• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelfbouw center speaker

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ga zeker nog even wachten, maar mocht het toch nodig zijn, is het zeker mogelijk om het aan te passen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb de center intussen grondig getest en vergeleken met de focal.   Qua detail en precisie scoort de nieuwe center beter, maar qua laag ontbreekt er echt wel iets. Ik overweeg het laagfilter aan te passen. Momenteel bestaat het laagfilter uit een spoel van 6,8mh en een condensator van 68uf. De spoel verlagen naar 5mh lijkt in simulatie al een goede vooruitgang te leveren. Het voegt zo'n 2db toe in het gebied 100-600hz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ben ik blij da ik ni gewacht heb op u center.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb de center intussen grondig getest en vergeleken met de focal.   Qua detail en precisie scoort de nieuwe center beter, maar qua laag ontbreekt er echt wel iets. Ik overweeg het laagfilter aan te passen. Momenteel bestaat het laagfilter uit een spoel van 6,8mh en een condensator van 68uf. De spoel verlagen naar 5mh lijkt in simulatie al een goede vooruitgang te leveren. Het voegt zo'n 2db toe in het gebied 100-600hz.
Fijn, om lezen dat je de tunning aanpast tot wanneer jij zelf tevreden bent of de referentie Focal-center in het geheel overstijgt, succes nog
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jep, ik denk zeker dat hij beter kan presteren als de focal, maar hij is er nog niet... De frequentierespons is nu zéér vlak van 150 tot 20000hz, maar we weten allemaal dat dat meestal niet geweldig klinkt :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
De frequentierespons is nu zéér vlak van 150 tot 20000hz, maar we weten allemaal dat dat meestal niet geweldig klinkt
1f61b.png
Ben je ondertussen geïndoctrineerd door de esoiterische high-end bullshit?
1f62e.png
Die uitspraak is die uitspraak is zo fout dat ik er eigenlijk geen woorden voor heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hu?
2639.png
Wat heb ik verkeerd gezegd?   Wilde gewoon zeggen dat een vlakke grafiek zeker geen garantie is voor goed geluid...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
De Rho heeft niet gemogen vannacht!
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
 
Hu?  :( Wat heb ik verkeerd gezegd? 

 

Wilde gewoon zeggen dat een vlakke grafiek zeker geen garantie is voor goed geluid...
 

Maar je zei net het tegenovergetselde. Je zei dat een vlakke curve bijna een garantie is voor slecht geluid. Terwijl het de basis is voor goed geluid. Niet de enige parameter maar wel eentje die gegarandeerd beter klinkt dan een gehakkelde curve met voor de rest gelijke parameters van de speaker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Liefst heb ik dat de curve voor film toch eerder wat afloopt naar het hoog toe. Heb het altijd aangenamer gevonden dat het laag enkele DB's luider speelt als het hoog.   Momenteel ontbreekt er vooral iets in mannenstemmen. Deze mogen nog wat meer "body" hebben. Vrouwenstemmen klinken voor mij zoals het hoort. Gisteren nog een stukje muziek gezien van een vrouw die "con te partiro" zingt, waarbij de vocals bijna uitsluitend door de center kwamen. Dit klonk echt super!   Volgens mij is er een logische verklaring waarom de center nog niet naar verwachting speelt. Het ontwerp van de center is zodanig dat de midwoofer in een tunnel ingebouwd is die aan de achterzijde van de kist open is. De geluidgolven weerkaatsen tegen de achterliggende luur en worden zo bijkomend naar de luisterplek gestuurd. Bij mij is deze achterliggende muur echter een akoestisch geïsoleerd waardoor een groot deel van deze geluidsgolven geabsorbeerd worden in plaats van weerkaatsen.   Heb intussen bijkomende filteronderdelen besteld. Hopelijk kan ik de center hiermee naar eigen verwachting veranderen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Een licht aflopende curve kan ook vlak zijn. Of noem je dat dan een rechte curve? Laten we het voor de duidelijkheid dan een curve zonder pieken en dalen noemen.   Pieken in de curven gaan eerder opvallen dan dalen. Ze duiden in veel gevallen ook op andere problemen, zoals resonanties in het conusmateriaal die blijven na-swingen. Dalen kunnen op b.v. faseproblemen in het overnamegebied van de x-overs duiden. Beiden kunnen natuurlijk ook duiden op slecht ontworpen drivers. Een vlakke curve geeft dus een beeld van een speaker die meestal zulke problemen niet vertoont. (maar het is natuurlijk geen absolute garantie!)   Een lichte badkuip curve klinkt ook niet slecht natuurlijk. Maar aan jouw omschrijving te merken wil je dat blijkbaar niet. Want dan zou je het laag mid niet willen optrekken om meer body te geven aan mannenstemmen.   Als je een deel van je mid gaat dempen is het redelijk logisch dat een deel van het mid zachter klinkt.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Voor de duidelijkheid: ik bedoelde een horzontaal "vlakke" lijn bij 1/6 octaaf smoothing waarbij de respons +- 2db was ofzo.   Als ik het filter aanpas, zou het laag van 100-600hz een lichte verhoging moeten krijgen en loopt de curve dus lichtjes af naar het hoog toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik snap wat je wil bereiken en dat zal best lekker kunnen klinken. Het wordt vaker toegepast met groot succes.   Dat wil nog niet zeggen dat iedereen weet dat een vlakke curve meestal niet goed klinkt. Want die klinkt in heel erg veel gevallen wél goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb net de tuning van de poort ook wat aangepast. Deze was getuned op zo'n 36hz, hetgeen eigenlijk bedoeld was voor de shielded versie van de driver. De tuning ligt nu op zo'n 40hz.


Even getest met enkele fragmentjes waarbij ik enkel de center liet meespelen. De center gaat zeer laag, kan voor mij gerust op large staan, maar het midlaag mag nog steeds een beetje omhoog
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Drivers zullen intussen al los gespeeld zijn, zeker en hoe klinkt het nu t.o.v. vorige keer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Het begint allemaal beter te klinken. Heb intussen ook de 2 weerstandjes in het circuit van de tweeter van plaats gewisseld zodat deze een klein beetje meer getemperd wordt. Het scherpe kantje is nu weg.


Bij fragmenten met enkel de center is het prima, maar in surround verdwijnt de center precies te veel de achtergrond, hoewel hij even luid ingesteld staat. Kan uiteraard nog aan andere instellingen liggen... De oude center is veel meer "in your face", kan dus ook zijn dat ik er aan moet wennen.


Al bij al wordt het steeds een beetje beter en komen we er nog wel
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Leuke hobby en zo te lezen komt het allemaal goed
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jep, zeer zeker leuke hobby. Zonet nog een weerstandje uit het filter van de midwoofer verwijderd, straks eens zien of dit verbetering oplevert
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: