• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

speakers voor (toekomstige) 5.1.4 opstelling

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
mysteryliner zei:
Goed idee, maar zijn centers meestal niet duurder dan fronts of rears van dezelfde reeks? Nice, van waar in Limburg ben je ongeveer?

kwa opstelling zal het toch altijd een beetje afwijkend zijn. ofwel staat de linker speaker (deels) voor de deur. plaats ik ze meer naar het midden toe, dan zullen floorstanding speakers te hoog zijn, en kan ik geen scherm van 90" meer plaatsen.

Ik zal dit weekend eens foto's plaatsen om een idee te geven.
Ik ben van Bilzen

Dan zit je volgens mij in een zeer gelijkaardige situatie als bij mij? Ook hier staat een luidsprekers voor de deur omdat ik een 90" scherm wou
1f617.png
- ik had eventueel wel zuilen kunnen plaatsen, maar dan kon je de kamer niet meer in of uit of inderdaad een kleiner scherm (en wie wilt dat nu?).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
mysteryliner zei:
De Linker speaker zou voor de deur staan, bookshelves hebben onderaan meestal nog pootjes, (dat gaan teenbrekers worden.) Bij bookshelves kun je nog een staander die aan de muur hangt, en naar onder toe kleiner word en enkel op de grond komt om het gewicht te dragen. Of een plaat tegen de muur
Als je ze tegen de muur zou hangen nemen ze inderdaad wat minder plaats in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
nu was ik de afgelope dagen aan het kijken in de richting van een 5(.1) Klipsch of Focal opstelling. tot ik meer las over hoe je voor atmos best speakers gebruikt met een breed dispersion patterns. .....althans dat denk ik toch..
1f62e.png

Dolby recommends ceiling speakers with wide dispersion patterns. If you use ceiling speakers with narrow dispersion (less than 90 degrees  90 degrees) or those with aimable drivers, angle the drivers slightly toward your listening position.
de M1's zijn 60° en 10° denk ik.

...dus, dan dacht ik eraan om de speakers te verkopen. OF ze te gebruiken, dan heb ik voor ongeveer 1100 euro een 7.1 setup in plaats van een 5.1 voor 1000 euro L en R: 686 S2 - €450 center: HTM62 S2 - €450 rear: 1x B&W M1: - €215 (heb er al 3)

upgrade tegenover hierboven: L en R: 685 S2 - + €150 center: HTM61 S2 - + €150
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
enkele foto's van de rommelkamer



kleuren in deze richting

isolatie tegen de muur, daartegen meer een grijze tint tegen. en dan zoals op de foto hieronder houten panelen er tegen (maar met een bordeaux achtige kleur)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Daar heb je meer dan ruimte genoeg om een mooie ruimte mee te maken! Dat zie ik helemaal goed komen.

mysteryliner" data-link="http://home-theater.be/topic/850-speakers-voor-toekomstige-5-1-4-opstelling?postID=22237#post22237"> de M1's zijn 60° en 10° denk ik. </woltlab-quote> Dat lijkt me toch wel erg weinig? Dolby raadt zelf 120x120° aan geloof ik zei:
een 7.1 setup in plaats van een 5.1 voor
Moet je ook aan denken dat je een krachtigere receiver nodig gaat hebben. Met een 5.1.4 opstelling kan je kiezen uit Pioneer, Yamaha, Onkyo, Denon en Marantz. Voor 7.1.4 heb je keuze uit Denon, Marantz en Onkyo, waarvan de Denon en Marantz nog een extra eindversterker nodig hebben en de Onkyo een crippeled EQ (geen Audyssey) heeft. Je kijkt dan snel naar +-1700 euro voor enkel de receiver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Moet je ook aan denken dat je een krachtigere receiver nodig gaat hebben. Met een 5.1.4 opstelling kan je kiezen uit Pioneer, Yamaha, Onkyo, Denon en Marantz. Voor 7.1.4 heb je keuze uit Denon, Marantz en Onkyo, waarvan de Denon en Marantz nog een extra eindversterker nodig hebben en de Onkyo een crippeled EQ (geen Audyssey) heeft. Je kijkt dan snel naar +-1700 euro voor enkel de receiver.
Mede hierdoor, de prijzen, het beperkte aanbod, etc... Ga ik nog wachten met de receiver te vervangen. mijn huidige pioneer VSX-921 kan dan dienst doen als 5.1 of 7.1. De kabels naar het plafond zitten dan al weggewerkt voor in de toekomst, wanneer er meer receivers op de markt zullen zijn met 7.1.4..... En aan een iets scherpere prijs dan nu.
1f644.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19


zo zou de muur eruit zien met een scherm van ofwel: 92" 16x9 85" 2.35:1 Of dat koord 96" 2.35:1

Op de foto heb ik ook het middenpunt van de muur aangeduid, Het scherm staat dan nie helemaal midden.

Nu is de kamer 3.95 x 4m Op de foto hierboven zie je de muur van 3.95, met dan rechts een 1ste hellende muur met een dakkapel raam (die verduisterd worden) (Het hellend stuk komt 115 cm de kamer in) achter (in de rug) van waar de foto genomen is is de 2e hellende muur. (Dit hellend stuk komt 99 cm de kamer in)

Hierdoor lijkt de kameR wat langer. maar kan ik niet beter het scherm tegen de muur (aan linker kant foto) plaatsen? Dan zou er plaats zijn voor 110" of 115" , zonder ergens tegen te komen!

Een curved scherm lijkg me dan ook leuk. Maar zijn daar extra aanpassingen voor nodig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik zou het scherm altijd tegen de muur, waar nu de kast tegen staat, hangen. Door de deuropening in de muur waar je het nu hebt uitgetekend beperk je de schermgrootte en de plaatsing van de speakers enorm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Ik zou het scherm ook hangen waar nu de kast staat. Je speakers gaan nu niet goed uitkomen vrees ik en je scherm grote is beperkt.

Ik ben zelf al 2 weken aan het bekijken wat de ideale schermgrote zou zijn voor 3-3.3m kijkafstand en groter dan 230cm in breedte moet je niet gaan. Vanaf 3m afstand is dat zelfs al vrij druk, tenzij je daar fan bent natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Ik wil het scherm graag wat hoger hangen, omdat ik namelijk niet lang kan zitten. Dus wil ik de film zonder uren aan pauzes, is het beste om regelmatige liggen. En wanneer je ligt, gaat een laag scherm mogelijk TE laag zijn.

@broodrooster: een scherm kiezen is niet simpel, zoveel heb ik al door. Ik zou dus voor een 2.35:1 curved scherm willen kijken, maar dan heb je blijkbaar een speciale projector nodig. .....en wat dan met 16x9 films erop kijken? .....of misschien zo een (bijna) zwart scherm? Dan zijn eventuele balken bij een andere aspect ratio niet zo opvallend.

Ga proberen om een afspraak te maken bij home at the movies, en dan in de buurt op hotel overnachten. hopelijk zal een bezoekje aan een showroom veel vragen vereenvoudigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
mysteryliner zei:
Ik wil het scherm graag wat hoger hangen, omdat ik namelijk niet lang kan zitten. Dus wil ik de film zonder uren aan pauzes, is het beste om regelmatige liggen. En wanneer je ligt, gaat een laag scherm mogelijk TE laag zijn.

@broodrooster: een scherm kiezen is niet simpel, zoveel heb ik al door. Ik zou dus voor een 2.35:1 curved scherm willen kijken, maar dan heb je blijkbaar een speciale projector nodig. .....en wat dan met 16x9 films erop kijken? .....of misschien zo een (bijna) zwart scherm? Dan zijn de eventuele balken bij een andere aspect ratio niet zo opvallend.

Ga proberen om een afspraak te maken bij home at the movies, en dan in de buurt op hotel overnachten. hopelijk zal een bezoekje aan een showroom veel vragen vereenvoudigen.
Curved moet je niet doen. Dat is niet geschikt voor normale HT projectoren. Als je 16:9 content op een 2:35 scherm kijkt, dan ga je met zwarte balkjes op de zijkant zitten. Je moet dan wel uitzoomen of een anamorphe lens gebruiken.

Zo'n zwart scherm heeft ook nadelen heb ik al gelezen. Zeker in een batcave die voor HT ingericht is.

Weet je al welke projector je wilt kopen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Oh. Wat ik gisteren las dacht ik dat curved geen probleem was. Maar 2.35:1 wel.

omdat bij curved de afstanden over heel het scherm zelfs beter gerespecteerd worden dan bij normaal.

Kun je uitleggen waarom dit problemen zou geven?

Nee. Nog geen idee van projector.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Een curved scherm vangt de verbuiging op van een voorzet lens dacht ik.

Maar de normale HT projectoren projecteren een mooi rechthoekig beeld. Als je dan een curved scherm gaat gebruiken, zal beeld aan de zijkanten veel groter zijn als in het midden en buiten het doek komen. Je krijgt dan een soort fisheye beeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
mysteryliner zei:
Ik wil het scherm graag wat hoger hangen, omdat ik namelijk niet lang kan zitten. Dus wil ik de film zonder uren aan pauzes, is het beste om regelmatige liggen. En wanneer je ligt, gaat een laag scherm mogelijk TE laag zijn.
Mijn scherm hangt ongeveer een 55cm van de vloer en lig hierbij ook graag al eens onderuit in de zetel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
@croque-moncieur maker: wat zou je aanraden voor projector?

http://www.elitescreens.com/index.php/products/fixed-39841/486-lunette-series#8-faq-s

Ze geven toch aan dat daar geen speciale lens voor nodig is.


Heb een htm61 en M1 van kennis van van.. gekocht voor 350 euro die door een acuut geval van vriendin-itis het meeste weg deed! (Waren ongeveer 7 maand oud)

...dus heb vanavond 2x B&W 685 besteld.

Nu enkel nog een Sub. svs lijkt me veel aangeraad, maar welke?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Hmmm, vreemd dat zou ik toch nog eens verifiëren voordat je dat effectief gaat kopen. Het kan toch niet dat een projector mooi rechthoekig op een muur projecteert en dan ook op een curved scherm?

En als je aan settings moet gaan tweaken om het beeld goed te krijgen, ga je kwaliteit verliezen.

Kwa projector hangt vooral van je budget af denk ik. Heb je bepaalde zoals 4K? Indien ja dan begint het pas vanaf 7000euro...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Proficiat met de aankoop van je speakers!

Welke speakers heb je nu? 4x een M1, 685 en HTM61? Voor een 7.1 opstelling?

Qua subwoofer gaat het vooral afhangen van je budget - je kunt beginnen met een PB-1000 (500 euro), een PB-2000 (799 euro),.... Eventueel kan je ook direct gaan voor dual subwoofer setup, maar je kan even goed eentje extra achteraf bijkopen.

Zelfde voor je projector, hoeveel denk je te willen gaan uitgeven? Ideaal gezien voor een 2.35 scherm koop je een projector met lens memory (elektronisch geheugen die de zoom en lens shift aanpast zodat het past op een 2.35 scherm, maar ook met de druk van een knop kunt uitzoomen naar 16:9 - bijvoorbeeld Panasonic pt-at6000e) of apart een anamorphic lens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Koop maar minstens een PB-2000
263a.png
Je gaat anders snel willen upgraden
1f604.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: