• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Kan helaas niet meer foto's plaatsen maar dan hebben jullie een idee. Druk op een foto dan worden ze groter om beter te bekijken. Nogmaals hartelijk dank. MVG Fred.
 

Bijlagen

  • 1390235506NP1010041.JPG
    1390235506NP1010041.JPG
    48,9 KB · Weergaven: 74
  • 1390235739NP1010040.JPG
    1390235739NP1010040.JPG
    48,5 KB · Weergaven: 47
  • 1390235823NP1010039.JPG
    1390235823NP1010039.JPG
    49,1 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Mijn excuses voor het ongemak maar ik had geen andere opties voor zo de foto's te plaatsen. Wist nog niet hoe het werkte. MVG Fred.
 

Bijlagen

  • 1390236315NP1010035.JPG
    1390236315NP1010035.JPG
    43,7 KB · Weergaven: 44
  • 1390236273NP1010036.JPG
    1390236273NP1010036.JPG
    38 KB · Weergaven: 50
  • 1390236247NP1010037.JPG
    1390236247NP1010037.JPG
    46,8 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Eerste foto de afstanden : zijn deze juist en eventueel nagemeten?

Tweede foto levels : deze zomaar instellen op de hoogste waarde is niet de goede werkwijze.afstellen met ruis op 75 Db ( na te meten met een DB meter of iets anders,nooit uw oren betrouwen.)

Derde foto is dezelfde.

Vierde foto : laat de versterker zelf de juiste modus selecteren,stel daar zelf niets in dolby prologic en consoorten zijn eerder pseudo surround instellingen die op niet veel trekken en meestal zal alles via de center lopen dan.) ,dus denk dat exit de juiste instelling zal zijn.

Vijfde foto : zou niet weten waarvoor deze is.

Zesde foto : aangeraden indien een subwoofer ( een echte gene pseudo) gebruikt is de rest op small te zetten als uitgangspunt.Nadien kan je experimenteren met de instellingen maar dan moet je ook metingen uitvoeren ( bv meest gekende met REW software) anders heeft het geen zin en nog eens uw oren zijn geen meettoestellen.


Opm : heeft uwe versterker niet de mogelijkheid om zichzelf automatisch in te stellen?

Indien ja ,heb je dat al eens geprobeert?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Dank je wel skoebiedoe voor je snelle respons. De afstanden zijn goed. Tweede en derde foto kan jij de juiste of de beste waarde geven. Vierde foto prologic is exit. Vijfde foto foutje. Zesde foto is actieve subwoofer met regeling aan de achterzijde, Het is mogelijk automatisch in te stellen,en met een mic, dan naar eigen gehoor bij te stellen. Het gaat er bij mij om de instelling een beetje goed is,als je zo vriendelijk wil zijn heb jij een idee en kan je dat plaatsen hier. Boxen iets naar binnen gedraaid(hangen aan de muur ca 2 mtr hoog). Heb geen DB meter en REW software. Bij gewoon radio ontvangst via glasvezel staat de volume op 55 en Mede8er via optical kabel dus film bekijken op 30 volgens mij moet dat toch ook op zijn minst 50 zijn kwa hardheid van geluid??,of heb ik het verkeerd. Als ik de Loudness uit doe dan klink het zachter dus staat aan klinkt warmer,bass en Trevel staan op 0.. Boxen zijn Infinity Alpha.5.1 Reciever Pioneer VSX-D2011 Ik hoop dat ik je een duidelijk uitleg heb gegeven. Nogmaals vriendelijk bedankt. MVG Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Om die db's in te stellen zou je toch een db meter moeten hebben of iets dergelijks...dat tooltje dient juist om op de luisterplek alle luidsprekers even hard af te stellen....bv uw fronts staan wat dichter dan uwe center dan moet uwe center harder spelen om hetzelfde geluidsniveau te halen op de luisterplek

Meestal als de reciever een auto instelmogelijkheid heeft past deze automatisch die niveau's aan via die roze ruis eventueel kan je dan mits gebruik van een db meter nog wat aanpassingen doen...op het gehoor gaat dat echt niet en dan is het beter om gewoon alles te laten staan en eraf te blijven( meestal zit je vrij juist dan)

Dus laat automatisch inmeten en kijk eens wat dat geeft.( eventueel resultaat hier eens posten)

Ik kan u geen waardes geven,dat is voor iedereen anders.( hangt af van uwe afstand,soort speaker,straalgedrag van de speaker,de akoestiek,de respons van de ruimte enz....)


Nu wat betreft dat verschil in geluidsniveau....dat kan volledig normaal zijn ,het kan zijn dat het ingangsignaal van uwe radio hoger ligt dan het ingangsignaalvan uw htpc en dat je daardoor het volume wat moet opschroeven om tot hetzelfde geluidsniveau te komen.

Bv het ingangssignaal van een cd is meestal hoger dan het ingangsignaal van een platendraaier via de phono ingang en daardoor moet je bij een plaatje spelen de volumeknop wat verder opendraaien ( mischien dat diegene met een htpc eens kunnen testen hoeveel verschil zij hebben)


Ik speel hier thuis bij tv kijken op een volume van -30 Db en bij plaatjesdraaien is dat op een volume van -15 om op hetzelfde volume niveau te komen.


Van waar ben je ergens?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Geweldig deze snelle reactie skoebiedoe ben erg blij mee. Ik ben woonachtig in Almere. Front L en R hangen ca 5 mtr en center staat achter de tv 5mtr van de bank waar ik zit. Achter L en R hangen ze ca 2 mtr bij me vandaan,en woofer staat links van de bank. Vroeger was ik wel een fanatieke audiofiel,maar nu gaat het erom dat het goed klink,en de istellingen juist zijn. Ik heb het autonatisch afgesteld via de een mic,maar dan klonken ze zachter en daarna aan gepast voor de hardheid van het geluidt vond ze te zacht klinken,vandaar de vraag en daarna aan gepast. Nogmaals dank voor je snelle antwoord skoebiedoe. MVG Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Dan zou ik gewoon de auto instellling terug toepassen en indien het dan te zacht klinkt moet je gewoon uw volumeknop wat verder openzetten.

Kan geen kwaad voor de versterker hoor.
1f609.png



Infeite doe je dat nu ook door die Db instellingen op max te zetten in de versterker maar nu gaat de ene speaker de andere overheersen wat soms raar kan gaan klinken .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
OK skoebie ga er mee aan de gang laat het weten. Ga het helemaal opnieuw automatisch instellen via de mic. Zal ik de loudness aan of uit zetten,ben een voorstander alles flat naturel geen loudness bass trevel. Met loudness klink het wel warmer. Nogmaals vriendelijk bedankt voor je tijd en inzet. MVG Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Geen loudness,bas of treble regeling toepassen.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Je zet alles op +10dB, behalve je sub. Het is beter om al je levels op 0dB te zetten en zet dan de gain op je sub lager. Dan moet je het volume een beetje meer opendraaien, maar dan kan je tenminste de levels nog aanpassen, nu zit je al op het maximum. De speakers moeten trouwens ook allemaal op small staan ipv large.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Chr1st0f bedankt voor je reactie. Ik kom er even niet uit,moet ik het nu op 10DB of 0DB zetten,en wat is de beste setting voor de levels,of is dat naar eigen gehoor. Ga ook alles op small zetten. Laat je de resultaten weten. MVG Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Hier wat foto's van automatische instellingen. Alles op small gezet,kan heb jij nog een tip voor verbetering of alles zo laten. Kan maar 2 foto's er op zetten,heb ze al verkleind,rest volgt. Nogmaals hartelijk dank voor de moeite en tijd. MVG Fred
 

Bijlagen

  • 1390388770NP1010035.JPG
    1390388770NP1010035.JPG
    45,7 KB · Weergaven: 47
  • 1390388829NP1010037.JPG
    1390388829NP1010037.JPG
    47,1 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Uw foto toont alles op Large....o heb je dat nadien veranderd ? Uw Db instellingen liggen niet echt ver uit elkaar dus het kan best kloppen....   Hoe klinkt het nu volgens uw oren.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Klinkt goed het zelfde alleen wat zachter,zet de volume wat meer open. En alles flat geen bass treble loudness. Alleen bij automatische instelling zet het wel alles op large.maak dat in geluid wat uit ,of toch alles toch maar op small zetten. Kan niet alle foto's plaatsen even wat kleiner maken laat ik je meer over zicht zien van automatisch instelling heb je wat meer info. Ook de boxen iets naar binnen gedraaid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Als het goed klinkt zo laten staan en inderdaad volumeknop wat verder opendraaien.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Klinkt gecontroleerd en inderdaad volume wat harder,alles op small gezet en flat naturel. Automatisch in gesteld zo gelaten. Boxen iets naar binnen gedraaid,goed gevoel er bij. Bij de ene film is het wat harder en dan weer zachter ligt aan de opname denk ik. Heb nog wat foto's even kleiner maken,weet jij hoeveel pixel het moet zijn,krijg steeds te groot te zien. Hoeveel KB mag het zijn in totaal,want131,1KB is niet veel. Nogmaals vriendelijk bedankt allen voor de geweldige inzet. MVG Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
De beste instelling is small, ongeacht welke luidsprekers je hebt.   Een film bevat namelijk veel laag dat ook naar de front/center/rear speakers gestuurd wordt en de meeste luidsprekers gaan zo laag niet. Door de speakers op small te zetten gaat alles onder de x-over frequentie naar de subwoofer, dus deze geeft nu niet alleen het LFE signaal weer, maar ook de lage tonen van de andere luidsprekers.   ps. Ik heb die x-over setting nog niet gezien op je screenshots, op welke waarde staat dit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Chr1st0f. De x-oversetting wat bedoel je daar mee en waar kan ik dat zien. Ik wil je nog wat foto's er op zetten voor wat meer info voor je dan is het wat duidelijker,hoeveel kan ik er op zetten,krijg steeds te te groot en geeft aan nog maar 131,KB uploaden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Chr1st0f ik heb pagina 95 en 96 gelezen en andere pagina's,het is nu een kwestie van afstellen naar eigen gehoor. Maar het ging bij om de beste afstelling,was niet zeker van de afstelling zoals het nu staat. Zou je graag nog pic er op zetten voor meer info voor jou,hopelijk kan jij dan wat corrigeren maar dat gaat niet,kan jij zeggen hoeveel ik er op mag zetten en grote van de pic en totaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator: