• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Patchkast

Daywalker

Member
11 sep 2014
55
0
9
Zalig te zien dat er nog zon gekken op de wereld zijn zoals ik.:p Heb net hetzelfde rack ophangen in de kelder met 2 Telenet modems + procurve + patchpanels + coax opsplitsing naar 16 tv's +nas +ups
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Chr1st0f zei:
2. Een Telenet modem only (=een andere modem) In deze situatie bevat de Telenet modem geen Wi-Fi en doet hij ook geen DHCP. Dit moet je nu zelf opvangen door een router te plaatsen. Het voordeel is dat je zelf alles in handen hebt en niet meer Telenet. In dit geval moet je wel vlan's maken omdat de digiboxen niet achter een router mogen zitten. Om het simpel te zeggen, vlan's worden gebruikt om uw netwerk op te delen in stukken.

Telenet_modem_only.jpg
Dit is mijn situatie (en ik hoop die zo te houden). Zie ik het juist dat je dus de modem in de switch inplugt en de router met zowel de WAN (via VLAN1) als een LAN (voor VLAN2) poort inplugt (anders werkt DHCP niet)? Aangezien die Procurve blijkbaar niet werkt voor Sonos, iemand suggesties voor een andere managed switch? Wat is het voordeel van deze manier tov een kleine switch voor de digiboxen en een grote voor de netwerkverbindingen (lijkt me goedkoper?)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Klopt. Zoals op de tekening aangegeven met kleurtjes, plug je de WAN van de router in op een poort van de switch die op VLAN1 zit. Een LAN poort van de router plug je dan in op een poort van de switch waar VLAN2 op geconfigureerd is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
jvanhambelgium zei:
Serieus veel plaats in die kast. Ik weet niet wat jij allemaal van plan bent maareuh.. Mijn CONTEC kastje is iets van 52cm breedte x 45cm diepte en een dikke 40cm hoogte. Daarin zit 1 x 24 UTP patch unit. (heb 2 UTP's voor elke kamer, 4 in de woonkamer in beide hoeken voor als de layout ook zou wijzigen) Daar zit dan ook mijn NAS in gestoken, Belgacom BBOX (in "modem" mode) , Linksys router met 4-port Gigabitswitch en een bijkomende 8-poort Gigabit switch alsook de Coax-versterker met de coax-kabels naar alle kamers. Uiteraard zit dit "vol" , maar je hoeft er ook niet elke dag in te prullen natuurlijk.

Ik wil dus maar zeggen ... een kast van 1m hoogte is euh ... voldoende ..
1f606.png
Heb gisteren even besproken en die zal sneller vol zitten dan ik denk.

30 utp dus 2 rays patchpanelen v 24 Modem telenet Tv heeft 2 versterkte en 2 niet versterkte ingangen, die versterkte ga ik splitten om zo tot 6 tvs te komen Telefonie Ups (ook vr alarm) Stopcontactenblok 24 gigabitswitch Enals ik nog ruimte over heb, mijn complete server(nas)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Christof, erg duidelijk je uitleg thx! Ik vermoed dat jij modem only aanraad? Enig nadeel is dat ik dan nog een router moet kopen ook. Indien ik die router IN de patchkast steek, zal ik 9/10 erbuiten geen wifi hebben zeker? Idem voor modem met wifi..

Dus maw, welke modem of manier raad jij aan ? En 2: Wat met wifi signaal?


@sandervdw: ik zou toch ech overal coax voorzien!

Ik heb dit nu op dedicated ook en straks buiten ook, zodat ik ook daar voetbal kan zien
263a.png


Oooh en thx vr warning sonos/switch!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zotjes, heb zelfs geen plaats voor dergelijke kast. Ge ziet waar het geld zit
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Chr1st0f zei:
Onderaan heb ik een patch panel geplaatst (24 poorten), daarboven een switch (ook 24 poorten) en dan een schap met daarop mijn NAS, Telenet modem en Belgacom modem. De tv aansluitingen heb ik niet in de kast geplaatst omdat ik niet veel plaats meer had.
Foto?
1f609.png
Antwoord je op mn vorige vragen ook aub?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Das trouwens een behoorlijke lijst hardware probs met sonos
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Daywalker

Member
11 sep 2014
55
0
9
ik zou de router buiten op de kast zetten zijn maar 3 draadjes dat de kast in moeten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
heb zelf de digicorder niet achter mijn router staan, Maar wat zou er gebeuren indien je de digicorder gewoon in DMZ zet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Skank zei:
Foto?
1f609.png
Antwoord je op mn vorige vragen ook aub?
Modem only is inderdaad de beste oplossing, maar daarom niet echt nodig. Zijn er zaken die je nu niet kan? Ivm de modem in de kast, de Wi-Fi is al niet te best bij de Telenet modem, dus dit kan inderdaad problemen geven, maar dit kan je eens proberen als het zover is. Met mijn Belgacom modem heb ik alvast geen problemen als ik die in de kast plaats.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Neen, ik kan alles nu
1f609.png
Echter wifi hier is echt niet denderend, en deze staat nu zelfs niet in zo'n kast..

Dus dan toch beter modem only?

Welke modem zou je dan kiezen? En welke switch zou je aanraden (ivm die andere die je afraadt icm sonos)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Skank zei:
Neen, ik kan alles nu
1f609.png
Echter wifi hier is echt niet denderend, en deze staat nu zelfs niet in zo'n kast..

Dus dan toch beter modem only?

Welke modem zou je dan kiezen? En welke switch zou je aanraden (ivm die andere die je afraadt icm sonos)
Bij Telenet geven zij u de modem (je moet hard zagen voor je die vast krijgt, ze verliezen er namelijk een hele hoop klantengegevens door). Bij Belgacom vermoed ik dat je eender welke VDSL2 modem kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Skank zei:
Hoe kan ik dit herkennen?
Telenet modem: coax input, UTP output (maar 1 output, anders is het een router). VDSL2 modem: telefoonlijn (RJ11) input, UTP output. Bestaat niet als modem only denk ik, maar kan je wel zo instellen. Heeft doorgaans ook wel betere router dan die van telenet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Modem only Motorola SBV6120E http://optiwella.com/en/wp-content/uploads/2012/09/motorola1.png

HGW CBN svg6540e http://i55.tinypic.com/2cx866v.jpg

HGW zal het netwerk beheren. Plaats je er je eigen router achter, kan je problemen krijgen door dubbele NAT, firewall, diensten als dynDNS, etc..

Bij modem only doet dat ding maar 1 taak, zenden en ontvangen op de coax cable (+eventueel telenet telefoon) Bij een HGW ben je afhankelijk van telenet, veranderen ze in Mechelen een een functie, kan dit gevolgen hebben voor bepaalde instellingen. En, je beheer van je intern netwerk moet gebeuren via mijn.telenet

Bij een modem only mag heel Mechelen ontploft zijn, ik kan nog steeds mijn intern netwerk aanpassen, poorten, IP, enz..

Verder staan modems vaak in kasten, kelders, etc... Waardoor WiFi bereik slechter kan zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Dus de motorola modem only is de way to go? Ik zoek nog steeds een switch icm sonos? christophe? En welke router dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Skank zei:
Dus de motorola modem only is de way to go? Ik zoek nog steeds een switch icm sonos? christophe? En welke router dan?
Persoonlijk vind ik dat de beste oplossing. De routers van Asus (AC66, AC68, ...) zijn momenteel bij de betere. En hoewel ik geen Apple-voorstander ben, blijkt hun airport ook best goed te zijn. Ik heb zelf een Asus AC66 en ben vooral onder de indruk van hun software. DDNS, VPN, fileserver (heb nog geen NAS), transmission, ... werkt allemaal zoals het hoort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Daywalker

Member
11 sep 2014
55
0
9
Digicorder in dmz werkt niet. Het is een speciale range als je gewoon dmz zet gaat de digicorder wel een adres krijgen van de dhcp en gewoon met alles naar buiten of binnen kunnen gaan.

Modem only krijg je toch enkel maar met business abo dacht ik.

Bij mij werkt de home gateway met router er achter al jaren goed, ook met dydns en dergelijke. je moet gewoon de achterliggende router een fixed ip geven en in dmz zetten. Zelfs domotica centrale is perfect van buitenaf bereikbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Daywalker zei:
Modem only krijg je toch enkel maar met business abo dacht ik.
Ik heb gezegd dat ik werk in een bedrijf dat een lijst met goedgekeurde routers werkt, en dat hun router daar niet tussen staat. Maar ge moet inderdaad hard zagen om het in orde te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: