• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Daar kan je die inderdaad ook voor gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Ik vraag mij iets af naar aanleiding van metingen die ik gisteren gedaan heb met m'n PB13 Ultra:

Als je compromissen moet maken met de plaatsing van je sub, ben je dan beter dat je begint met een response die constant boven 75dB blijft met regelmatig frequenties boven 80dB (sporadisch 85dB) en deze dan laat regelen door Audyssey (Flat)?

Of zoek je een plaats waar deze op bepaalde plaatsen rond de 75dB blijft (sporadisch 80dB met piek 83dB) maar ook regelmatig onder 70dB gaat tot soms 65dB en dan laat regelen door Audyssey (Flat)?

Ik zie dat Audyssey mooie dingen kan met sterke frequenties maar een dal is een ander paar mouwen, voorlopig los ik dat op met de P-EQ van m'n SVS. Maar egaliseren tot 75dB lukt niet...

Nulls krijg ik er uit maar een egale respons zonder Audyssey (Flat) krijg ik er voorlopig niet uit...

Over het geluid ben ik momenteel tevreden(zowel muzikaal als film), maar het kan altijd beter...
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Een echte (serieuze) "put" zal door ADSY niet worden aangepakt. Ik denk eerder dat de rest zal "afgetopt" worden om de respons wat vlak te krijgen. Als je door een specifieke (slechte plaatsing) een scherpe put heb je kan je daar zoveel energie in stoppen dat je wil ... dat gaat bijna niet "opgevuld"' geraken en gaat andere problemen veroorzaken. De gemiddelde AVR heeft een maximaal correctie-bereik van +-12dB en dan houd het ook op...

Waar heb je sub nu staan in je ruimte en op welke plek luister je tov de positie van de sub ?

Ik zou niet teveel wakker liggen van een (te) vlakke response eerlijk gezegd. Je kan blijven en blijven kijken naar REW grafiekjes...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk dat dat misschien ook wel beetje persoonlijke voorkeur is? Zelf boost ik mijn subs altijd een beetje zodat ze boven de 75db uitkomen, als ik ze op +-75db laat dan klinkt het mij te 'droog' - ik hou wel van die extra bas (Ik kijk bijna uitsluitend film)

Dus ik zou het op de eerste plaats laten staan waarin het meer piekt dan daalt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
jvanhambelgium zei:
Een echte (serieuze) "put" zal door ADSY niet worden aangepakt. Ik denk eerder dat de rest zal "afgetopt" worden om de respons wat vlak te krijgen. Als je door een specifieke (slechte plaatsing) een scherpe put heb je kan je daar zoveel energie in stoppen dat je wil ... dat gaat bijna niet "opgevuld"' geraken en gaat andere problemen veroorzaken. De gemiddelde AVR heeft een maximaal correctie-bereik van +-12dB en dan houd het ook op...

Waar heb je sub nu staan in je ruimte en op welke plek luister je tov de positie van de sub ?

Ik zou niet teveel wakker liggen van een (te) vlakke response eerlijk gezegd. Je kan blijven en blijven kijken naar REW grafiekjes...
Sub staat nu parallel schuin vlak naast linkse front speaker(+/-25 graden) langs de kant van de zijmuur. Recht in de hoek heb ik constant positieve frequentie-response, als ik deze een 30cm naar voor plaats en ongeveer parallel met de front speaker plaats heb ik een response die werkbaar lijkt tussen 20Hz en 80Hz zonder nulls of grote dips...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
luckske zei:
Ik denk dat dat misschien ook wel beetje persoonlijke voorkeur is? Zelf boost ik mijn subs altijd een beetje zodat ze boven de 75db uitkomen, als ik ze op +-75db laat dan klinkt het mij te 'droog' - ik hou wel van die extra bas (Ik kijk bijna uitsluitend film)

Dus ik zou het op de eerste plaats laten staan waarin het meer piekt dan daalt.
Mja, bij muziek daarentegen prefereer ik het subtiele waar de sub zich kan wegcijferen. Mss dat dit iets is waar ik het kan overnemen met het volume van de sub via de AVR. Een volume voor muziek en eentje voor film...

Waarschijnlijk iets van trial and error...
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Dat kan perfect Davy. Zo doe ik het ook. Ik stel de sub af zodat het goed klinkt bij muziek. Maar zodra ik naar het kanaal blu ray switch, staat de sub 3dB harder ingesteld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arathorn

Member
4 feb 2015
37
0
9
Op mijn Denon kan ik de crossover instellen van de sub. Begrijp ik het goed dat de crossover instelling van de andere luidsprekers de laagst mogelijk frequentie bepaalt? En de crossover van de sub de hoogste frequentie die de sub aankan?

De waarde LPF voor LFE kan ik instellen van 80 Hz t.e.m. 250 Hz

Welke instelling kies ik het beste? Ik gok de hoogste, 250Hz?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Doe maar gewoon het hoogste. Dat LFE kanaal bevat normaal geen info hoger als 120Hz in theorie en praktisch zelfs eigenlijk boven 80Hz ook niks meer...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
LPF voor LFE moet op minstens 120hz staan, mag op zich nog hoger, denk niet dat dit veel zal uitmaken.

Je fronts kunnen volgens hun specificaties tot 45hz spelen. Ik zou dat x-over punt instellen op 60hz ofzo. Je surrounds kunnen tot 55hz, dat crossoverpunt zou ik instellen op 80hz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arathorn

Member
4 feb 2015
37
0
9
Center kan tot 57 Hz Deze ook op 80 of eerder 90 zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arathorn

Member
4 feb 2015
37
0
9
Worden deze x-over instellingen genegeerd wanneer ik Stereo (zonder LFE dus) op "Direct" ga spelen?

Ter info: Ik heb alle luidsprekers op "Groot" ingesteld. Vervolgens LFE+Main gekozen zodat ook overal de sub gebruikt kan worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ja, direct (pure-direct) speelt ie zonder subwoofer. Gewoon stereo met...

Op 80 of 90hz maakt niet zo veel uit, ik zou eerder voor 80 kiezen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arathorn

Member
4 feb 2015
37
0
9
Aangezien de x-overs juist worden ingesteld en LFE+Main aanstaat, heeft het dan eigenlijk nog nut om een luidspreker als "Groot" of "Klein" aan te duiden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Arathorn zei:
Aangezien de x-overs juist worden ingesteld en LFE+Main aanstaat, heeft het dan eigenlijk nog nut om een luidspreker als "Groot" of "Klein" aan te duiden?
Altijd klein gebruiken...

Groot wil zeggen dat je speakers tot 20Hz met het grootste gemak aankunnen, en dat zijn er heel weinig...

Bij klein gaat Audyssey Bass-management toepassen, en dat wil je eigenlijk altijd in het geval van film..

Ik gebruik altijd "LFE", ook al konden m'n vorige speakers tot 30Hz... Een actieve sub heeft z'n nut voor iets..
1f609.png
En zo ontlast je de receiver als die de fronts in het sublaag niet moet aansturen..
 
Laatst bewerkt door een moderator: