• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mmm dit is wel interessant inderaad, misschien toekomst voor mij ;) tegen dan is de prijs gezakt :p

wel weinig poorten, maar dat zou in mijn geval ideaal zijn
Heb jij unifi cameras dan?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth


Even hierop terugkomen.. Ik heb deze tutorial gevolgd en heb dus grotendeels al een apart IoT netwerk (zowel bekabeld als draadloos)
Werkt als een trein..
Ik denk dat ik aan de volgende stappen toe ben

- mijn server staat op mijn lan, zoals normaal bedoelt is dacht ik, en de mediaspeler is eigenlijk een IoT device.. maar die moet wel aan mijn server kunnen, hoe doe ik dat dan?
- sonos, ik wil die ook op mijn IoT krijgen, maar jullie waarschuwden dat dit een moeilijkere is, kan iemand me zeggen hoe ik dit dan doe? Ik heb het dus voorlopig niet gedaan , waardoor ik het volume nu niet meer kan aanpassen in mijn harmony activiteit tv kijken

Alvast bedankt
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nee nog geen UniFi camera‘s maar dat is weL de bedoeling. Mijn USW-8 150W heeft wel PoE uiteraard en zou ik dan kunnen verplaatsen, wat ideaal zou zijn naar plaatsing van de camera’s toe.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Even hierop terugkomen.. Ik heb deze tutorial gevolgd en heb dus grotendeels al een apart IoT netwerk (zowel bekabeld als draadloos)
Werkt als een trein..
Ik denk dat ik aan de volgende stappen toe ben

- mijn server staat op mijn lan, zoals normaal bedoelt is dacht ik, en de mediaspeler is eigenlijk een IoT device.. maar die moet wel aan mijn server kunnen, hoe doe ik dat dan?
- sonos, ik wil die ook op mijn IoT krijgen, maar jullie waarschuwden dat dit een moeilijkere is, kan iemand me zeggen hoe ik dit dan doe? Ik heb het dus voorlopig niet gedaan , waardoor ik het volume nu niet meer kan aanpassen in mijn harmony activiteit tv kijken

Alvast bedankt

Iemand?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Er iemand bezig met iets gelijkaardigs op het UniFi NL forum, wellicht een idee om daar in te pikken. Heb het zelf nog niet opgezet en zal moeten wachten eens ik mijn nieuw UniFi spul ontvang wat nog wel nog even kan duren.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Toon eens een screenshot van je firewall regels voor LAN IN.

Eigenlijk simpel gezegd moet je een regel aanmaken en die voor je IoT drop regel plaatsen.
Neem nu als voorbeeld dat je server 192.168.1.5 is en je media speler 192.168.1.100 dan ziet de regel er als volgt uit

Allow 192.168.1.100 to 192.168.1.5 Action=allow Src= ip 192.168.1.100 Dst= ip 192.168.1.5
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Niets meer dan de standaard aangemaakte regels voor WiFi gasten en VPN
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Nu mijn usg een eigen extern ip krijgt, heb ik voor de 1ste keer een mail gehad van mn controller die zei dat de usg herstart is.
Tot voor kort , kreeg ik nooit mails van unifi, desondanks ik het wel ingesteld had, om een mailserver te gebruiken
(had dat wel getest, en test zei dat het ok was, maar vond het al vreemd dat ik nooit mails kreeg)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Weet er iemand wat de toegestane waardes zijn die je kan invullen voor de speedtest? (onder site)
Er staat bruikbare waardes tss 10 en 49 minuten
en als je dan de "uren" invult, kan ik zelfs 72 invullen of meer
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Geprobeerd om mn sonos op IoT te zetten
Dat lukt
MAAR
zodra ik wegga met mn tel van IoT wifi
dan kan ik de sonossen starten, maar niet meer uitzetten of pauzeren (dan moet ik nr het toestel zelf)
Ook vreemd in de controller, want de controller weet niet meer op welke lan netwerk die zitten (hij zegt usg ipv poort X)
Precies of er moet feedback van de speakers terug gaan naar de controller of de app van sonos (beide zitten op lan)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Sonossen zijn notoir moeilijk om die deftig in een eigen VLAN te krijgen. Zelf reeds veel voor je gezocht, maar helaas geen pasklaar antwoord.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dat moet toch op een of andere manier lukken

Niemand die sonos heeft met unifi?
en een apart IoT netwerk?

Anders es vragen op unifi forum

Daarna nog een moeilijke, de server op LAN en de mediaspeler op IoT
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Daarna nog een moeilijke, de server op LAN en de mediaspeler op IoT
Hangt van de mediaspeler af he. Vanaf de moment dat je met Bonjour,mDNS en consoorten begint ga je idd problemen moeten oplossen aangezien deze protocollen ontworpen zijn om te werken binnen dezelfde LAN, dus binnen dezelfde IP-space en niet routed (TTL=1)
Gewoon een media-speler in LAN1 en dan via SMB/NFS films halen van een server in LAN2 is standaard & niks moeilijk aan.
Dus, alles hangt af hoe je die media-speler gebruikt etc.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Daar zat ik ook aan te denken.

Ik denk dat je het gevaar loopt dat als je alles goed met elkaar willen laten communiceren, je zoveel gaten moeten slaan tussn je vlans, dat het weinig toegevoegde waarde heeft op valk van beveiliging.

kan je dan niet beter inzetten op firewall sw op je end devices, alsook vb. oplossingen als Telenet security pack die je iot toestellen van buitenaf beschermen?

minder gedoe en meer beveiliging...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Sonossen zijn notoir moeilijk om die deftig in een eigen VLAN te krijgen. Zelf reeds veel voor je gezocht, maar helaas geen pasklaar antwoord.

Ik zit dan vast..
Wat doe ik dan, terug uit de IoT vlan en in mn normaal lan?
En wat dan met de harmony die in de vlan IoT zit, en dus aan die sonos moet kunnen?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Uw mediaspeler zou ik in m’n lan zetten.
Sonos proberen in iot lan te zetten.
Zorgen dat je niet te veel openingen creëerd van de iot lan naar vlan
Goed kijken dat je je firewall regels goed beheerd, en niet per ongeluk alle traffic doorlaat.
Installeer firewall sw op all je endpoints
Investeer ook in sw op je router/ firewall die iot toestellen kan afschermen van buitenaf.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Lees jij mee krikri, ik zei net dat die sonos op IoT zetten bijna ondoenbaar is !!