• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

speakers voor (toekomstige) 5.1.4 opstelling

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Dag iedereen.

Ik ben van plan een kamer in te richten tot HT. Momenteel beschik ik over een 3.1 opstelling (omdat de tv in een hoek staat) 3x B&W M1

Dus nu had ik graag wat meer info gehad over welke speakers ideaal zouden zijn wanneer ik hiermee naar een 5.1.4 opstelling wil gaan. .... 2 nieuwe front L en R en 2x B&W naar achter? .... 3 nieuwe fronts en B&W naar achter??? (Maar heeft een 6.1.4 opstelling nog zin?)

Een ijverige HT boer had me al B&W 683 S2 (en 684 S2) aangeraden. Maar ga ik dan niet een te grote stap maken waardoor de M1 speakers vanachter te slap gaan klinken? ....moet ik dan ook dure plafond speakers gaan aanschaffen wanneer ik atmos installeer (om te vermijden dat bovenspeakers slecht gaan klinken tegenover de zware voorkant?

Zoals je ziet, zit ik nog met heel wat vragen. Als iemand me een beetje kan verder helpen zou ik dit erg appreciëren!

Fijne avond iedereen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Voor Dolby Atmos wordt aangeraden dezelfde luidsprekers aan het plafond te plaatsen als de front, of uit dezelfde serie als de onderste speakers. Ik vermoed echter dat het niet zo kritisch gaat zijn als Dolby ons wilt laten geloven, maar het is eigenlijk nog wat afwachten. In Amerika is nu nog maar 1 blu-ray uitgekomen met Atmos, dus echte ervaringen zijn nog schaars.

Ik heb de B&Ws niet gehoord, maar ik dénk dat de 6 serie toch wel anders gaat klinken dan de M1s en voor een HT ruimte misschien toch wel wat meer powerful. Persoonlijk zou ik misschien opteren voor een 5 speaker set in de B&W 6 serie en dan 1x een M1 bijkopen en deze 4 monteren aan het plafond. Een andere optie is extra M1s en dan in-ceilings in het plafond.

6.1.4 bestaat trouwens niet. Een Dolby Atmos soundtrack is in essentie een Dolby TrueHD 7.1 soundtrack met extra metadata voor geluidsobjecten die gerenderd worden in een 3D ruimte (de x.x.2 of x.x.4) - hierdoor is Dolby Atmos eigenlijk een beetje modulair tot en met 34 luidsprekers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.915
242
73
Ik zou nog wat M1's bijkopen
1f604.png


4-the-future-of-surround-sound-from-mit.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
thanks voor alle tips. Ik zal moeten kiezen voor een 5.1.4 opstelling, of is het zinvol om rear speakers te plaatsen wanneer de zetel bijna helemaal tegen de muur zal staan? (bijvoorbeeld speakers zoals de B&W CCM362?)

En hoewel ik graag een klein stapje hoger kies, lijkt me de 6 serie een beetje te zwaar. Zijn er goede speakers die jullie aanraden tussen de M1 en 6 serie?

Ook zie ik dat de CCM362 in een ronde en vierkante versie te krijgen is? Welke zou beter zijn? (zowel kwa installatie, afwerking etc..)

Het gaat allemaal nog een hele boterham worden! Zelf heb ik geen enkel ervaring met zo een heel project, het idee was voorlopig: - isolatie (soort plaat/matten) tegen muren & plafond. daar stof/doek tegen. - dan per muur een 3 - 4 houten panelen met stof overtrokken. - een manier om de speakers tussen die panelen te kunnen vastzetten. - een deftige oplossing voor kabels, beetje verstopt licht. - kist tegen het plafond voor een beamer & 85-92" scherm tegen de muur
1f628.png


Tips zijn dus altijd welkom.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Misschien overwegen een showcase te openen? We zijn altijd geïnteresseerd in het volgen van zo een projecten! Kunnen we ook beter antwoorden op al je vragen.

mysteryliner zei:
En hoewel ik graag een klein stapje hoger kies, lijkt me de 6 serie een beetje te zwaar. Zijn er goede speakers die jullie aanraden tussen de M1 en 6 serie?

Ook zie ik dat de CCM362 in een ronde en vierkante versie te krijgen is? Welke zou beter zijn? (zowel kwa installatie, afwerking etc..)
Ik denk niet dat er iets tussen de M1 en 6 serie zit? De 6 serie is de 'instap' serie van B&W in het hoger segment, qua prijs zie ik trouwens dat de 686 niet duurder is dan een nieuwe M1. Ze combineren voor de surround speakers zou ik niet doen. Waarom ben je bang dat ze te zwaar gaan zijn? De ronde versie is eigenlijk om in het plafond te steken, de vierkante in de muur ;-).

Ik weet ook niet in hoeverre het je Atmos installatie gaat beïnvloeden als je tegen de muur gaat zitten? De Atmos speakers horen voor en achter je zetel te komen hangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Wanneer ik 686, 685 en M1 vergelijk, lijkt me (op specs) de M1 er beter uit te komen dan de andere. maar ik ken er misschien te weinig van.

Nu vergelijk ik even de 686 en 686 S2 En de 685 en 685 S2

Kwa specificaties is het een enorm verschil voor een meerprijs van 25euro voor de S2 versie van beide soorten speakers. En een 75 euro meerwaarde tussen de 686 S2 en 685 S2.

Zou dan een opstelling met: Front: 2x B&W 685 S2 650 euro (zou het de €150 extra waard zijn? anders 4x 686) front+: 2x speaker stands ? ? onbekend ? Surround: 2x B&W 686 S2 500 euro center: 1x B&W HTM62 S2 450 euro
1f610.png
(hoewel ik liefst onder de 400 euro wou blijven.) plafond: 1x B&W M1 225 euro (samen met de 3 die ik reeds heb.)

Subwoof: kenwood 39HT is al 12 jaar oud, maar blijft voorlopig om kosten te drukken. (maar voorstel altijd welkom)

Hoeveel meter speaker kabel zou ik ongeveer kopen? en prijs/kwaliteit... voor een kamer van 4.1m x 4.2m en 2.3m hoog

ik vrees alleen een beetje over hoe de M1's in de plafond zullen gaan. Ze hebben een speciale voet, en dan zal met een soort ijzeren L stukken ofzo van de muur af moeten komen.

sorry voor de 1001 vragen. Ik hoop de komende weken een showcase te openen om een beetje een duidelijker zicht te delen van hoe alles verloopt.

Voor nu, iedereen een fijn weekend gewenst!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Met 4 meter diepte moet je ook niet perse tegen de muur gaan zitten en zou later een eventuele upgrade naar 7.1 helemaal kunnen!

Ik weet niet of je persé bij B&W wilt blijven? B&W zijn zeker geen slechte speakers, maar voor de 2000 euro die je nu nog wilt gaan uit geven aan alleen speakers kan je ook al een érg mooi Focal, Dali, KEF of dergelijk setje bij elkaar krijgen en voor je M1's ga je ongetwijfeld ook nog iets terug kunnen krijgen. Ook later qua upgraden kan het natuurlijk voordeliger zijn.

KEF heeft bijvoorbeeld ook speciale Dolby Enabled Atmos speakers (alleen te gebruiken bij rechte ruimtes) waardoor je geen speakers in of op het plafond moet plaatsen. KEF is wel helemaal niet goedkoop.

Anyway, die B&Ws zijn vrij bekend en ik denk dat je bij verschillende Hifi zaken deze wel kunt aanhoren, misschien is het wel eens interessant om even te gaan luisteren naar de verschillen tussen de M1 en 6 serie. Voor het zelfde geld is het het helemaal niet waard? Je weet nooit. Specswise gaan de 6 serie toch een dikke 10hz lager dan de M1.

Qua subwoofer kan ik (net zoals vele hier op het forum) SVS aanraden! Erg goede subwoofers voor het geld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Nee hoor, er is geen speciale reden dat ik bij 1 merk wil blijven. (Buiten de 3 bestaande M1) Dus een ander merk zou hier ook mooi staan.

De reflectie speakers (atmos enabled) lijkt me niet zo ideaal. Lijkt me een compromis zoals het verschil tussen een complete inrichting met receiver en 5.1 speakers vergeleken met een soundboard onder je tv gooien.

Welk setje/ merk zou je dan aanraden voor ongeveer die pprijs/kwaliteit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
De eerste reacties en reviews door professionals zouden in het voordeel spreken van de enabled speakers omdat het effect minder lokaliseerbaar zou zijn. Het is wel afhankelijk van meerder aspecten zoals hoogte van het plafond en absorptie van het plafond (deze mag natuurlijk niet absorberen).

Voor dat budget zijn er verschillende mogelijkheden. De B&Ws zullen ongetwijfeld zeer goed gaan slepen, maar als je toch zoveel geld gaat uitgeven is het misschien altijd interessant om eens rond te kijken. Het kan goed zijn dat je echt wel het geluid van de B&Ws gaat prefereren boven de andere speakers. Niks verloren, dan heb je toch het plezier gehad van te luisteren (en je bent zeker van een juiste keuze!).

Hier heb ik snel enkele voorbeelden gezocht en samengesteld:

Klipsch (</strong>Heeft wel heel andere geluidseigenschappen dan B&W, dit zijn hoornluidsprekers) 2x RF-52 II - 700 euro 1x RC-52 II - 350 euro 2x RB-51 II - 400 euro 4x CDT-3650-C II - 1080 euro (Vind ik persoonlijk wel erg veel in vergelijking met de rest - kunt hierop zwaar besparen door model lichter te nemen, maar dan zou ik toch eerst gaan luisteren - besparing tot 600 euro!)

KEF 2x Kef Q500 - 1000 euro 1x Kef Q200 - 399 euro 2x Kef Q100 - 400 euro 4x Ci100QR - 500 euro

<strong>Focal
2x Focal Chorus 716V- 560 euro 1x Focal Chorus CC-700V - 250 euro 2x Focal Chorus 705V - 250euro 4x Focal IC 706V - 860 euro

Dit is geloof ik wel een vorig type Focal, de nieuwere kost 600 euro meer en ik denk niet dat dit het waard gaat zijn.

Welke zijn het beste? Geen idee. Natuurlijk zijn er nog andere merken voor dit geld die goed gaan zijn. Dat is ook een beetje het probleem, 't is smaak en teveel keuze. Ik heb bijvoorbeeld zelf hoornluidsprekers en er zijn mensen die dit niet graag horen en er zijn mensen die dit wel graag horen.

Puur prijs/kwaliteit denk ik dat de Focals hier het beste uit de bus zullen kopen, met het geld dat je zou kunnen terug krijgen voor je M1s kan je makkelijk een SVS subwoofer aanschaffen en dan heb je een killer installatie.

Wat betreft de luidsprekerkabels: gewoon de Gamma, Hubo, Brico binnen en daar luidsprekers nemen van 2x1,5mm of 2x2,5mm - moet echt niks speciaals zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.732
420
98
Earth
Voor focal mag je altijd komen luisteren. Enkele focal liefhebbers hier
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Ik heb zaterdag Jan z'n Klipsch luidsprekers gehoord (verslagje volg nog) en ik vond deze minder scherp als een Focal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.732
420
98
Earth
broodro0ster zei:
Ik heb zaterdag Jan z'n Klipsch luidsprekers gehoord (verslagje volg nog) en ik vond deze minder scherp als een Focal.
Haha Jij vergelijkt jan zijn speakers met mijn speakers? Volkomen oneerlijk! Appels met appels vergelijken.. Is een andere prijsklasse!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
En z'n RF-62 MKII? Dat is toch dezelfde prijsklasse? Lukse gaf aan dat een hoornluidspreker wel eens als scherp ervaren kan worden, maar persoonlijk vind ik dit type luidsprekers toch wel iets minder scherp als Focals uit de V serie. Die heb ik bij jou en Buddha al gehoord.

Ik zeg niet dat het slechte luidsprekers ofzo zijn he. Ik bedoel maar dat de sound verschillend is en dat je beter eens gaat vergelijken eer je 2k uitgeeft aan luidsprekers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik zou ook niet weten waarom Klipsch scherp zou klinken omdat het hoorn luidsprekers zijn. Met een goed ontworpen filter is er helemaal geen reden om aan te nemen dat die hoorn voor scherpte zou zorgen. Het geeft een ander afstraalgedrag en meer rendement aan de tweeter. Maar als je de tweeter netjes op niveau van het mid regelt met het filter is er geen enkel probleem. Je tweeter gaat het gewoon een stuk makkelijker hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De Klipschen die Jan heeft staan, zijn wel van een hoger niveau dan diegene die je meestal in in de winkel zal zien staan. En ja, het zijn net die lagere budget speakers die wel best behoorlijk scherp uit de hoek kunnen komen. Kortom, alles heeft zijn prijs en dat hoor je nu eenmaal in dezelfde lijn.....
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
luckske" data-link="http://home-theater.be/topic/850-speakers-voor-toekomstige-5-1-4-opstelling?postID=22008#post22008"> De eerste reacties en reviews door professionals zouden in het voordeel spreken van de enabled speakers omdat het effect minder lokaliseerbaar zou zijn. </woltlab-quote> Dat gaat mogelijk het probleem geven gezien 2 van de muren na 1.2m een stukje schuin gaan. <woltlab-quote data-author="Skank zei:
Voor focal mag je altijd komen luisteren.Enkele focal liefhebbers hier
1f609.png
leuk, meet & greets. Waar woon je ergens? Ben namelijk niet zo goed te been door wat medische problemen.


Gisteren had ik de kans om de 685 S2 (bookshelf) en de 684 S2 (floorstanding) te gaan beluisteren... met dat in gedachte nemend.... en dat alles vooral voor film zal dienen, de voorlopige rekening.... en de beschikbare ruimte voor de speakers.....

Dan zou ik eerder kiezen voor in alle hoeken een bookshelf

En dan kom ik uit bij: search (Klipsch RB-41 II - €139) Klipsch RB-51 II - €199 KEF Q 100 - €199  ? KEF XQ 10 - €199 ? Klipsch RB-61 II - €249

Het probleem dan is, dat je voor hetzelfde geld ook floorstanding speakers hebt van (? één serie lager). De vraag is dan natuurlijk weer koop ik dan een betere versie bookshelves? Of lagere versie (maar dan denken bigger = better)

KEF C5 - €189 KEF C7 - €239 Klipsch RF-42 II - €249

doofy pfff, ik denk dat ik me momenteel voel zoals een vrouw die in de winkel staat te kijken voor kleding of schoenen. dead Tijd om alles even te laten bezinken.

Goede nacht iedereen!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Die C reeks van Kef zou ik niet nemen. Ik heb ze ooit gehoord en voor de prijs is het niet slecht, maar ook in dat segment is beter te vinden. (b.v. Teufel) Dan zou ik zeker en vast voor de bookshelves van een hogere reeks gaan.

En anders is DIY nog altijd een optie he.

Waarom denk je dat vloerstaanders meer plaats innemen dan bookshelves (die niet in een boekenkast komen)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
mysteryliner" data-link="http://home-theater.be/topic/850-speakers-voor-toekomstige-5-1-4-opstelling?postID=22198#post22198"> Dat gaat mogelijk het probleem geven gezien 2 van de muren na 1.2m een stukje schuin gaan. </woltlab-quote> Klopt zei:
Dan zou ik eerder kiezen voor in alle hoeken een bookshelf
Zo doe ik het zelf ook, ik heb 4x een boekenplank luidspreker en zelfs 3x een center luidspreker (2 hiervan dienen als surround)omdat ik geen boekenplanken kon zetten qua grootte en dat is ook helemaal geen probleem mits goed bass management met subwoofers! Ook hier ben je natuurlijk welkom om eens te komen luisteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
rho" data-link="http://home-theater.be/topic/850-speakers-voor-toekomstige-5-1-4-opstelling?postID=22199#post22199"> Die C reeks van Kef zou ik niet nemen. Ik heb ze ooit gehoord en voor de prijs is het niet slecht zei:
Waarom denk je dat vloerstaanders meer plaats innemen dan bookshelves (die niet in een boekenkast komen)?
De Linker speaker zou voor de deur staan, bookshelves hebben onderaan meestal nog pootjes, (dat gaan teenbrekers worden.) Bij bookshelves kun je nog een staander die aan de muur hangt, en naar onder toe kleiner word en enkel op de grond komt om het gewicht te dragen. Of een plaat tegen de muur
263a.png


<woltlab-quote data-author="luckske"] Zo doe ik het zelf ook, ik heb 4x een boekenplank luidspreker en zelfs 3x een center luidspreker (2 hiervan dienen als surround)omdat ik geen boekenplanken kon zetten qua grootte en dat is ook helemaal geen probleem mits goed bass management met subwoofers! Ook hier ben je natuurlijk welkom om eens te komen luisteren. [/QUOTE]
Goed idee, maar zijn centers meestal niet duurder dan fronts of rears van dezelfde reeks? Nice, van waar in Limburg ben je ongeveer?

kwa opstelling zal het toch altijd een beetje afwijkend zijn. ofwel staat de linker speaker (deels) voor de deur. plaats ik ze meer naar het midden toe, dan zullen floorstanding speakers te hoog zijn, en kan ik geen scherm van 90" meer plaatsen.

Ik zal dit weekend eens foto's plaatsen om een idee te geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator: