• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Patchkast

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik heb net dezelfde opstelling als Daywalker (eigen router in DMZ). Werkt perfect voor alles, maar er kruipt iets meer tijd in bij het opzetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Ben toch niet volledig mee in het verhaal maar het lijkt mij geweldig en toch zijn voordelen hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Mijn kennis met patch kasten is momenteel on bestaand.

Zou het mogelijk zijn om een kleine patchkast (of andere kast die als patchkast kan dienen) te gebruiken om alle AV onderdelen in te zetten +managed switch, NAS, en alles voor netwerk? Zo een ventilator bord onder de receiver (of maken die veel lawaai)?


Mijn vraag dan. wat heb je allemaal nodig voor zo een kast, patch paneel operationeel te krijgen?

Want er zijnzoveel onderdelen. Keystones, Legbourne. .... en is dat allemail nodig als je een switch hebt?

En is cat 6a overkill? En heb je dan speciale connectoren nodig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
mysteryliner zei:
Mijn kennis met patch kasten is momenteel on bestaand.

Zou het mogelijk zijn om een kleine patchkast (of andere kast die als patchkast kan dienen) te gebruiken om alle AV onderdelen in te zetten +managed switch, NAS, en alles voor netwerk? Zo een ventilator bord onder de receiver (of maken die veel lawaai)?


Mijn vraag dan. wat heb je allemaal nodig voor zo een kast, patch paneel operationeel te krijgen?

Want er zijnzoveel onderdelen. Keystones, Legbourne. .... en is dat allemail nodig als je een switch hebt?

En is cat 6a overkill? En heb je dan speciale connectoren nodig?

Je AV-receiver in een patch-kast zetten is een slecht plan, aangezien je uiteindelijk met een HDMI-kabel tot aan je scherm/projector met geraken met liefst en zo kort mogelijke afstand. Wat mij betreft kan je best alle netwerk gerelateerde zaken in zo'n kast(je) steken. In mijn geval steekt hier BBOX van Belgacom on, Linksys WLAN router, extra gigabit-switch, NAS.

Veel onderdelen zitten er niet in een patchkast hé, je komt toe met een bundel UTP's / STP's kabels netjes langs de zijkant en gaat dit dan afmonteren op een module met aan de voorkant effectief de RJ45 connectors. Zo'n patch-paneels met 24 of 48 poorten heb je voor CAT5(e) maar ook CAT6 etc. (met shielding) met LSA-strips aansluiting achteraan.

Strikt genomen *hoeft* het niet, je mag perfect op de bundel UTP-snoeren die van overal komen rechtstreeks connectors zetten en dan gewoon een 24 ports switch in de kast en inpikken. Netto resultaat hetzelfde maar gewoon wat slordiger. CAT6A overkill ? Kweetniet, maar ikzefl heb (ondertussen bijna 9 jaar) geleden "slechts" CAT5E gestoken en haal 1Gbits/sec op elke draad dus dat is wel OK.

10Gbits "voor thuis" is wat overkill denk ik, dit brengt andere problemen met zich mee. In de praktijk haal je geen 10Gbits tussen 2 systemen die met elkaar spreken. (TCP/IP stack en andere beperkingen, SMBv2,NFSv4 etc vereisen tuning in de multi gigabit ranges) In een bedrijfsomgeving waar je vb 20 PC's hebben die naar 1 dikke server connecten (dus minstens 20 sessies) gaat dat wel beter lukken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
In uw HT zou ik eigenlijk geen patchkast plaatsen. Tenzij daar jouw internet binnenkort en van daar uit de kabels vertrekken naar de andere kamers.

Als het gewoon is om uw apparatuur (AVR, HT PC, muziek streamer, ...) in uw HT van internet te voorzien, dan volstaat een simpele gigabit switch.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Momenteel komt het internet van de kamer onder de HT. Van de HT loopt er 1 naar de living voor internet, mediaplayer, centraal punt sonos, en een access point voor verder WiFi.

Naar de kamer langs HT gaat er 1 voor pc, en 2 voor NAS. (Een extra voor laptop zou hier ook een +punt zijn.)

De bedoeling was om de NAS in de home theater te gaan plaatsen, dat scheelt weer met kabels.

In de HT komt dan een kabel voor -projector... -reciever.... -blue ray speler.... -NAS.... -NAS... -laptop.... En 3 á 4 naar de kamers erlangs

+ een eventueel kabels voor toekomstige technologie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Nog even terugkomen hier.

Christophe, welke 24 poorts switch raad je me nu aan? Vermits ik met sonos zit.

Wat betreft modem weet ik het ook nog niet
2639.png
Vooral het wifi probleem, plaats ik die in de kast of uit de kast. Als ik modem en router neem v telenet en in de kast plaats, zal die wifi niet veel soeps zijn Pak ik zelf een router, plaats ik die dan in de kast hoe zal wifi dan zijn (ook slecht?) indien ja, kan ik net zo goed telenet nemen, of plaats ik hem erbuiten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Op het forum van sonos meen ik dat er een lijst is van toestellen die wel/niet ondersteund worden.

I.v.m. router. Waarom niet een access point bijplaatsen?

Dan kun je kanalen 1 - 6 - 11 nemen voor router, access point, telenet router of 2e access point.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
christophe? Jouw mening ook graag
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Ik had het topic te laat gezien op de site van Sonos en ik zit dus met de HP Procurve, maar ik heb maar 1 toestel bedraad aangesloten dus ik heb nog geen problemen gehad. In het topic spreken ze over de DLink DGS-1210, die zou zonder problemen moeten werken, maar ik heb er geen ervaring mee.

Voor de wifi zou ik eerst eens proberen met de Telenet modem in de kast, moest het niet gaan, dan kan je nog altijd een extra access point bij plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Welk topic is dat? Wow is die dlink een goeie? Wel krachtige prijs ! 330 euro lol

Dus wifi, gewoon telenet modem in kast (toch die met wifi dan?)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Amai das goedkoop ! Super ! Betrouwbare shop?

En das een goed model he?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
De shop is betrouwbaar, ze hebben in Turnhout en Geel grote winkels staan en ik heb er al een paar dingen gekocht. Ik heb zelf geen ervaring met de switch, maar hij krijgt goede reviews en hij staat niet op de 'blacklist' bij Sonos.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
En betreft de 28 poorts versie, die zal ook wel gaan he? enige verschil is de 4 extra poorten?

En icm het patchpaneel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Een patchpaneel is enkel om draden aan te sluiten, meer niet, dus dat is compatibel met alles. De switch heeft 24 UTP poorten en 4 extra SFP poorten, de SFP poorten is om de switch optisch te verbinden met andere toestellen en in uw geval niet van toepassing.

En in het kort, ja het gaat
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Dus die 28 is eigenlijk ook maar 24

Dan pak ik die 24 he, en die past in mijn rack? right?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Ja, die past.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Hou er wel rekening mee dat dit geen PoE-switch is (die bestaan ook, zelfde typenr maar met een P achteraan).
 
Laatst bewerkt door een moderator: