• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Advies 2.1 home cinema setje.

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Ja ik ben er niet veel wijzer uit geworden. Wel ne hele deftige en zeer technische uitleg. Maar totaal niet overeenkomend met men budget... In men eigen dacht ik ook wel dat dergelijke versterker voldoende gaat zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.732
420
98
Earth
Pas op je, je kan beter he, maar dan kom je met je budget nooit toe
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Er is ook weinig reden om aan te nemen dat een grotere speaker een zwaardere versterker nodig zou hebben. Alsof het benodigde versterker-vermogen gerelateerd is aan het volume van de kast. Het kan er aan gerelateerd zijn, maar in tegenovergestelde zin als je zou vermoeden. Als je met erg kleine units, kleine speakers gaat bouwen waar je ook nog eens lage tonen uit wil halen, kom je meestal bij een erg lage efficiëntie uit. Dat betekent dat je er veel vermogen in moet steken om er geluid uit te krijgen. Terwijl bij erg grote units in een grote kast de efficiëntie meestal erg hoog ligt. Je komt dus met een licht buizen-amp toe om redelijk wat kabaal te maken. Het tegengestelde is meestal waar wat de powerhandling betreft. De kleine unit in de kleine kast kan meestal niet zoveel power trekken en kan dus een lage maximale geluidsdruk weergeven. De grote unit in een grote kast kan in veel gevallen veel power trekken en dus ook heel wat kabaal generen als je'm tot het uiterste drijft. Dus meestal: - kleine speaker kan minder vermogen verwerken maar heeft er redelijk veel nodig = kleinere versterker = lagere maximale geluidsdruk. - grote speaker kan veel power trekken maar heeft er niet zoveel nodig om deftig kabaal te maken = ruime keuze aan versterker = hoeveel pijn wil je aan de oren hebben? Dat die grote speaker veel vermogen kan verwerken</strong> wil dus zeker niet zeggen dat die ook een zware versterker<strong> nodig hebben, zoals vaak beweerd wordt. Dat een kleinere speaker een lichtere versterker nodig zou hebben is dus ook niet waar. Je moet dan bij een zware versterker gewoon beter opletten wat je doet en ze niet te zwaar aan het werkt zet. Maar er zijn dus ook kleinere speakers met een betrekkelijk goede efficiëntie. Die gaan meestal niet onwaarschijnlijk laag voor hun formaat. Daar kan je dus met de doorsnee amp genoeg geluid me produceren om je oortjes redelijk pijn te doen. Maak je daar dus niet al teveel zorgen over.   Pas als je met moeilijke lasten voor een versterker gaat zorgen (b.v. zeer lage impedanties) wordt het iets moeilijker om de juiste amp te kiezen voor je speakers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Wat Rho zegt
1f609.png
, ik zit hier ook maar met een 200 Watt versterker op een speaker die 500 Watt rms aankan...totaal geen probleem .;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Pas als je met moeilijke lasten voor een versterker gaat zorgen (b.v. zeer lage impedanties) wordt het iets moeilijker om de juiste amp te kiezen voor je speakers.
Dit is dan ook inderdaad het meest belangrijke om rekening mee te houden
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Allemaal bedankt! heb betaald ondertussen. Nu rustig rondkijken voor een meubel. Boksen weet ik eigelijk nog niet.   Ben een klein beetje beginnen twijfelen toen ik gisteren in de winkel enkele setjes hoorde. Heb daar dit setje gehoord:http://hificorner.nl/speakers/home-cinema-speakers/5-1-systeem/kef-kht-3005se en dat klonkt echt wel goed.   Ben dus nog niet uit of ik boekenkastboksjes ga nemen of kleine speakers.   Beneden staat er van mijn vader een b&w AS2 woofer die ik mss kan krijgen. Ze spelen daar toch maar achtergrond muziek en dat maakt uiteindelijk voor hun niet veel uit
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Dit is dan ook inderdaad het meest belangrijke om rekening mee te houden
263a.png

Het probleem is dat bijna geen enkele fabrikant een duidelijke impedantie-plot bij zijn speakers geeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Allemaal bedankt! heb betaald ondertussen. Nu rustig rondkijken voor een meubel. Boksen weet ik eigelijk nog niet.   Ben een klein beetje beginnen twijfelen toen ik gisteren in de winkel enkele setjes hoorde. Heb daar dit setje gehoord:http://hificorner.nl/speakers/home-cinema-speakers/5-1-systeem/kef-kht-3005se en dat klonkt echt wel goed.   Ben dus nog niet uit of ik boekenkastboksjes ga nemen of kleine speakers.   Beneden staat er van mijn vader een b&w AS2 woofer die ik mss kan krijgen. Ze spelen daar toch maar achtergrond muziek en dat maakt uiteindelijk voor hun niet veel uit
Zou die KEFjes niet nemen. Ga nu maar voor compacte "boekenplank" luidsprekertjes (~15cm woofertje) en spaar dan door voor de center en de rears. Het eindresultaat gaat veel indrukwekkender worden. Die super kleine speakertjes zijn veel te duur voor de kwaliteit die ze bieden. Er bestaan nu eenmaal natuurwetten waar je niet rond kan en die bepalen dat je met zulke mini speakertjes geen echt goede combinatie kan vormen met een deftige subwoofer. Ofwel moet de woofer veel te hoog gefilterd worden (waardoor je'm hoort staan / je kan 'm lokaliseren) of er valt een gat tussen je main speakers en de sub, waardoor het geheel redelijk dun gaat klinken en weinig punch heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.732
420
98
Earth
Zou die KEFjes niet nemen.

Ga nu maar voor compacte "boekenplank" luidsprekertjes (~15cm woofertje) en spaar dan door voor de center en de rears. Het eindresultaat gaat veel indrukwekkender worden.

Die super kleine speakertjes zijn veel te duur voor de kwaliteit die ze bieden.

Er bestaan nu eenmaal natuurwetten waar je niet rond kan en die bepalen dat je met zulke mini speakertjes geen echt goede combinatie kan vormen met een deftige subwoofer.

Ofwel moet de woofer veel te hoog gefilterd worden (waardoor je'm hoort staan / je kan 'm lokaliseren) of er valt een gat tussen je main speakers en de sub, waardoor het geheel redelijk dun gaat klinken en weinig punch heeft.

Goud waard.

Trap niet in de fabeltjes v kleine speakers... Een verwitigd man is er 2 waard!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
En Stijn kan het weten.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Hehe ok! Boekenplankboksen it is. Straks eens naar Ikea.   Ander vraagje. De bekabeling. Tips hiervoor?   Wat ik me ook afvroeg is de lengte van de kabels... Best om de kabels voor bv front links en front rechts even lang te maken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als dit kan, zeker doen. Anders maakt Audyssey ze wel even lang.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.681
208
73
Het signaal loopt ongeveer aan 98% van de lichtsnelheid (wat 300.000km per seconde is). Laat ons zeggen dat een paar metertjes verschil tussen de 2 niet echt relevant is op dat vlak
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Bij minstens de helft van de lichtsnelheid zal de lengte van een speakerkabel geen noemenswaardige vertragingen opleveren hoor.
1f609.png
Het is niet de snelheid van geluid maar de snelheid van de elektronen* door koper die telt. Als het dus ook een metertje of ettelijk scheelt is er niks aan de hand wat dat betreft. Als je ze te dun neemt verschilt de impedantie misschien wel als de lengtes niet gelijk zijn. Daarom zou ik voor gewoon 2,5mm² koper gaan. Maakt niet zo zeer uit welke je dan kiest. Soepele kabel, zo goedkoop mogelijk.   Edit: Jan, je was me voor.
263a.png
Maar het zal geen 98% van de lichtsnelheid zijn hoor. Dan moet het wel heel erg koud zijn in je kamer! *En dat het de snelheid van elektronen is klopt ook niet helemaal. Want die zijn véél trager. Maar dat is een hele technische uitleg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Hehe ok, en tips voor welk type kabel? zowel naar de speakers als woofer? En zou ik deze bi-ampen? of hoe zeggen ze dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.681
208
73
Edit: Jan, je was me voor.
263a.png
Maar het zal geen 98% van de lichtsnelheid zijn hoor. Dan moet het wel heel erg koud zijn in je kamer! *En dat het de snelheid van elektronen is klopt ook niet helemaal. Want die zijn véél trager. Maar dat is een hele technische uitleg.
  Klopt, electronen zelf gaan een pak trager, ordegrootte meter/sec zo lees ik. Maar electrische veld propagatie is dus wel degelijk een pak sneller. Als we natuurlijk naar 0°K (-273,15°C) gaan waarbij de weerstand van je draad dan nog een "0" zou worden zal dat nog wel verschil maken.   Mischien kan de TS een setje "cryogeen behandelde" speakerwires kopen van 1000euro/lopende meter
1f609.png
  Nu, zelfs als het signaal "slechts" 1000km / sec zou lopen zou 1 meter verschil tussen 2 kabellengtes een verschil geven van 1 microseconde, wat in audiotermen ook onbelangrijk is. De delay die menig DSP heeft is een veelvoud hoger.   Mij lijkt het inderdaad zoals je zegt van groter belang te zorgen dat je bij grotere afstanden geen te dunne draad gebruikt ivm impedantie-verschillende in de hele keten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.681
208
73
Hehe ok, en tips voor welk type kabel? zowel naar de speakers als woofer? En zou ik deze bi-ampen? of hoe zeggen ze dat?
  Type kabel ? DE GOEKOOPSTE
1f609.png
Ik zou gewoon een rol (vb 50meter) "no name" 2,5mm² kabel kopen ??   http://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/1075918/luidspreker-kabel-25mm.html   Ging je met een actieve subwoofer werken ?? Dan voorzie een deftig afgeschermde (met RCA-connectoren) kabel va n 3-6-9meter oid. Daar gaat slechts een klein signaaltje door en dat wil je zo goed mogelijk beschermen.   Bi-ampen ? Ik zou daar voorlopig niet teveel van wakker liggen...probeer eerst een deftige sound te krijgen met de spulletjes die je wil gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Ok thx, boksdraad genoeg nog thuis dan... En yep een actieve. Kga die stiekem proberen op mijn kamer te zetten zonder dat hij het merkt :p.   En zonet is de versterker toegekomen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.681
208
73
Ok thx, boksdraad genoeg nog thuis dan... En yep een actieve. Kga die stiekem proberen op mijn kamer te zetten zonder dat hij het merkt :p.   En zonet is de versterker toegekomen!
  Yeah right ... gaat vooral niet opvallen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: