• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Philips Hue

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.680
208
73
Zigbee/Zwave zijn "maar" radioprotocols om uiteindelijk met dingen te communiceren.
Neem dan gewoon compatibele Zigbee modules en steek die gewoon in je kast hé, desnoods met een chinees universeel DIN-rail moduulke/doosje. Als het maar wat deftig weggewerkt is.

Altijd even raadplegen : https://iconnecthue.com/supported-devices/
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Met deze ombouw naar Din Rail kan je een Zigbee controller in je bestaande zekeringkast wegwerken.
Andere mogelijkheden zie ik niet zo onmiddelijk.

rob_din_v-3.png
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Met deze ombouw naar Din Rail kan je een Zigbee controller in je bestaande zekeringkast wegwerken.
Andere mogelijkheden zie ik niet zo onmiddelijk.

rob_din_v-3.png


mmm ik zie geen link ofzo
Ik sla alles door elkaar denk ik
Moet ik nu zo'n controller hebben zoals je hier toont, maar inbouwen in kast al dan niet met din-rail ombouwer
of moet ik een een controller hebben zoals hier:


of van paulman of https://www.robbshop.nl/rgbw-driver-zigbee-12-36v-robb-smarrt?sqr=driver zigbee&

Indien 2de optie, gezien die dan in hue komt te staan, zal ik die ook kunnen bedienen met google assistant? of niet?
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Je gooit inderdaad verschillende zaken door elkaar 😉
Je zal eerst moeten bepalen wat je precies wil bereiken en daar je keuze op afstemmen.

Iedere controller (Zigbee module) heeft zijn specifieke functie.

De ene zal enkel een 230V lichtpunt schakelen en de andere heeft een dim-functie aan boord.
Zo heb je ook nog eens een controller om een WRGB led-strip aan te sturen enz...

Best is dat je eerst aan de slag gaat met de eenvoudigste ingreep om hierna verder uit te breiden.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Het is nog niet voor ledstrips. Idd wel voor LED-licht kringen (keuken en living) dimmen mag voor living voor keuken hoeft dat niet

Graag ook bedienbaar met google
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.680
208
73
Google heeft hier niets mee te maken, dat zal je moeten afhandelen op een "hoger niveau" dus je HUE-app, HA of andere software layer.
Qua schakelaars, die HUE "compatibel" zijn vb/


en als het moet kunnen DIMMEN


Gewoon aansluiten, koppelenet met je HUE-bridge en of je ze al dan niet via Google kan bedienen zal van je HUE-software/HA afhangen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Jan,

Die dingen die je aangeeft, is toch voor achter de schakelaar?
Maar dat gaat niet bij mij.. dus moet ik die inbouwen in de kast?
Vandaar dat de twijfel bij mij dan komt.. of ik nu niet de controller voor ledstrip moet hebben, gezien de schakeling bij mij bij de knoppen gebeurd.

De controller die je aangeeft daar staat bij "Alexa en Google home werken niet via de HUE bridge, alleen via Homey "
Dat vind ik vreemd, gezien ik met google wel alle hue lampen kan bedienen die met de hue bridge werken, waarom deze dan niet?



Moet ik dan:
- zoiets in de kast plaatsen https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt
of
- zoiets https://www.sunricher.com/constant-...zg9101fa-dim.html#product_tabs_specifications

Ook veel keuze zo te zien
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.680
208
73
Jan,

Die dingen die je aangeeft, is toch voor achter de schakelaar?
Maar dat gaat niet bij mij.. dus moet ik die inbouwen in de kast?
Vandaar dat de twijfel bij mij dan komt.. of ik nu niet de controller voor ledstrip moet hebben, gezien de schakeling bij mij bij de knoppen gebeurd.

De controller die je aangeeft daar staat bij "Alexa en Google home werken niet via de HUE bridge, alleen via Homey "
Dat vind ik vreemd, gezien ik met google wel alle hue lampen kan bedienen die met de hue bridge werken, waarom deze dan niet?



Moet ik dan:
- zoiets in de kast plaatsen https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt
of
- zoiets https://www.sunricher.com/constant-...zg9101fa-dim.html#product_tabs_specifications

Ook veel keuze zo te zien

De 2 links die je opgeeft zijn 2 *totaal* verschillende producten! Het ene is om LED-strips aan te sturen, die ROBB is gewoon "ON OFF" schakelaar om wat lampkes in vb keuken of tuin te doen en niet te dimmen. Appels & peren dus!
Voor een LED-strip te sturen (=PWM = Pulse Width Modulation) zou ik deze Zigbee controller ook zo dicht mogelijk te tegen de LED-strips zetten om verliezen te beperken! Schakel je gewoon 230V kringen (vb keukenlampjes, tuinverlichting) is kabel-lengte niet echt relevant, maar voor DC-PWM toch wel...

"voor achter de schakelaar" => Omdat deze modules zo KLEIN zijn is het voor electrische installaties ZONDER druk-knoppen een optie om zo'n modules inderdaad achter een schakelaar te moffelen.
In geval van 24V drukknoppen is het verhaal wat complexer, zeker als je OOK wil laten schakelen met je BESTAANDE drukknoppen.
In de kast komen al die 24V drukknoppen toch bijeen en daar zal je de nodig connectes moeten leggen.

Als je er niet echt in thuis bent raad ik aan om eens ne moderne electricien te laten komen...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Dat weet ik dat het 2 totaal verschillende zijn... de ene is idd voor ledstrip, de andere voor een schakeling.
Maar volgens mij moet je dergelijke schakelaar niet in je kast steken (als je ze niet achter je schakelaar kan krijgen) maar heb je dergelijke zigbee lightning devices (CC of CV) nodig... dat ziet eruit als hetzelfde voor de ledstrip maar is het blijkbaar niet.


In het filmpje zelf, zie je ook dat het lampen aanstuurt ipv ledstrip (2:15)

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Google heeft hier niets mee te maken, dat zal je moeten afhandelen op een "hoger niveau" dus je HUE-app, HA of andere software layer.
Qua schakelaars, die HUE "compatibel" zijn vb/


en als het moet kunnen DIMMEN


Gewoon aansluiten, koppelenet met je HUE-bridge en of je ze al dan niet via Google kan bedienen zal van je HUE-software/HA afhangen.


Ik ben er echt bijna rotsvast van overtuigd dat ik niet dat nodig heb , maar eerder zo'n zigbee lighting device

Deze bijvoorbeeld.

 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Stijn, in uw situatie heb je maar 1 keuze en dat is de schakelaars/dimmers voor achter een schakelaar in je kast steken. Je moet gewoon je huidige teleruptor/dimmer vervangen door die module en zorgen dat die ontvangst hebben.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.680
208
73
Als je naar het electrisch schema kijkt zie je dat zo'n module sowieso NIET bruikbaar is als je 24V drukknoppen heb en persé nog fysisch wil schakelen. Je hebt een "schakelaar" mogelijkheid (parallel met Zigbee commands) maar dat werkt dus met de L & N draden waarop de 230V staat. Dit is geen potentiaal vrije input !

Uiteraard kan je dit oplossen met klein extra relais ertussen te zetten zodat je 24V drukknoppen de relais bedienen en de relais dan weer deze grotere module.

Als je echt zo'n requirement hebt met die 24V druk-knoppen die je persé ook wil gebruiken ga je goed moeten beginnen puzzelen. Wil je enkel met Zigbee "remote" schakelen, dus via HUE-bridge (en dus via APP) of via een 3e pary Zigbee remote switch whatever kan je de module hangen waar je wil zolang je uiteraard aan je draadjes kan van je lichtkring hé.
Maar dan volstaan ook die modules die ik eerder aangaf. Er is geen verschil. Ook die module die jij aangeeft doet net hetzelfde. Het is gewoon een Zigbee schakelaar en eens "gepaired" met een HUE-bridge heb je alle mogelijkheden.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.680
208
73
Stijn, in uw situatie heb je maar 1 keuze en dat is de schakelaars/dimmers voor achter een schakelaar in je kast steken. Je moet gewoon je huidige teleruptor/dimmer vervangen door die module en zorgen dat die ontvangst hebben.
Inderdaad, en enkel met die ROBB dinges, die Amazon Zigbee 3.0 switch ding kan je in combinatie met je drukknoppen echt niks aanvangen zonder extra truukjes , vb extra relais ertussen.
Met die ROBB Zigbee schakelaar kan je op stuurcontacten A1-A2 tussen 8-230V AC of DC zetten , prima zo met drukknoppen te doen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Dus moet ik de keuze maken:
OF ik wil nog met de schakelaar werken, OF ik geef de schakelaar op en bedien enkel met stem en/of Home assistant (of zigbee remote)

Met schakelaar heb ik maar 1 optie en das die robb dinges

Weg van bestaande schakelaar, kan ik de de goedkoopste optie nemen (die van amazon)


Wel vreemd dat ze bij die van amaon zetten: U kunt de wandschakelaar blijven gebruiken om de verlichting zoals gewoonlijk te sturen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.680
208
73
Wel vreemd dat ze bij die van amaon zetten: U kunt de wandschakelaar blijven gebruiken om de verlichting zoals gewoonlijk te sturen.
Niet vreemd. Nog hééééél veel installaties in de wereld gebruiken gewoon klassiek schakelmateriaal hoor, dus 110/230V los op de schakelaar.
Niet iedereen werkt met 24V drukknoppen & teleruptors in huis , da's eerder een eerste-wereld feature ;-)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Ik zie wel dat die Robbshop dimmer niet met Google home werkt:
Alexa, Homekit en Google home werken niet via de HUE bridge, alleen via Homey

Dat is wel raar want de dimmer is toch toegevoegd aan de bridge.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.680
208
73
Ik zie wel dat die Robbshop dimmer niet met Google home werkt:
Alexa, Homekit en Google home werken niet via de HUE bridge, alleen via Homey

Dat is wel raar want de dimmer is toch toegevoegd aan de bridge.
Toegevoegd aan de bridge wel, maar mischien toch een beperking in de HUE-APP ofzo die dan niet "toelaat" de sturing via de Google,Alexa enz te doen.
Die "ROBB" (= lijkt huismerk Robbshop.nl) zullen cheap Chinese modules zijn die ze een leuk kleurtje enz geven maar mischien een soort goedkeuring/licensing missen om gebruikt te mogen worden met Siri/Alexa/Google ?
Ni echt 100% zeker
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Die icasa ziet er net hetzelfde uit en dit staat er op hun site:
Werken icasa producten met Google Home?
Ja, de volgende Zigbee gateways ondersteunen Google Home i.c.m. icasa producten:
Philips HUE
IKEA Home smart
Athom Homey