij had ik je dat eens helemaal uitgelegd op het oude forum, maar ik vind het niet meteen terug...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Het programma zelf had je toch niet uitgelegd,....

Het is ook niet voor mij alleen he
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik zal ook wat bijeensprokkelen (vb openingsposts op htforum) waar toch wel een hoop info staat. Ook spijtig dat we info van het oude httf niet kunnen importeren...
 
Laatst bewerkt door een moderator: