• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Philips Hue

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Vraagje omtrent de icasa dimmer, aan/uit schakelaar

Als je die gebruikt, kun je dan nog de schakelaar gebruiken?
Kun je dergelijke module ook gebruiken als het om een lamp met wisselschakelaar gaat?

Of neem ik dan beter zo'n adapter? Zelfde vragen daar
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Volgens de handleiding werkt die met drukknoppen, niet met schakelaars.
De wisselschakeling zal je moeten aanpassen zodat de lampen constante stroom krijgen en de drukknoppen parallel aansluiten op de dimmer.


Ja sorry ik heb drukschakelaars..
FF uitleggen

Drukschakelaars thv deur (met 6 knoppen waarvan 5 voor tvwand, lampen boven zetel, lamp boven tafel, lamp inkom en lamp caviakot :p)
Drukschakelaar aan schuifdeur (4 knoppen waarvan 3 voor lamp boven tafel, tvwand en lampen keuken)
Drukschakelaar aan schuifdeur nr buiten (6 knoppen warvan 3 voor, tuinverlichting, gevelverlichting, vijververlichting)

Moeilijk he

Wat heb ik nu nodig en kan het wel?
Ik wil graag:
- lampen bedienen boven tafel
- lampen keuken
- lampen zithoek
- tuinverlichting (vermoedelijk toch andere armaturen maar geen hue)

Later komt dan nog:
tvwwand en trapverlichting denk ik
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Ik veronderstel dat je geen 230V achter die drukschakelaars hebt, dus die modules achter de drukschakelaars vallen al af, want die moeten 230V voeding hebben.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Vraagje omtrent de icasa dimmer, aan/uit schakelaar

Als je die gebruikt, kun je dan nog de schakelaar gebruiken?
Kun je dergelijke module ook gebruiken als het om een lamp met wisselschakelaar gaat?

Of neem ik dan beter zo'n adapter? Zelfde vragen daar

Je kan een drukknop aansluiten, heb ik ook gedaan (gewone van Niko). Drukknop moet natuurlijk wel gevoed worden, maar is vrij breed: 8 - 230V AC of DC.

Die iCasa dimmer werkt vrij goed, alleen het dimniveau is vervelend met mijn LED spots blijkbaar. Effectief dimmen via Hue app is tussen 10-35%. ALles boven 35% is gewoon compleet “aan”. Minimum niveau instellen via de knop op de controller werkt ook niet, integendeel, maakt het erger 😅.

Ook jammer dat je geen apart dimniveau voor de drukknop kan instellen: de lampen gaan gewoon aan op hun laatste status.

Maar al bij al, werkt het naar verwachting, en veel goedkoper dan 10 spots vervangen met Hue spots 😅.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ik veronderstel dat je geen 230V achter die drukschakelaars hebt, dus die modules achter de drukschakelaars vallen al af, want die moeten 230V voeding hebben.

Inderdaad, die zijn 24V :(
Dus no go die dingen?


Je kan een drukknop aansluiten, heb ik ook gedaan (gewone van Niko). Drukknop moet natuurlijk wel gevoed worden, maar is vrij breed: 8 - 230V AC of DC.

Die iCasa dimmer werkt vrij goed, alleen het dimniveau is vervelend met mijn LED spots blijkbaar. Effectief dimmen via Hue app is tussen 10-35%. ALles boven 35% is gewoon compleet “aan”. Minimum niveau instellen via de knop op de controller werkt ook niet, integendeel, maakt het erger 😅.

Ook jammer dat je geen apart dimniveau voor de drukknop kan instellen: de lampen gaan gewoon aan op hun laatste status.

Maar al bij al, werkt het naar verwachting, en veel goedkoper dan 10 spots vervangen met Hue spots 😅.

Blijkbaar toch niet.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Inderdaad, die zijn 24V :(
Dus no go die dingen?

Inderdaad een no go.
Je hebt geen 230V voeding + de draden naar je lampen vertrekken allemaal vanuit je kast, dus daar zal je een module moeten plaatsen, achter de schakelaars zal niet gaan.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank Skank
Je kan deze module indien mogelijk in of achter je verlichtingsarmatuur verwerken.
In het andere geval zal je een Zigbee-module in de zekeringkast moeten plaatsen en je lichtpunten bedienen met draadloze Zigbee schakelaars en je probleem is opgelost.

Of je gebruikt je bestaande drukknopschakelaars om een puls aan een Zigbee-controller te geven, die vervolgens je NIET Hue lampen bedient. De controller moet dan wel rechtstreeks gevoed worden vanuit je zekeringskast naar het betreffende lichtpunt.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Skank Skank
Je kan deze module indien mogelijk in of achter je verlichtingsarmatuur verwerken.
In het andere geval zal je een Zigbee-module in de zekeringkast moeten plaatsen en je lichtpunten bedienen met draadloze Zigbee schakelaars en je probleem is opgelost.

Of je gebruikt je bestaande drukknopschakelaars om een puls aan een Zigbee-controller te geven, die vervolgens je NIET Hue lampen bedient. De controller moet dan wel rechtstreeks gevoed worden vanuit je zekeringskast naar het betreffende lichtpunt.

In het armatuur gaat dus niet wegens geen 230V voeding.

Er moet dus een module in de kast komen, vraag is dan welke modules daar te steken?
Diezelfde icasa dingen? Of toch zo'n adapter zoals eerder gepost.

En dan heb ik nog de keuze of met zigbee schakelaars te werken...of de bestaande te behouden maar hoe dan?
Is dit dan een specifieke controller?

Ik zou in principe misschien enkele schakelaars kunnen aanpassen? Probleem is dat ik er zoveel lichtpunten mee bedien... zie boven.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Inderdaad een no go.
Je hebt geen 230V voeding + de draden naar je lampen vertrekken allemaal vanuit je kast, dus daar zal je een module moeten plaatsen, achter de schakelaars zal niet gaan.

bummer
Ik gebruik idd SVV kabel
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
In het armatuur gaat dus niet wegens geen 230V voeding.
Ik veronderstel dat je hier even in de war bent ;)
Normaal worden je lichtpunten vanuit de zekeringkast dmv een schakelmodule rechtstreeks van 230V voorzien.
Enkel je drukknoppen die gekoppeld zijn aan je lichtmodule zullen dan op laagspanning (bij jou) op 24V werken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ik veronderstel dat je hier even in de war bent ;)
Normaal worden je lichtpunten vanuit de zekeringkast dmv een schakelmodule rechtstreeks van 230V voorzien.
Enkel je drukknoppen die gekoppeld zijn aan je lichtmodule zullen dan op laagspanning (bij jou) op 24V werken.

Ja sorry
Klopt idd.

De vragen blijven echter, kan je die beantwoorden?
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Het eenvoudigst bij jou zou een Zigbee-controller zijn, die je in je zekeringskast ipv je huidige lichtmodule kan plaatsten, en zou je al je drukknoppen kunnen behouden.

Echter bestaan er bij mijn weten nog geen kant en klare Zigbee Din-rail controllers, dus zal het sowieso een knutselproject worden.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Die bestaan idd niet als din-rail controller

Verdikke
Mogelijkheden worden kleiner en kleiner, erg jammer dat ik ze niet achter de schakelaar kan steken.

Dus dan ben ik verplicht zoiets te nemen?


hier zijn er ook veel, maar teveel keuze voor mij https://be.paulmann.com/nl/binnenverlichting/smart-home/zigbee/besturen/

de knoppen blijven dan gaan? Het enige waar ik dan moet op letten is dat er bereik is bij die modules
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Voor vb Fibaro ZWAVE modules heb je die dus wel.
Er is een reeks DIN-rail modules verkrijgbaar. Opgelet, de prijzen hier zijn voor de plastieken DIN-enclosure hé. Intern zit er een Fibaro modules (vb Dimmer) zodat je netjes de aanlsuitingen & push-buttons hebt.
Waarschijnlijk kan je links of rechts wel iets "Chinees" goedkoper vinden.

https://www.intellihome.be/en/home-automation/z-wave/z-wave-din-rail-modules.html

Inderdaad, had ik ook gezien..
Wel duur.. hoeveel kringen kan ik dan zo aankoppelen?
Maar dan zit ik wel bij ander protocol... en dus niet samen met mn hue te zien..
Weer versplintering...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Kringen aankoppelen ? Hangt ervan af, de Fibaro FGS-223 laat je toe 2 kringen van 1.5kW te schakelen, dmv Zwave-commando's of een fysieke druk-knop. GEEN dimming hé, gewoon schakelen.
Ander modules als een FGD-212 is een geavanceerde dimmer-unit voor 1 circuit (resistief halogeen, spaarlampen/tl, LED-spots etc)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Kringen aankoppelen ? Hangt ervan af, de Fibaro FGS-223 laat je toe 2 kringen van 1.5kW te schakelen, dmv Zwave-commando's of een fysieke druk-knop. GEEN dimming hé, gewoon schakelen.
Ander modules als een FGD-212 is een geavanceerde dimmer-unit voor 1 circuit (resistief halogeen, spaarlampen/tl, LED-spots etc)

Je maakt het mij niet makkelijker he :)

Eerst de hue inbouwschakelaars-> niet van toepassing.
Dacht ik dan de de gewone zigbee light controllers te nemen, kom jij af met zwave din-rail modules

Wat doe ik dan best?
Maar dan heb ik toch versplintering? zigbee/zwave modules
Ik zie dan de lampen niet samen, en terug andere app?

Blijf ik dan niet beter bij zigbee?