• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Meten = weten

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik zal ook wat bijeensprokkelen (vb openingsposts op htforum) waar toch wel een hoop info staat. Ook spijtig dat we info van het oude httf niet kunnen importeren...
Je kan wel copy paste doen he

En zoveel echte info dat hier niet staat, is er niet meer denk ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik zal ook wat bijeensprokkelen (vb openingsposts op htforum) waar toch wel een hoop info staat. Ook spijtig dat we info van het oude httf niet kunnen importeren...

We wachten
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Wat kun je niet meten als je enkel de behringer gebruikt?   En kan ik eventueel de behringer gebruiken icm een db-meter app op mn smartphone als het eventueel maar om kleine dingen gaat
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Wat kun je niet meten als je enkel de behringer gebruikt?   En kan ik eventueel de behringer gebruiken icm een db-meter app op mn smartphone als het eventueel maar om kleine dingen gaat
Je kan *alles* meten met een ECM8000, enkel je moet ergens een referentie-kader hebben ... en daar gebruik je dan de dB-meter voor om dat vast te leggen ... vb 75dB. Je kan proberen met een app op je smartphone, je zal er wel enkele dB's naast zitten maar zoals ik zeg ... eigenlijk niet zo heel relevant, tenzij je specifiek doel is ook afregeling op 75dB. Ik laat dit doen door Audessey
1f609.png
  Zolang je maar altijd dezelfde metingen doet met dezelfde instellingen is het goed. Vb je zorgt ervoor dat je op de reciever dezelfde volume-instellingen gebruikt etc tussen metingen door ! Anders krijg je vertekening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
En die afregeling op bv 75DB , is nodig voor ? Ik ben echt een leek hoor op dit vlak.. sorry.. (er komen ongetwijfeld nog tientallen vragen)   Was 100% overtuigd om voor die silverline te gaan... Nu ik dit lees twijfel ik terug enkel voor de behringer te gaan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
En die afregeling op bv 75DB , is nodig voor ? Ik ben echt een leek hoor op dit vlak.. sorry.. (er komen ongetwijfeld nog tientallen vragen)   Was 100% overtuigd om voor die silverline te gaan... Nu ik dit lees twijfel ik terug enkel voor de behringer te gaan...
75dB ? Gewoon omdat dat min of meer "standaarden" zijn --- Movies are mixed in rooms calibrated for film reference. To achieve the same reference level in a home theater system each speaker level must be adjusted so that
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Zou ook moeten werken ja. Dan wel ook de ECM8000 recht in da bakske hangen, anders heb je nog een extra XLR-XLR kabel nodig als je de micro vb "vrijstaand" wil gebruiken. ZOnder kabel moet je de MIC recht op het kaske klikken en dan met de bijgeleverde kabel naar een LINE-IN van de soundcard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik ga toch proberen om met de silverline te beginnen.. Kan dan nog altijd upgraden en de behringer kopen Ik zou toch al de grote lijnen moeten kunnen zien met die db meter en waar de problemen liggen, niet? Misschien niet zo'n fijn-meting maar toch dichtbij...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Nog even herhalen wat kabels betreft: Ik loop dus met een kabel van de silverline (3,5 jaack?) naar de line-in vd geluidskaart (3,5 jack), hoeft niet zo lang te zijn En ik loop met een kabel van de line-out (3,5 jack) naar de versterker (stel pioneer vsx919) aux in? 2 stekkers? of is die front aansluiting ook goed? Dit met lliefst 4-5m lengte   Moet ik overigens de geluidskaart ook calibreren in REW?   Ik ga (alvorens in mn dedicated te testen) denk ik eerst wat experimenteren in de woonkamer om het programma REW te begrijpen lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Vanaf de Silverline met RCA kabel naar de Sweex-card, die 3.5mm jack is. Hiervoor heb je koppelstukjes (RCA <-> 3.5mm jack) of als je een direct-kabel kan vinden/maken RCA <-> 3.5mm jack is da ook goed hoor. Dan op de line-out van de Sweex (ook 3.5mm jack) met een koppelstukje naar RCA en vervolgens naar de receiver waar je ook RCA aansluit. Je kan dus gewoon in Saturn ofzo van die el-cheapo RCA-RCA kabels halen van 3 of 4 meter ofzo.   Sound-card calibratie mag je doen maar is niet echt nodig ... de Sweex is behoorlijk lineair en gaat de resultaten niet echt negatief beinvloeden (< 1dB)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
<blockquote data-author="StefaanD" data-cid="2142" data-time="1365760081">H
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Meten zonder dat er Gyproc hangt boven is eigenlijk niet nodig , tenzij je nog steeds in overweging neemt om (akoestische) Gyproc te hangen. Anders is volgens mij de "baseline" een ruimte met Gyproc platen er tegen. Dan kan je beginnen zien waar er eventueel problemen zitten en dan verder gericht aanpakken dmv absorptie eventueel diffusie etc.   Neem nota dat je eigenlijk zou moeten meten met de luidsprekers op de gekozen plaatsen aangezien dit uiteraard ook een rol gaat spelen (laagweergave). Zowel luisterplek als speakerplek is an belang!   Uiteraard kan je beneden rustig experimenteren met REW om vlot vertrouwd te raken met de software etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zou me eigenlijk ook zoiets moeten aanschaffen en eens deftig in verdiepen. Ben best wel benieuwd waar de pijnpunten zitten in mijn woonkamer ... die zijn er zeker denk 'k zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator: