• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Net een trial genomen op nabu casa.
Dit heeft diverse voordelen voor me:
- presence detection via owntracks, en dus niet meer continu mn vpn noodzakelijk aanhebben om home of away te zijn
- de koppeling met google home (een hele wereld die open gaat)
- de complete instance die van buitenaf bereikbaar is zonder zelf te moeten prutsen

Vermoedelijk ga ik wel een jaarlijks abonnement nemen, 5 dollar per maand valt goe mee

Er zit ook een eigen TTS bij, alleen jammer geen NL taal, dan maar google's gebruiken :p

Anyway, na de trial te starten heb ik toch een vraagje.

In de remote ui uitleg staat dit:
This URL will only be accessible when your local instance is connected to the remote UI server. By default Home Assistant will maintain a connection when remote connections are allowed. When not connected, the remote URL will not be accessible.

You may find yourself in a situation where you are away from home and want to access your instance, but it is not connected to your remote UI server. In this case you can navigate to Remote UI portal to get your instance online. You can also use this page if you forgot your url.

Automating availability of the remote UI
As a Home Assistant user, you might like to automate things. We understand! The cloud component exposes two service to enable and disable the remote connection: cloud/remote_connect and cloud/remote_disconnect. That way you can turn on the remote connection only when you leave the house and need it.


Full: https://www.nabucasa.com/config/remote/

Hoezo? Dus als ik mn instance wil bereiken moet ik die url openen
Maar als die remote ui server er niet is.. dan moet ik een andere url nemen via remote ui portal?
Die remote ui is toch bij hen? Ik sla het door elkaar.
Voordeel was toch net dat die altijd bereikbaar is via hen...


Daarna heb ik de google integratie gedaan.
Wow ! Plots 80 devices erbij ! Je kan zelfs bepalen wat google terugzegt.. Ook welke devices exposed worden (of niet) , welk type en in welke room ze moeten.
Erg handig als je niet telkens wil koppelen in GH app. Maw ik zal alle koppelingen daar wegdoen.
Een zeer handige video hierbij is



edit:
Ik dacht eigenlijk dat wanneer ik de app op mn telefoon ging openen, dit ook ging werken via 4G zonder vpn , mits het enablen van die nabu casa account.
Blijkbaar niet?
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ondertussen gelukt om de android app te verbinden via 4G
Je moet de link van remote ui in de app bij app configuratie -> home assistant url zetten.
Ik heb voor de zekerheid ook thuisnetwerk wifi ssid ingevuld en de interne verbindingsurl de link intern.

Dit geeft dan verbinding van buitenaf met de remote ui...

Ik heb wel de indruk dat er wat traagheid opzit.. vooral voor de verlichting duurt het ff vooraleer het reageert... dat heb ik niet via wifi of vpn

Geen idee ook waarom je dan nog de externe link zou zetten in de config van HA zelf... kan iemand dit uitleggen? Want ook in HA zelf kun je bepalen wat de interne en externe url is?

Ik weet ook niet waarom die remote ui niet beschikbaar zou zijn (en ik de portal moet gebruiken), dit kan toch enkel in het geval ik die zelf uitgevinkt heb?


Ik heb HA ook even herstart om te zien of die connectie dan opnieuw ingesteld moet worden... maar die blifjt gewoon actief ook na herstart.

Dan zou ik enkel nog moeten kijken om een automation in te stellen dat hij actief wordt zodra ik buiten ga en omgekeerd.

En dan nog bepalen welke devices ik zal exposen naar google toe en welke niet.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Net ook even buitenhuis gegaan, vergenoeg om not home te zijn.

Deed ik dit vroeger via vpn, dan stond ik direct not home
Nu via die cloud, blijf ik vreemd genoeg thuis staan ..
Iemand enig idee?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Philip, zin om even mee te testen aub
nabu casa trial en android app en zien of je locatie updates krijgt?

edit: mogelijke oorzaak gevonden
 
Laatst bewerkt:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Waarom niet gewoon 2 scenes daar?

Omdat een script met input parameters werkt. Op die manier is een script herbuikbaar, gewoon de juiste parameter meegeven (bv living, office, ...)

Edit: bij nader inzien zou dat hier ook makkelijk met wat scenes gaan inderdaad. Ik denk nog aan scene == kleuren veranderen, maar die dingen kunnen meer in HA :p
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Omdat een script met input parameters werkt. Op die manier is een script herbuikbaar, gewoon de juiste parameter meegeven (bv living, office, ...)

Edit: bij nader inzien zou dat hier ook makkelijk met wat scenes gaan inderdaad. Ik denk nog aan scene == kleuren veranderen, maar die dingen kunnen meer in HA :p

Ik zie veel mensen scripts gebruiken ipv scenes.
Akkoord met scripts kun je delays gebruiken, en met scenes niet.
Maar ik heb dat vermoedelijk toch niet nodig.
En scenes zijn makkelijker p:
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wat was het probleem?

Ik moet het nog testen .. maar bij nazien van de rechten bleek dat de app geen rechten had op de locatie..
Nochtans heb ik die rechten niet gewijzigd , en werkte het wel via vpn.. Waarom dat dan wel ging is mij een raadsel.
Anyway ben ik nu alles aan het configureren voor google... en al die devices die plots van home assistant komen (70 tal).
Bijgevolg doe ik de meeste zaken die ik rechtstreeks gekoppeld heb in google weg, behalve voor de mediaspelers, omdat die de verkeerde apparaattype meekrijgen.

Is wel ferm handig, om nu alles te bedienen met stem, drukknoppen en automatisering en gewoon via de app.
Als dat gedaan is, en die tracking lukt.. dan is de volgende stap scenes maken, en vermoedelijk een uitbreiding kopen voor de unipi zodat werkelijk ALLES op unipi zit en dus ook in HA

Wat ik me wel nog afvraag is, waarom owntracks gebruiken voor tracking tov de app zelf?
Wat is de meerwaarde van owntracks als het toch standaard kan...

Ik heb ook gezien dat jij jouw thema en redelijk wat changes gedaan hebt... Maar feitelijkj qua integratie blijf je beperkt... geen verdere plannen?
Ik moet zeggen dat het hier echt verslavend werkt jong.. Ik wil altijd maar meer :p
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Goh tsja, er zijn wat devices bijgekomen en andere verdwenen. Thema en lovelace idd wat aangepast.

Veel extra integratie is er niet direct nodig, werkt allemaal vrij goed. Wanneer ik nog eens meer tijd heb wel verder automatiseren want is idd vrij basic nu op dat vlak, maar er zit geen haast achter :p. Momenteel andere prios, zoals mijn tuin eindelijk in orde krijgen 🤣


Ivm je vraag: als de app tracking goed werkt dan heb je idd geen owntracks nodig.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Handig! Past dit automatisch aan op basis van zon of kijkt het alleen maar naar die situatie als je de verlichting aan doet? Want nu heb ik dit met Hue ook maar dat is enkel op moment dat ik verlichting aan doe. Dus het zal niet veranderen in de loop van de dag/avond wat ik uiteraard wel graag zou hebben.

Noemt dat ook niet human centric lighting?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Handig! Past dit automatisch aan op basis van zon of kijkt het alleen maar naar die situatie als je de verlichting aan doet? Want nu heb ik dit met Hue ook maar dat is enkel op moment dat ik verlichting aan doe. Dus het zal niet veranderen in de loop van de dag/avond wat ik uiteraard wel graag zou hebben.

Noemt dat ook niet human centric lighting?

Volgens hetgeen ik lees, zal dit mee wijzigen naargelang het verloop in de dag
Maar ik veronderstel dat je hiervoor wel lampen moet hebben die kunnen wijzigen.. maw het moeten hue color lampen zijn..?

Ondertussen hier bezig met script te maken voor "welterusten"
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Volgens hetgeen ik lees, zal dit mee wijzigen naargelang het verloop in de dag
Maar ik veronderstel dat je hiervoor wel lampen moet hebben die kunnen wijzigen.. maw het moeten hue color lampen zijn..?

Dat van die color ben ik niet zeker. Want dat gaat van koud wit naar warm wit. Dus als je white ambiance hebt is het ok. Maar sowieso geen probleem voor mij gezien het op mijn bureau color lampen zijn.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Lampen passen continu dynamisch aan. Gebruik het in combo met 2 color strips en een ambiance white.

Dat wil ik dus ook. Ga eens werk moeten maken van HA... Veronderstel dat je dat kan instellen per ruimte? Eventueel in combi met een lichtsensor. Lichten gaan aan als het onder een bepaalde LUX gaat. Afhankelijk van tijdstip dag in die bepaalde kleur.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dat wil ik dus ook. Ga eens werk moeten maken van HA... Veronderstel dat je dat kan instellen per ruimte? Eventueel in combi met een lichtsensor. Lichten gaan aan als het onder een bepaalde LUX gaat. Afhankelijk van tijdstip dag in die bepaalde kleur.
Uiteraard per ruimte, zoals je wil