• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelfbouw center speaker

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Thx voor de tips!
Moet je eens proberen. Nu ik eraan denk ... Ik *hoop* dat Bane z'n stem door de center komt. M'n fronts hebben zo'n imaging dat iets perfect *LIJKT* alsof het uit de center komt, maar gewoon door L+R weergegeven is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik m'n oor niet tegen de center-speaker heb gehangen tijdens deze stemmen van Bane, mogelijks zit dat in de mix gewoon L+R (je weet maar nooit)  
1f62e.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Banes stem komt grotendeels door l+r
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Komt inderdaad vooral door l+r.   Voorlopig vergelijk ik met planet earth. De stem van de verteller komt echt puur uit de center...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Voorlopig vergelijk ik met planet earth. De stem van de verteller komt echt puur uit de center...
Dat is inderdaad een zeer goeie en als referentie
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Overall klinkt het al zeer goed, maar ik denk dat de woofers nog wat mogen loskomen. Mannenstemmen mogen nog wat meer diepgang hebben, maar vrouwenstemmen klinken erg precies. De combinatie van de tweeter en midwoofer vind ik erg geslaagd.


Je merkt ook wel dat de center een andere klankkleur heeft als de fronts. Ze geven veel meer detail weer, waardoor de center wat minder integreert in de rest van de set. Zal maar 1 ding op zitten, namelijk zelf fronts bouwen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Foto's van de filters...     Circuit van hoog en laag
Filter_hoog_en_laag.jpg
    Circuit van midwoofer
Filter_midden.jpg
  Schoonheidsprijzen zal ik er niet mee winnen, maar het werkt allemaal wel netjes
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Gisteren met enkele vrienden een blinde test gedaan tussen de nieuwe center en de oude.   Ik vind dat ik best verschil tussen hoor, maar het was toch verdraaid moeilijk om blind te zeggen welke center er stond te spelen. Af en toe had ik het toch ook bij het verkeerde eind...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Eerlijkzijnde, als het verschil zo miniem is zou ik er niet eens aan beginnen.

Vooral omdat ook de looks niet hetzelfde niveau gaan evenaren.

Maar goed , het is een hobby, en als jij en opa er plezier aan beleven en het quasi identiek klinkt. Waarom niet dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Voor een deel heb je zeker gelijk. De focal 800cc is gewoonweg ook al een zeer goede center.   Er spelen m.i. nog wel wat "verzachtende" omstandigheden in het voordeel van de nieuwe center: - De oude center stond tijdens de test op de nieuwe center en daarmee op oorhoogte - De nieuwe center is nog niet ingespeeld.   Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat de nieuwe center beter is (power of the mind :)) Er is ook wel degelijk verschil in geluid. Voor de test gisteren had een vriend 1 van de 2 centers aangesloten en hebben we (zonder beeld) willekeurige films opgezet. Bij "the croods" dacht ik verkeerdelijk dat de nieuwe center stond te spelen. Aangezien dit een animatiefilm is, is de spraak sowieso kraakhelder, vandaar de verwarring.   Het is ook erg moeilijk om de 2 echt goed te vergelijken. Je zou hiervoor al een switch moeten hebben zodat je op afstand meteen kan veranderen van luidspreker. Bij planet earth was er zeer duidelijk verschil waarneembaar. Bij de oude center kwam de verteller TE veel op de voorgrond, waardoor het detail op de achtergrond verloren ging. Met de nieuwe center bleef je elk druppeltje water netjes horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Om je center los te laten komen, laat eens een weekje stevige muziek door je center lopen, dus bij radio en muziek eens op ALL-CHANNEL zetten
263a.png
Heb toch de ervaring dat de meeste woofers enige tijd nodig hebben om los te komen. Verder goe bezig
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Of gewoon veel films kijken
263a.png
  Vandaag een impedantiemeting gedaan om na te gaan of de tuning goed zit.  
impedancie_center.jpg
De tuning zit momenteel op zo'n 35hz. Misschien zal deze nog net iets hoger moeten, maar voorlopig zeker niet slecht.     Overigens een kleine impressie van de afwerking. Ik heb al een deel bekleed met de folie. De randjes rond de drivers zal ik eens moeten zwart verven, die storen nog. Verder ziet het er prima uit vind ik.  
P1080965.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ben je van plan om ook een gril voor de center te plaatsen of blijven de drivers in het zicht? Leuk om de eerste foto's te mogen zien
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Voorlopig laat ik het zo, maar misschien komt er ooit wel een grill voor. Misschien wanneer ik zelf fronts bouw, dat ik meteen voor alle 3 een frontje bouw...


Zal eens een foto moeten nemen met wat meer licht, je ziet weinig van de afwerking.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Voorlopig laat ik het zo, maar misschien komt er ooit wel een grill voor. Misschien wanneer ik zelf fronts bouw, dat ik meteen voor alle 3 een frontje bouw...
Zelf ben ik geen liefhebber om speakers zonder doek/gril te zien, wordt me allemaal wat te druk, blijft uiteraard wel zeer persoonlijk
263a.png
Graag nog wat meer foto's om het overige mooi's te aanschouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Aha das al een speaker nu!

Ik zou die rándjes rond de drivers absoluut nog afwerken hoor! Niet mooi zo.

Of idd gewoon een grill ervoor.

Foto vd bovenkant mag ook nog
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nee, de randjes moeten zeker afgewerkt worden.


Op de foto is het overigens veel erger dan in het echt. De foto is genomen met slechte belichting en een flash
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Op een foto zie je altijd veel meer dan in 't echt. Ik verschrik meestal ook van het resultaat als ik foto's van mijn eigen speakers zie. De randjes kan je voorlopig gewoon zwart verven (lukt zelf met een zwarte alcohol stift). Dat ziet al een stuk beter uit. (maar op een foto ziet dat er soms redelijk slecht uit)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik denk eraan om het filter nog een beetje aan te passen. Het laaggebied boven pakweg 100hz mag toch echt nog wat meer hebben. Misschien komt het nog wel met het losspelen van de woofers, maar anders neem ik een lagere spoel en capaciteit voor de woofers waardoor ze langer doorspelen en de midwoofer verder ondersteunen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik zou daar toch mee wachten tot je zeker bent dat ze goed ingespeeld zijn. Het geluidsbeeld kan nog aardig veranderen de eerste dagen/weken.
 
Laatst bewerkt door een moderator: